Čtyři filmy s českou účastí, včetně Sedmikrásek Věry Chytilové, jsou na Berlinale
Velmi aktuální celovečerní dokument Východní fronta podpořený Státním fondem kinematografie zařadil festival v Berlíně do soutěžní sekce Encounters. Festival vybral do programu i další experimentální dokument s českou účastí Poznámky z Eremocénu a krátký animovaný snímek Deniska umřela. V retrospektivní sekci promítne festival legendární film Věry Chytilové Sedmikrásky.
Východní fronta je název nového celovečerního dokumentu oceňovaného režiséra Vitalije Manskeho a Yevhena Titarenka. Festival v Berlíně ho zařadil do soutěžní sekce Encounters. Koprodukci Litvy, Ukrajiny, České republiky a Spojených států podpořil Stání fond kinematografie ve výzvě na minoritní koprodukce částkou 2,3 mil. Kč. Za českou stranu film koprodukovala společnost Hypermarket Film. Režisér a zároveň hlavní postava dokumentu Yevhen, který se již v roce 2014 vydal na Krym jako válečný dokumentarista, se v únoru 2022 i s přáteli dobrovolně přihlásil ke zdravotnickému praporu na frontě. Film zachycuje jejich zkušenosti během prvních šesti měsíců války, kdy Rusko napadlo Ukrajinu.
Druhý dokument vybraný festivalem jsou Poznámky z Eremocénu režisérky Viery Čákanyové. Slovensko-česká koprodukce je experimentálním celovečerním dokumentem, audiovizuální pohlednicí, kterou posílá autorka do budoucnosti. Snímek kombinuje deníkové záznamy klasického filmu a snímky z 3D skeneru, čím zdůrazňuje napětí mezi analogovou a digitální budoucností lidstva. Za českou stranu snímek koprodukovala společnost Marina Films. Festival ho zařadil do sekce Forum.
Krátký animovaný snímek Deniska umřela režiséra a studenta pražské FAMU Phillipa Kastnera zařadil festival do sekce Generation Kplus, která představuje ve světové premiéře nejlepší celovečerní i krátké filmy pro děti. Film vypráví příběh o ztrátě milovaného domácího mazlíčka a o tom, jak je možné se s bolestivou zkušeností vyrovnat.
Jeden z režijních vrcholů Věry Chytilové je nepochybně její groteskní surrealistická moralita Sedmikrásky z roku 1966. Kousavá výpověď o konformismu, maloměšťácké úzkoprsosti a limitech bezstarostnosti má díky tomu nadčasové kvality. Sedmikrásky představovaly počátek spolupráce Chytilové s Ester Krumbachovou. Do sekce Retrospective “Young at Heart – Coming of Age at the Movie“ film vybrala režisérka Jasmila Žbanić (Quo vadis, Aida?). Digitální restaurování proběhlo za spolupráce Národního filmového archivu, Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary a Státního fondu kinematografie a financováno bylo z daru paní Milady Kučerové a pana Eduarda Kučery.