Nike přichází s udržitelnými produktovými novinkami
V rámci Fashion Summitu v Kodani uveřejnila značka Nike velmi obsáhlý koncept, jak napříč výrobními procesy udržovat a dosahovat maximální udržitelnost a minimalizovat nepříznivý dopad na životní prostředí. Kromě příručky o udržitelnosti pro všechny designéry vyzdvihla i inovativní novinky pro rok 2019.
Kromě toho, že chce značka Nike nadále podporovat komunity mladých lidí, kteří mají přístup ke sportu (v roce 2018 čítaly komunitní programy Made to Play na 16,5 milionu dětí po celém světě a v uplynulém roce se také podařilo vyškolit 100 000 koučů se zaměřením na zvýšení počtu trenérek, které pomáhají inspirovat mladé dívky k pohybu) si stanovila také za cíl využívat u všech svých závodů po celém světě od roku 2025 100 % energie z obnovitelných zdrojů. To především v tomto roce zaznamenalo velký posun, protože se společnost Nike zavázala ke 100% využívání obnovitelné energie v Severní Americe a Evropě.
V rámci ochrany klimatu se Nike spojuje s koalicemi, jako jsou Global Fashion Agenda, Rámcová úmluva OSN o změně klimatu a Fashion Industry Charter for Climate Action, která se zaměřuje na urychlení pokroku napříč hranicemi a sektory. A už v minulosti vsadila společnost Nike na transparentnost v celém dodavatelském řetězci. Aktuálně také pracuje na zvýšení zastoupení žen na úrovni VP; v loňském roce došlo celosvětově ke zvýšení jejich zastoupení o 4 % na 36% a v USA o 3% na 19 %. Ale co konkrétně přináší za materiály a produkty na celosvětový trh?
Produktové novinky 2019
Nové VaporMax2 Random využívají pro svou horní část přebytečné příze Flyknit a podrážka Air je ze 75 % recyklovaná. Od roku 2008 se tzv. Air-Sole skládá nejméně z 50 % z recyklovaného materiálu, který každoročně zužitkovává více než 22 tisíc tun odpadu ze skládek. Její úspěch hovoří sám za sebe: pokud by byla Nike Air samostatnou společností zaměřenou na sportovní vybavení, byla by třetí největší na světě. Nike Flyknit, využívaný nejen pro obuv, ale i oblečení, přeměňuje recyklovaný polyester na nejvýdělečnější produkty značky Nike – v současné době jde o miliardový byznys.
Inovace super udržitelného materiálu Flyleather používá nejméně 50 % recyklované přírodní kůže. Najdete ji v Nike Flyleather Earth Day Pack a limitovaných kolekcích oblíbených modelů jako Cortez, Air Force 1, Jordan 1, Air Max 90 a Tennis Classic.
Všechny fotbalové dresy Nike, které obléknou fotbalové reprezentantky na letošním mistrovství světa, jsou vyrobeny z recyklovaných lahví. Od roku 2010 se k výrobě produktů Nike zužitkovalo více než šest miliard plastových lahví ze skládek. Ročně se recykluje více než jedna miliarda plastových lahví.
Letošní nová kolekce Nike Plant Color s modely Air Max 95 a Blazer Low používá rostlinné barvivo.
V rámci klíčového tématu udržitelnosti vydala Nike příručku pro designéry Circularity: Guiding the Future of Design (více zde), jejímž cílem je rozšířit přesvědčení, že budoucnost designu je taktéž klíčem k ekologii a udržitelnosti, a která nabízí kompletní řešení pro designéry prostřednictvím deseti základních principů. Chce otevřít diskuzi o přehodnocení procesu samotného řemesla a designu, navádět, jak pracovat s materiály, jak přistupovat k výrobě a využití zdrojů a samozřejmě jak vše zpět navrátit do oběhu. Zmiňuje nejnovější inovace v materiálech, jako např. Flyleather, Flyknit a další, které snižují negativní dopad na životní prostředí a zároveň nabízejí trvanlivější alternativy ke starším standardům. Obecnou snahou je vytvářet produkty, které podporují „Circularity“ – tedy produkty, které vydrží déle a jsou navrženy s ohledem na svou životnost.