Malířka a zloděj: Fascinující dvojportrét malířky Barbory Kysilkové a zloděje Karla-Bertila Nordlanda

Mnohovrstevnatý příběh o kreativním procesu, možnosti dostat druhou šanci a smyslu života. Malířka a zloděj vypráví o loupeži obrazu, která vedla k jednomu výjimečnému lidskému přátelství. Norský film v režii Benjamina Reeho obdržel ceny na Sundance, BFI London Film Festival a ocitl se v širší nominaci na Oscara. Slavnostní premiéra proběhne 6. října v pražském Biu Oko za účasti režiséra Benjamina Reeho a protagonistů Barbory Kysilkové a Karla-Bertila Nordlanda. Po projekci bude následovat dražba jednoho z obrazů Barbory Kysilkové, jejíž výtěžek půjde na konto organizace pomáhající závislým Sananim.

 

Barbora Kysilková žijící v Oslu je zoufalá z krádeže svých dvou obrazů. U soudu osloví jejich zloděje Karla-Bertila Nordlanda a poprosí jej, aby jí stál modelem pro portrét. Postupně mezi nimi vzniká těžko uvěřitelný vztah a pouto, které tyto dva navždycky spojí. Mnohovrstevnatý příběh nadchnul festivaly, kritiky i diváky po celém světě, vzniknout má také jeho hraná hollywoodská adaptace.

 

„Když jsem při vstupu do soudní síně poprvé uviděla Karla-Bertila, vše začalo nabírat nečekaný směr. Ať jsem se snažila sebevíc, nedovedla jsem se soustředit na nic jiného než na tetování, které mu zpod bílé košile lezlo po dlani, a v hlavě mi jako zaseknutá deska jela otázka „Kdo jsi? Kdo jsi!” říká malířka Barbora Kysilková.

 

„Jednou z klíčových scén filmu je sekvence, během níž se Karl-Bertil poprvé uvidí na malířském plátně. Snažil jsem se zkoumat, co všechno jsme my lidé schopni udělat pro to, abychom byli vidět, aby nás někdo ocenil. A co nás stojí pomáhat druhým,” říká režisér Benjamin Ree a dodává, že důležité bylo také zkoumat otázku, jak nás ovlivňuje naše sebedestruktivní minulost a jak se vyrovnat s traumatickou zkušeností z minulosti.

 

Asociace českých filmových klubů (AČFK) uvádí dokument Malířka a zloděj (2020) do distribuce coby výherce diváckého hlasování na Letní filmové škole 2020. „Ideu o funkčním propojení LFŠ a distribuce AČFK jsme měli delší dobu. Projekt byl poprvé prezentován v roce 2017. Tři filmy, tři unikátní projekce, tři plné sály, tři úvody, tři divácká hlasování, jeden vítěz, jeden film v distribuci,” přibližuje jednu ze sekcí LFŠ programový ředitel festivalu Jan Jílek.

Film Malířka a zloděj uvede AČFK do kin 7. října. V prosinci pak bude následovat tour po vybraných filmových klubech s Barborou Kysilkovou. Rozhovor s tvůrci, videa, obrazové i další materiály zprostředkovává česká stránka filmu acfk.cz/film/malirka-a-zlodej.

 

Ohlasy

„Benjamin Ree zpracovává zásadní lidská témata a konfrontuje publikum s jejich předsudky a stereotypním vnímáním a současně je staví před záludnou otázku, kdo je v jeho vyprávění vlastně malíř a kdo zloděj.” – Marie V. Šternová, Heroine

„Není to typický film o krádeži v galerii. Deník Washington Post či BBC ho označily za nejlepší dokument natočený v roce 2020, a když se neobjevil v nominacích na letošní Oscary, bylo to považováno za velké překvapení.” – Miloš Čermák, Seznam Zprávy

„Boření stereotypů se Malířce a zloději daří velmi obstojně hlavně právě díky plasticitě účinkujících, možnosti se vžít do osudů a alespoň částečně chápat jejich pohnutky. Zvědavost je zde hlavním hnacím motorem, a to jak pro Barboru, která touží po odpovědích, tak pro publikum.” – Anežka Gavendová, Informuji

„Závěr filmu je něčím neopakovatelný a úžasný,” – Daniela Drtinová, DVTV

„Filmový ekvivalent kubistického portrétu, v němž se umělkyně a její nepravděpodobná múza překrývají a postupně odhalují nečekané stránky jeden druhého.” – Peter Debruge, Variety

Comments

comments

Vyhledat