Einstürzende Neubauten: Berlín v Karlíně
Kdo má rád Berlín a muziku, která z něj kdysi nějak vybublala, měl tento týden vcelku program jasně daný. Ve čtvrtek do Libně na Nicka Cavea, v pátek zase do Karlína na Einstürzende Neubauten. Cave O2 Arénu vyprodal, na jeho někdejšího spoluhráče Blixu Bargelda a spol. přišlo do Fóra Karlín spíš jen tvrdé jádro ctitelů. Věk někde mezi pětačtyřiceti a šedesátkou, stáli jen na ploše a prvním ochoze, ten horní ovšem zel prázdnotou.
Blixa přišel s nebezpečně vypadající holí, tradičně v černém obleku. Tentokrát na něm ovšem neuspořádaně vlály bílé nitě a umělec budil dojem, že se při jeho zkoušce vytrhl krejčímu někde ve Weddingu. „Ne, žádná svatba, to je čtvrť tam u nás v Berlíně,“ vysvětlil při anotaci jedné z písniček.
Na programu byly hlavně ty ne tak známé, z dvou nejnovějších desek, tedy letošní Rampen (apm: alien pop music) a čtyři roky staré Alles in Allem. I když pánové očividně stárnou, na nápřahu při úderu do jejich trubek, pružin, kanystrů i všelijakých udělátek to naštěstí není znát.
I když chyběly efekty a projekce, po většinu koncertu byli pěkně nasvícení, takže si publikum v prvních řadách na všechny jejich nástroje a práci s nimi mohlo celkem dobře prohlédnout. A ti zezadu aspoň viděli třeba siluety muzikantů odrážející se na plátně nataženém za scénou a nechat se spolu s nimi unášet do tajemného světa letitých německých novátorů. Alles in Allem, všechno je ve všem…
Foto a text Jiří Janda