Martina Sikorová: Všichni si zaslouží dívat se na nové hezké a zajímavé věci
Martina Sikorová je distributorka značky OWAY (Organic WAY) pro ČR a SK. Na Francouzské provozuje ojedinělý podnik, který spojuje kadeřnický salon, prostor pro výstavy, party, ale i jógu. Protišedi sleduje salon od začátku a s takovým konceptem rezonuje; ostatně už staříRekové měli kalokagathii, ideál spojující krásu ducha i těla. I proto přinášíme obsáhlejší rozhovor o tom, co za takovým konceptem vlastně stojí a kam se bude vyvíjet.
Co jste dělala předtím, než jste otevřela salon na Francouzské? Myslím, že jste měla e-obchod s kosmetikou na vlasy … a ještě dřív?
Cesta k mému současnému jobu byla poměrně zajímavá, ale vlastně se zde sešlo téměř vše, co jsem se naučila.
Vejšku mám cestovní ruch a leteckou dopravu, miluju cestování a díky mé práci cestuji a komunikuji s řadou lidí s přesahem za hranice. Střední je sociálně podnikatelská – jsme sociálně prospěšná firma a podpořila jsem celou kupu charitativních akcí a to hlavně svou energiií, nápady i penězi. Jedna z nich je Girls and Business, kde jsme podpořili azylové domy pro matku a dítě a vysázeli jsme společně s Kokozou komunitní zahradu. Ročníky byly dva a plánujeme třetí.Můj vztah k ekologii, zájem o design a umění se zde také sešel, pracovala jsem pro designové nakladatelství, nakupuji pouze na trzích. Osobní příběh mam ráda. Eshop a prodejna s kosmetikou byly na chvíli, navezla mě do něj kamarádka a bylo to dobře, naučila jsem se tam, jak funguje online svět a přímá péče o zákazníky. I teď máme internetový prodej a showroom pro naše zákazníky. Že pořádáme eventy? Ano, jsem produkční a pracovala jsem v produkci na celé řadě akcí, kde jsem zařídila vše od A po Z. No a dál? Polokadeřnicí jsem se stala až za pochodu s OWAY : )
Co vás přimělo založit salon, a jak jste vybírala místo? Jaká byla evoluce celého vašeho konceptu?
Cítila jsem, že bez předání vize OWAY ve svém prostoru a tak, jak ji vnímám já, to celé nebude fungovat a už dávno bych u značky nebyla. Chtěla jsem ukázat, že funguje propojení různých směrů a že jednodruhové sterilní prostory – galerie, salony, obchody, akademie – nefungují. Nebo nefungují tak dobře. Představa byla vytvořit udržitelný průlomový koncept, který “propojí krásu těla, ducha a mysli”. To je naše motto. Během roku o nás věděla celá široká veřejnost. Vystavují u nás skvělí umělci a nebojí se. Máme skvělé kadeřníky – profesionály. Vyhledávají nás nároční zákazníci. Cesta byla trnitá, ale povedlo se.
Od počátku máte kromě salonu v tom prostoru i další akce – vernisáže, cvičení. Jaké akce se vám osvědčují, co budete chtít dělat jinak, čeho přidat a čeho ubrat?
Ze začátku bylo akcí skutečně mnoho. Měli jsme I různé přednášky, na to teď není kapacita. Vernisáže, výstavy a eventy s hudbou a DJs, v těch pokračujeme a budeme I nadále… Přednášky a školení nabízíme také, ale cílené na kosmetiku, ekologii, design – už ne s přesahem třeba na kompostování nebo raw stravu… takový záběr jsme měli, ale už to z kapacitního hlediska nejde. Těším se na podzim, kdy budeme jako lokace součástí Designbloku a pojedou u nás různé workshopy se s námi spřízněnými dušemi jako Yoga Help a Petra Špindlerová, K.BANA (bude přehlídka), Andrea Mouaddab Vémolová bude mít seminář na téma složení kosmetiky, Josefina Bakošová představí svou novou kolekci Imago. V září u nás bude vystavovat fotky Alžběta Jungrová, zapojujeme se do Zažít město jinak a tak dále.
Potřebuje moderní člověk umění?
Moderní člověk bez umění a tedy hezkých věci okolo sebe nepřežije. Co je vlastně umění? Kdo říká, co je dobrý a špatný design? Myslím, že jsme dnes trochu posedlí tím, co je in, ale na druhou stranu zamyslet se nad tím, co je prostě hezké, je super. Mam ráda funkční design a nápady mladých umělců a myslím si, že vytvářet předměty do sterilních galerií nefunguje. Umění a tedy hezké věci by měly být všude kolem nás a měli bychom se na ně dívat a užívat je denně. Nedávala bych je do oddělených prostorů! Proto slouží naše akademie jako galerie – lidé k nám chodí pravidelně, zaměstnanci jsou tam denně. Všichni si zaslouží dívat se pravidelně na nové hezké a zajímavé věci.
