Studenti oděvního designu představili své absolventské práce

EXIST 2025 – akce představující nejnovější absolventské práce studentů a studentek Ateliéru designu oděvu Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati. Akce povyšuje studentské klauzury na oficiální módní show a tentokrát svou existenci posunula ještě o krok dál. EXIST se letos poprvé představil v Praze, čímž se nejen strategicky přesunul do epicentra české metropole a mediálního prostoru, ale zároveň dal najevo, že zlínští studenti mají ambice aktivně spoluvytvářet budoucnost české módní scény.
Celá akce se uskutečnila v nedávno zrekonstruovaných prostorách funkcionalistického Paláce Karlín. Toto místo bylo skvělou volbou, jelikož se, stejně jako móda, nachází na pomezí umění, řemesla a produktu. Monumentální skleněný vnitroblok s mramorovou podlahou, za jehož skly se skrývají prostory denní potřeby – obchody, fast foody a kanceláře – se stal prostorem, ač možná neplánované, demokratizace módy: lidé pojídající pizzu či burger v restauraci za sklem se stali součástí konané fashion show.
Na přehlídce bylo představeno 12 absolventských kolekcí, z toho 9 bakalářských a 3 magisterské. Kolekce nebyly tematicky sjednocené, lišily se barevně, střihově i tematicky, čímž se staly autentickými prezentacemi vizí a světů jednotlivých designérů. Každá kolekce nesla vlastní výpravu – od jednoduchých ready-to-wear kolekcí jako Count me in či Latibule, přes výzkumné kolekce jako Slunce noci, V kruhu světla, Celulee LABEL a Dot.dot.dot, až po expresivní, konceptuální kolekce jako Elegie těla.
Móda není jen o oděvu – je to o pocitu a emocích. Jedním z nejdůležitějších umů módního designéra by proto měla být schopnost vizualizovat svůj příběh prostřednictvím oděvu. To se výjimečně podařilo hned dvěma představeným kolekcím. Elegie těla od Emy Strnadové je temným artovým hororovým příběhem kriminálníka, jeho vraždy a viny – příběhem, ve kterém se oděv stává nejen nositelem krásy, ale i kostýmem niterního hnusu. Druhým příkladem módního storytellingu je Pleasures and Pain od Zuzany Hliněné, kolekce provázející nás příběhem mladé narkomanky Christiane F. Oblečení je zde metaforou mentálního stavu hrdinky. Svetr z prvního looku, doplněný o pletenou podprsenku se spadlým ramínkem, značí začínající závislost; poslední look – zcela průsvitné šaty – znázorňuje posmrtnou duši zesnulé protagonistky.
Zcela jiný přístup, a to umělecko-výzkumný, zvolila Linda Minarčíková se svou kolekcí Dot.dot.dot. Kolekce je studií symbolu puntíku. Je jeho reimaginací, jeho povýšením z plochosti na objem, strukturu či formu mizení. První model vyobrazuje puntík nejtradičněji – formou potisku, zatímco další looky představují konceptuálnější objemové studie. Černobílá, minimalisticky zvolená barevnost zdůrazňuje promyšlenou střihovou konstrukci precizně navržených oděvů. Podobně racionálně přistoupila ke své kolekci i Tereza Helánová s kolekcí Celulee LABEL, ve které prostřednictvím materiálu a výrazných střihových linií zkoumá potenciál bakteriální celulózy v současném designu.
Populárním tématem v módě je nyní návrat ke kořenům a tradicím, které nám v městském prostředí chybí, a který se objevil i zde. Tuto tematiku si pro své kolekce vybraly Terezie Kožíková – romantizující oděvy původních obyvatel Ameriky, Aiza Muratova – zkoumající dialog mezi evropským a japonským uměním, či Rozálie Zervanová – inspirující se tradiční technikou ručně tkaných gobelínů.
Obraz minulosti byl vyvážen kolekcemi, které naopak odkazují ke světu současnému, mladému a digitálnímu. Anna Černá v kolekci Ride or Die tematizovala koncept phygital, který propojuje svět digitální a fyzický, a představila tak městskou gen Z kolekci, která by se dala nazvat futuristickým gorpcorem. Kateřina Šeichová místo digitálu propojila eleganci se sportovním oděvem a vytvořila styl á la elegant leisure. Velmi populárními, skoro až trendy, tématy genderové fluidity pak uchopil Pavel Mikliš kolekcí AMOR-FIFTY-FOUR.
Koherentnost celé show dodal skvělý hudební doprovod hudebníka Rainera, který je se zlínskými fashion shows spjat již pár let, tentokrát ve spolupráci s producentkou Nanashi. Pro každou kolekci vytvořili originální hudbu, která podpořila její příběh a atmosféru.
EXIST 2025 tak jasně ukázal, že módní tvorba mladých designérů ze Zlína není pouhým školním výstupem, ale plnohodnotným příspěvkem do diskurzu o současné české módě a platformou pro artikulaci témat generace Z.
SEZNAM DESIGNÉRŮ
BAKALÁŘI
Zuzana Hliněná (@hlinenaz) Pleasure and Pain
Linda Minarčíková (@httplindam @httplynnen) Dot.dot.dot
Ema Strnadová (@emastrnadova) Elegie těla
Pavel Mikliš (@pavelmiklis @miklispavel) AMOR–FIFTY–FOUR
Tereza Helánová (@tereza_helanova) Celulee LABEL
Terezie Kožíková (@k0zikova @tereziekozikova) Slunce noci, v kruhu světla
Rozálie Zervanová (@rozalie.zervanova) Tapestry
Aiza Muratová (@diekunstundaiza) Echoes of the East
Kateřina Šeichová (@seichok_) Preppy
MAGISTŘI
Alexandra Vlková (@alexandra.vlkova_ @sash.__sash) Latibule
Tatiana Motešická (@tatiana.motesicka) Count me in
Anna Černá (@annie_black) Ride or Die