V Národní galerii Praha se otevírá jedinečný pohled na umění meziválečné Paříže

Maurice Utrillo: Kostel Sv. Petra na Montmartru ,1930, Národní Galerie Praha
Maurice Utrillo: Kostel Sv. Petra na Montmartru ,1930, Národní Galerie Praha

Národní galerie Praha (NGP) s potěšením představuje výstavu „École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná Paříž“, která se zaměřuje na významnou, ale dosud méně zmapovanou kapitolu českého umění ve Francii. Proběhne od 8. listopadu 2024 do 2. března 2025 ve Valdštejnské jízdárně a přináší pohled na umělce, kteří byli v meziválečné Paříži známější než ve své vlasti, jako Georges Kars, Othon Coubine a François Zdeněk Eberl, jehož práce budou v Praze vystaveny vůbec poprvé.

Podle kurátorky Anny Pravdové zavede výstava návštěvníky na pařížskou uměleckou scénu dvacátých a třicátých let 20. století. „Ačkoliv jména František Kupka, Josef Šíma, Jindřich Štyrský a Toyen jsou dnes nejčastěji spojována s českým uměním ve Francii, tehdejší pařížské publikum mělo zcela jiné favority. Kars, Coubine a Eberl byli mnohem známější a byli vystavováni
v nejprestižnějších galeriích, vycházely jim monografie. V rámci této výstavy jejich umění znovu připomeneme a představíme jej českému publiku v širším kontextu pařížské školy.“ Kromě děl těchto tří klíčových autorů výstava nabídne také práce jejich současníků, mezi nimi i světově známých jmen jako jsou Amedeo Modigliani, Marc Chagall, Suzanne Valadon, Chaïm Soutine, Jules Pascin, Chana Orloff či Maurice Utrillo. A nebude chybět ani fotograf noční Paříže Brassaï.

Georges Kars: Bílý domek, 1933, Národní Galerie Praha

Meziválečná Paříž a “návrat k řádu”

Po první světové válce reagovali umělci na konflikt, jež do té doby neměl ve světě srovnání, zpracovávali vlastní hluboké zážitky, strach z minulosti i budoucnosti. Někteří navazovali na umění před válkou, jiní hledali nové formy. Paříž byla tehdy tepajícím centrem kosmopolitního uměleckého světa, kde se prolínaly různé styly a přístupy. Výstava zavede diváka do tehdejších galerií, salonů, na Montmartre i Montparnasse, mezi umělce, sběratele, ale i lidi na okraji společnosti a prostitutky. Ukáže výjevy z kabaretů a cirkusů, portréty umělců, zátiší, městské i provensálské krajiny. Vedle připomínky tvůrců, kteří dominovali umělecké Paříži mezi dvěma válkami, se přehlídka zaměřuje také na témata a styly, které utvářely jejich tvorbu a byly na tehdejší umělecké scéně velmi populární. Tedy na moderní figurativní tvorbu a meziválečný neoklasicismus, návrat ke klasické výtvarné formě. Umělci jako Kars a Coubine reagovali na společenské změny „návratem k řádu“, jejich tvorba se tak – po chaosu a hrůzách první světové války – vrací ke stabilitě a ke klidu a opouští předválečnou experimentaci.

Othon Coubine: Rotunda, kolem 1936, Národní Galerie Praha

Unikátní díla a archivní bádání

Návštěvníci budou mít jedinečnou příležitost vidět řadu děl, která dosud nebyla vystavena. Mezi nimi jsou i práce, které byly nedávno objeveny v amerických sbírkách a poprvé se vrací do Evropy. Jde o soubor děl Othona Coubina, jež patřil sběrateli Leovi Steinovi, bratrovi slavné spisovatelky a básnířky Gertrude Steinové.

Výstava je výsledkem několikaletého výzkumu kurátorky Anny Pravdové, který zahrnoval nejen studium dobových periodik a korespondence, ale také důkladné bádání v soukromých i veřejných archivech ve Francii, v Rakousku a ve Spojených státech.

„Tato přehlídka navazuje na předešlé výstavy českých umělců ve Francii, které Národní galerie Praha uvedla – Kupku, Šímu a Toyen,“ říká generální ředitelka Alicja Knast a dodává: „Nyní všechny srdečně zvu, aby se s námi ponořili do meziválečné Paříže a vychutnali si umění Karse, Coubina a Eberla, českých malířů, kterým se tam podařilo prosadit. Vnímám pařížskou školu především jako silný symbol toho, jak mohou rozmanitost a svoboda podporovat mimořádnou kreativitu. A těší mne, že kromě děl už zmíněných umělců bude k vidění i tvorba Modiglianiho, Chagalla nebo například jedinečné Chany Orloff, francouzské sochařky ukrajinského původu.“

K vidění bude zhruba 250 děl zapůjčených z prestižních evropských muzeí (např. Musée d’art Moderne de Paris, Nouveau Musée National de Monaco, Musée de Montmartre či Musée de Grenoble), z nejvýznamnějších českých veřejných galerií a z řady zahraničních i tuzemských soukromých sbírek.

André Derain: Zátiší s ovocem, 1920–1922, Národní Galerie Praha

Veřejné a vzdělávací programy k výstavě

Do souvislostí dobového dění vtáhnou veřejnost edukační programy, otevřené všem věkovým skupinám. Samozřejmostí je řada komentovaných prohlídek s kurátorkou i dalšími specialisty. V únoru si připomeneme 80. výročí tragického úmrtí Georgese Karse na konci druhé světové války, a jeden večer proto bude věnován jeho památce a významu v kontextu meziválečné Paříže. Jiné přednášky se budou věnovat například fenoménu Paříže ve filmu a prostor dostane i živé umění při čtení poezie francouzských básníků, nebo na koncertech či projekcích. Pro děti i dospělé, kteří se chtějí aktivně inspirovat uměním pro vlastní tvorbu, jsou přichystány herny, dílny a workshopy.

Školním skupinám je určen jak vzdělávací program, zkoumající osobnost fiktivního sběratele, tak prohlídka s lektory, kteří žákům a studentům srozumitelně přiblíží to nejzajímavější z celé přehlídky. Přímo ve výstavě je pak všem bez rozdílu věku otevřeno interaktivní Studio, v němž se návštěvníci přenesou v čase o sto let zpět do prostředí pařížské kavárny, herny či do bytu sběratele umění.

K výstavě vydává NGP několik publikací: vznikl ilustrovaný průvodce/katalog k výstavě, který bude k dispozici i v anglickém jazyce a také další díl edice Obrazy do kapsy, tentokrát zaměřený na výtvarné myšlení Georgese Karse. Pro menší děti vychází ilustrovaná knížka Malý výlet do Paříže, na který můžete vyrazit v doprovodu kreslířky Tity, malíře Zdeňka a kocoura Cyrila.

 

École de Paris: Umělci z Čech a meziválečná Paříž

Místo konání: Národní galerie Praha, Valdštejnská jízdárna

Termín: 8. listopadu 2024 – 2. března 2025

Kurátorka: Anna Pravdová (Sbírka moderního umění NGP)

Architekt výstavy: Zbyněk Baladrán

Grafika výstavy: Studio Okolo – Matěj Činčera, Jan Klos

Comments

comments

Vyhledat