Festival Brod 1995

foto autor
foto autor

O třetím srpnovém víkendu by měl být člověk někde na festivalu. Dobře to věděli to už bezmála před půlstoletím „otcové zakladatelé“ v legendárním Woodstocku. Dlouhá léta pro to dost dělali podhorští indiáni v Trutnově, než svůj tradiční festival odpískali (nebo přinejmenším jen na pár let hibernizovali, jak nyní tamější pořadatelé vehementně tvrdí). Nejen proto se v sobotu vyplatilo vyrazit do Českého Brodu.

Organizátoři slovutného Rock for People totiž už před pár lety do svého kalendáře zařadili malou festivalovou filiálku. Symbolicky přímo na místě, kde původně dobročinná přehlídka začínala, než se postupně rozrostla do současných úctyhodných rozměrů svátků komerce na královéhradeckém letišti.

Právě v Brodě okolo patrového domu, kde v baru u fotbalového hřiště tehdy běžně po večerech s přáteli po dobře vykonaném díle odpočíval zřejmě nejslavnější zdejší rezident, mafián František Mrázek, festival před třiadvaceti lety vznikl. Ospalý a lehce ošuntělý areálek na okraji středočeského městečka dnes ani v nejmenším nepřipomíná zašlou slávu. Okolní louky, na kterých se nacházely festivalové scény, kemp i parkoviště už jsou dávno důkladně rozorány.

Právě sem se na místo činu se v sobotu vrátily i některé kapely, které kdysi „byly u toho“. Ne sice hned úplně v prvním roce, ale třeba už v tom následujícím. Jako třeba Circus Praha. Pražská kapela s americkým frontmanem Bradleym Strattonem tak právě zde nyní absolvovala své ojedinělé festivalové vystoupení – dokonce nejen za letošek, ale za celou řadu let. Bradley se totiž již dávno vrátil zpět za oceán a do Prahy ke sporadickému koncertování se vrací obvykle jen na pár dní v létě. Základní trio kapely s hostujícím baskytaristou si horký set užilo, nesnesitelnému tropickému vedru navzdory.

Na své první účinkování na Rock for People tentokrát navázal i Michal Hrůza, který festival v roce 1998 zahajoval se svou tehdejší kapelou Ready Kirken. „Bylo to skvělý, i když tady bylo ještě málo lidí,“ zavzpomínal hitmaker, který tentokrát přijel s Kapelou Hrůzy.

Program se odehrával na dvou pódiích ležících hned vedle sebe, takže lidem stačilo jen přejít pár kroků na další kapelu, popřípadě se mezitím kvůli vedru nechat orosit u rozprašovače umístěného u zábran mezi oběma scénami. Na nich se dále vystřídali třeba Kapitán Demo, Vypsaná fixa, Xindl X, novou desku připravující Gaia Mesiah či až příliš upovídaný a k nevydržení rozjuchaný Tomáš Klus.

Svou masáž dobrem publiku taky nabídla postižená mládež z The Tap Tap. Vlastně jenom jejich set, přinejmenším slovně až přes okraj překypující pravdou, láskou a družným kamarádstvím, alespoň v něčem s přimhouřením obou očí navazoval na dávné ideály zmíněného Woodstocku. Jinak s ním českobrodský festival spojovalo snad už jenom to, že na obou hrála hudba a svítilo slunce. Ale nic jiného by tady nikdo z publika už přece nehledal.

Comments

comments

Vyhledat