Nejstřeženější český ateliér se nachází na Valašsku

Malíř Petr Hajdyla (38) vyvrací zažitou představu, že úspěšný umělec musí žít v metropoli. Svůj ateliér vybudoval v přísně střeženém industriálním areálu spravovaném Ministerstvem obrany na Valašsku. Autor, kterého zastupují významné pražské galerie, je navíc v poslední době „vyprodán”.
Navzdory životu mimo umělecká centra se Hajdyla etabloval jako jedna z výrazných osobností mladé české malby. Jeho tvorbu zastupují prestižní galerie a sběratelé na novinky čekají v pořadnících. „Život na venkově mi dává svobodu a prostor pro tvorbu. Industriální prostředí ateliéru v kontrastu s okolní přírodou vytváří jedinečnou atmosféru pro mou práci,“ říká umělec. „Vždy jsem si přál mít prostorný ateliér, jaký má třeba Neo Rauch. V Praze bych takový prostor sháněl těžko,“ dodává Hajdyla.
Jeho současný ateliér, kde se kdysi seřizovala optika do tanků, je ze tří stran prosklený a zaplavený přirozeným světlem. V rozsáhlém areálu funguje 24 hodin denně ostraha, při vstupu je nutné prokázat se dokladem totožnosti, platí zde přísná pravidla. Malířské studio by zde nikdo nečekal. Místo, kde se dřív vyráběly zbraně, se dnes proměňuje v uměleckou oázu. Okolní pastviny, pole a lesy vytváří inspirativní kulisu, kterou občas oživí i zatoulaná srnka procházející mezi budovami areálu.

Petr Hajdyla v atelieru /Foto Vojtěch Veškrna
Zatímco většina umělců volí městský život, Hajdyla vytvořil domov pro svou šestičlennou rodinu uprostřed valašských kopců, v těsné blízkosti svého ateliéru. „Chtěl jsem, aby moje děti vyrůstaly v přirozeném prostředí, v kontaktu s přírodou. To není jen osobní preference – celá moje tvorba reflektuje člověka jako neoddělitelnou součást přírodních procesů,“ vysvětluje umělec. Tento přístup oceňují i přední výtvarní kritici. „Petr Hajdyla je ‚sběračem‘ momentů, kterým propůjčuje nadčasový obrazový rámec,“ říká výtvarný kritik a kurátor Petr Vaňous. Bára Alex Kašparová, editorka časopisu Artikl a kurátorka, dodává: „Hajdyla je konstantní lovec obrazových symbolů z reálného světa, které používá jako výchozí materiál pro popis vnitřních stavů člověka.“
Pro absolventa ateliéru Malby prof. Daniela Balabána na Fakultě umění Ostravské univerzity je charakteristická barevnost. Hajdylu si nespletete s nikým jiným. Středobodem často mnohovrstevnatých kompozic inspirovaných fauvisty a německými expresionisty, je člověk, jeho vnitřní emoční život a právě ona neoddělitelnost od ostatních forem života.
Hajdylův talent potvrzuje i zastoupení ve významných sbírkách v Čechách i v zahraničí. Jeho doposud největší sólovou výstavu budete moci shlédnout v březnu 2025 v The Chemistry Gallery v Praze.
PETR HAJDYLA: NÁDHERNÁ VŮNĚ HOŘÍCÍHO EGA
7.3. – 20.4.
The Chemistry Gallery, Hala 40, Praha-Holešovice
Kurátor: Michal Stolárik

Petr Hajdyla v atelieru /Foto Vojtěch Veškrna
Pálení ega voní překvapivě příjemně. Alespoň tak to vnímá malíř Petr Hajdyla, když ve své nejnovější tvorbě zachycuje onen zvláštní moment života mezi mládím a zralostí. Jeho plátna jsou svědectvím času, kdy končí závod o úspěch a začíná cesta k autentickému bytí, kdy se ambice mění v přijetí a touha po dokazování ustupuje prostému prožívání přítomnosti.
V ústředním díle výstavy „NÁDHERNÁ VŮNĚ HOŘÍCÍHO EGA“ zachycuje prastarý kulturní symbol člověka u ohně v radikálně osobní existenciální rovině – jako očistný proces spalování ega. Nahá mužská postava vystavuje své nejzranitelnější místo plamenům v gestu absolutního odevzdání se transformaci. Série obrazů s motivy závodních drah a unavených závodníků poeticky ilustruje autorovo vystřízlivění z představy života jako nekonečné soutěže.
Hajdyla, absolvent ateliéru malby prof. Daniela Balabána na Fakultě umění Ostravské univerzity, mistrovsky pracuje s motivy rovnováhy – vyrovnávání protikladů jako jsou chlad a teplo či věčnost a pomíjivost (symbolizované mramorem a okousanými jablky). Vytváří tak komplexní vizuální meditaci nad cestou k autentickému bytí, které není zatíženo potřebou neustálého dokazování.
Vernisáž výstavy se uskuteční 6. března 2025 v 18:00.