Fotograf Jan Šibík dokázal, že mobilní fotky uspějí i v Leica Gallery

foto: Jan Šibík
foto: Jan Šibík

Doby, kdy se fotografové při práci spoléhali výhradně na zrcadlovku, jsou už dávno pryč. Přibývá naopak těch, kteří podlehli vábení stále výkonnějších mobilních telefonů. Patří mezi ně také fotografové Jan Šibík a Daniela Matulová. Dvojice proto přijala odvážnou výzvu – strávila pouhých 10 tvůrčích dnů se smartphonem Huawei P20 Pro. Výsledkem je série 13 působivých fotografií, které jsou vystaveny v kavárně Leica Gallery Prague.

Je možné smartphonem Huawei P20 Pro nafotit, navíc v poměrně krátkém časovém úseku, natolik kvalitní fotky, aby mohly být vystaveny v prestižní galerii? Ukázalo se, že když se špičkového produktu ujme skvělý fotograf, tak ano. Důkazem je spojení aktuálního vlajkové lodi značky Huawei, modelu P20 Pro, s fotografy Janem Šibíkem a Danielou Matulovou.

Dvojice během 10 dnů vytvořila sérii 13 barevných i černobílých fotografií. Protože se fotografové specializují zejména na disciplínu označovanou jako street photo, jde především o snímky z pražských ulic, které rafinovaně sázejí na hru světla a stínů, barevné kontrasty, neobvyklé využití perspektivy nebo zachycení běžných situací z netradičních úhlů.

Mobil je dobré maskování, říká Jan Šibík

Výběr Jana Šibíka není náhodný. Významný fotoreportér, byť se nevzdává ani focení klasickým fotoaparátem, totiž patří mezi největší průkopníky mobilní fotografie v české žurnalistice. „Fotografování mobilem je nenápadné, lidé, které fotografujete, se vás nebojí a chovají se ve svém prostředí přirozeně. To je obrovská výhoda. Další výhodou je, že vás – pokud jím jste – nikdo nevnímá jako profesionála,” popisuje přednosti mobilní fotografie Šibík.

Nahodilá není ani volba prostoru pro vystavení snímků – vzhledem k úspěšné spolupráci mezi společnostmi Huawei a Leica nebylo rozhodování nijak složité. Fotografie proto díky tomuto spojení symbolicky zdobí kavárnu pražské Leica Gallery. Ostatně i Jan Šibík přiznal, že ho Huawei P20 Pro zaujal mimo jiné i proto, že jeho trojitý fotoaparát vznikl ve spolupráci s kultovní německou značkou Leica.

Jan i Daniela fotografický úkol pojali nejen jako test telefonu, ale také svých schopností: „Byla to velká výzva. I když se to laikovi může zdát snadné, vyzkoušet všechny možnosti mobilu a nafotografovat za pouhých 10 dnů 13 fotografií, za které se nemusíte stydět, ani když jsou vystaveny v kavárně Leica Gallery Prague, není žádná legrace,” popisuje fotograf.

Výsledná série snímků, která nese výstižný název 10 dnů s Huawei P20 Pro, bude v pražské Leica Gallery (Školská 28, Praha 1) k vidění do 27. srpna 2018.

O AUTORECH:

    JAN ŠIBÍK (1963) podnikl na 250 reportážních cest do všech koutů světa. Dvacet let pracoval jako vedoucí fotooddělení a obrazový redaktor v časopise Reflex. Uspořádal desítky workshopů reportážní fotografie jak v České republice, tak v zahraničí. Získal nespočet fotografických cen. Byl členem poroty v řadě prestižních soutěží.

V soutěži Czech Press Photo obdržel v různých kategoriích pět desítek ocenění, z toho dvakrát hlavní cenu. V roce 2004 získal ocenění v nejprestižnější fotografické soutěži World Press Photo.

Jan Šibík je zároveň laureátem Ceny 1. června, kterou uděluje město Plzeň za šíření myšlenek demokracie a obhajobu lidských práv. Jeho aktivity překračují hranice fotografie (tedy úzkého profesního zájmu) a poukazují ke společenské odpovědnosti člověka, jenž se pohybuje v problematických oblastech světa.

V roce 2000 tak zorganizoval humanitární akci Podejte ruce dětem ze Sierry Leone, během níž se podařilo vybrat pro postižené děti v této africké zemi přes milion korun. V roce 2005, uspořádal humanitární akci Chci ještě žít! na pomoc nemocným AIDS v ukrajinské Oděse. Obě sbírky přinesly výtěžek přesahující milion korun.

Jan Šibík dosud vydal čtyři souhrnné publikace svých fotografií: Kdyby všechny slzy světa (1997), Ďábel v nás (2001), Stories (2006) a Deset let (2017), jež mapuje Šibíkovu práci v období 2007-2016.

    DANIELA MATULOVÁ (1989) fotografuje teprve 3 roky a s Janem Šibíkem spolupracuje na pořádání zahraničních workshopů po celém světě a dalších fotografických projektech. V posledních letech se věnovala zejména exodu uprchlíků směřujících z Asie a Afriky do Evropy.

Ústředním tématem její reportérské práce je dokumentární fotografie. Za svou krátkou, ale intenzivní kariéru fotografovala v desítkách zemí a ve spolupráci s Janem Šibíkem publikovala řadu reportáží v časopisu Reflex.

Comments

comments

Vyhledat