Pracujete s kosmetikou Oway, proč zrovna tahle značka?
Ta značka si vybrala mě a já věřím v tu značku. Obchodovat s Italy není snadné, ale vyvažuje to láska rodinné firmy, osobní přístup výrobce a to, že všichni napříč OWAY a státy táhneme za jeden provaz, přinášíme nejkvalitnější profi produkt a ještě design, eco, art, srdce a příběh. Mě to, co dělám, baví a naplňuje, jiný produkt bych neprodávala, nevidím v tom důvod, OWAY je mé dítě.
Jaký máte vztah k Itálii?
Vice než kladný! Miluju Itálii, žila jsem tam půl roku, když mi bylo dvacet. Bylo to krásné! Do Itálie jezdím často, přilnula jsem k Sicílii. Od Italů se myslím můžeme mnoho učit, co se týče serióznosti v obchodování i klidu a hlavně úsměvu na rtu. Vždy si tam moc odpočinu.
Máte informace o tom, jak podobné koncepty fungují v cizině, inspirovala jste se někde?
Ne, to vůbec netuším a o podobném projektu nevím – jen vím, že od nás se inspirují ostatní distributoři i státy.
Vás salon měl i kolekci účesů, budete pokračovat?
Kolekce jsme měli už dvě. První zaštítil Jindra Machuta, druhá byla teamová práce devíti kadeřniků z různých koutů republiky a fotila ji úžasná žena a velký profík Lucie Robinson. Ano, další kolekce v české produkci se připravuje… letošní kolekci máme ale i italskou a velmi zdařilou! Postaral se o ní Steve Rowbottom, Leeds a Westrow academy… odvedl dobrou práci a kolekce, jak jinak, ukazuje na nešvary lidstva – na plýtvání s vodou, oblečením, zaplastovánáním planety… z této kolekce má velkou radost celý OWAY SVĚT a do Anglie se mohou naši kadeřníci i vypravit tu kolekci naučit.
Je asi složité udržet si zaměstnance?
Můj táta, stavař, říkal, že nejtěžší je pracovat s lidma, vést, zaměstnávat, koordinovat, být leader. A měl svatou pravdu.
Co vás motivuje? A co je těžší?
Motivaci jsem musela najít nejdřív v sobě, pak jí dávat ostatním. Teď mi jí kupa lidí kolem mne vrací, když je potřeba. A já si jich za to moc a moc vážím. Demotivuje mne nepokora, neúcta, čecháčkovské ukazování prstem a závist, kterou lidi krmí kecama a drbama.
Co vás provoz salonu naučil?
Důvěřovat pouze a jenom vlastní intuici, poslouchat ji, krmit ji a ctít nad zlato.
Máte plány na nějaké další pobočky? Chtěla byste, aby existovala síť míst, kde kromě vlasů a kosmetiky zažijete ty věci, které zažívají lidi na Francouzské?
Určitě ano. Připravujeme projekt pro síť OWAY salonů, už teď vytváříme OWAY FAMILY, kde sdružujeme, školíme a podporujeme vybrané salony. Nejsme pro každého, každý není pro nás. Nechceme být pro každého a všude. OWAY přináší příběh, přesvědčení, top kvalitu a lásku. A v hlavě mám i jeden projekt přesahující naše hranice. Vím, že jsme hodně prostorů motivovali a inspirovali a chovají se podobně jako my, vytvářejí přehlídky, výstavy, snaží se mít přesah. z toho mám radost. Na druhou stranu si nás jako spojence hledají prostory, které mají podobný směr, jako například Ondra Horváth v Ostravě. Ten má krásný ateliér v srdci města a pořádá skvělé akce – to je OWAYák jako poleno.
Plány na nejbližší týdny? Kromě snad dovolené:)
Plánů je kupa! Jeden z hlavních plánů je oživení, rekonstrukce a refresh našeho showroomu, akademie a salonu v jednom. Máme na Francouzské 200 m2 a ráda bych je celé využila pro služby,OWAY, které nemá jen vlasovku, ale I tělovou kosmetiku a kupu krásných produktů pro domácnost jako je třeba top záležitost – saponát na mytí ovoce a zeleniny. Zároveň už nejsem schopna v tomhle prostoru pracovat, jedna etapa vintage eco je za námi a cítím, že potřebujeme redesign a věřím, že potěšíme i naše návštěvníky. Hotovo bude v půlce července. No a pak asi ta dovolená jak jinak než v Itálii.
OWAY
Francouzská 17
Praha 2