MICHAEL GIRA (SWANS): Pokud nerosteš, tak jsi mrtvej
Kultovní SWANS se nedávno zrodili znovu. Principál Michael Gira s nimi natočil nové album Leaving Meaning (plné řady hostů) a v pozměněné sestavě s kapelou jede i na turné. To bude mít i pražskou zastávku, uvidíme je 29. dubna v Arše (info + lístky zde). Gira nám u příležitosti turné a alba poskytl i vlídný rozhovor. Tady je.
Na novém albu mě zaujal song The Hanging Man. Hrál jsi ho i na pražském koncertě v rámci akustického sólového turné a podle mě má fakt sílu – zajímalo by mě, zda na jeho vznik máš nějaké speciální vzpomínky.
Myslím, že pochází z místa “mezi” dvěma věcmi, z místa, kde se rodí myšlenky, ale ještě nejsou hotové.
Jak vypadalo místo, kde jste točili tohle album? Bylo malé, veliké, bylo tam hodně lidí…?
Je to hodně jednoduché a malé studio, v jedné místnosti byl zvukový inženýr a v druhé jsme byli já a muzikanti – Larry Mullins, Kristof Hahn a Yoyo Rohm. Nahráli jsme základní podobu tracků a bylo to velmi intimní a prosté. Cítili jsme se uvolněně. Bylo to v budově starého letiště v Berlíně – Tempelhofu.
No jasně, to je úžasně slavná budova.
Jasně, je, je to obrovská stavba, historicky zajímavá, jedna z největších budov v celé Evropě – ale my hráli fakt jen v takové malé kanceláři.
Žil jsi v Berlíně déle, nebo jsi tam přijel jen na natáčení?
Jel jsem tam kvůli tomuhle albu celkem třikrát a strávil v Berlíně víc času, než kdykoli předtím. Líbí se mi tam. Mluvím trochu německy, ne dostatečně, nicméně nějak se tam s tím protluču.
Na desce je hodně hostů, přišli všichni do studia osobně, nebo jste si posílali tracky?
Hodně z nich přijelo. Baby Dee dorazila z Holandska, kde bydlí, a zazpívala nám se dvěma doprovodnými zpěvačkami, které si přivezla. Daly to na první pokus a skvěle, je profesionálka, poslal jsem jí demo a měla to už nazkoušené. Anna a Maria Hauswolff přišly taky osobně a odvedly skvělou práci, miluju Anninu hudbu a zvlášť její hlas. Je to něco fantastického. Cassis Staudt v Berlíně žije, takže dorazila, taky osobně… ale většinou jsme prostě Yoyo, Kristof, Larry a já natočili základy, a pak jsem třeba jel na Island a točil tam s Benem Frostem. To šlo moc dobře. A potom zas do Nového Mexika a nahrával jsem s A Hawk and a Hacksaw a s Thorem Harrisem…
Pamatuju, že za starých dob bylo ve Swans hodně konfliktů a napětí, aspoň tak to na mě působilo.
No, za starých dob jsem byl v konfliktu se všemi lidmi na světě. Hahaha. Ale to už dávno skončilo. Ta poslední sestava kapely, kterou jsem před několika lety rozpustil, byla nejdéle fungující sestava Swans, a vycházeli jsme spolu skvěle.
A co se stalo? Vyvinul ses, je to věkem?
Pokud nerosteš, tak jsi mrtvej. Naučil jsem se leccos o důležitosti věcí. Za starých časů mi šlo hlavně o to, aby se věci skutečně udělaly, a Swans by asi nefungovali, kdybych nebyl tak rtuťovitý. Ale později jsem si uvědomil vnitřní hodnotu lidí, se kterými pracuji, a postupně jsem se také jiným lidem víc otevřel. To je asi růst… nevím.
Bylo těžké stát se otevřenějším a uvolněnějším?
Po nějaké době to přijde samo. Jak říkám, pokud se nepoučíš ze svých zkušeností, můžeš být rovnou mrtvej.
Často se setkáváš s fanoušky po koncertě, podepisuješ jim věci…
Dělám to už roky na sólových koncertech i se Swans. Mám spoustu respektu pro lidi, kterým na naší hudbě záleží. Znamená to pro mě všechno. Takže jim prokážu tu zdvořilost, že se s nimi vyjdu pozdravit.
Přináší ti to radost, nebo je to spíš jakási povinnost?
Někdy to je těžší, ale jindy to jde skvěle: když mi někdo řekne, že ta hudba pro něj v životě hodně znamenala a možná mu pomohla projít nějakým emocionálně náročným obdobím, hodně to pro mě znamená, víc, než že je někdo “fanoušek”.
Vydávals hodně svých nahrávek s různými speciálními obaly, často jsi je i pokreslil, podepsal, šlo prostě o fundraising. Budeš v tom pokračovat?
Ano, tenhle fundraising musím dělat, pokud chci mít možnost nahrávat tak, jak chci. Naše prodeje nejsou – (na okamžik se odmlčí) …nejsme popová kapela… takže když chci nahrávat v profesionálních studiích s řadou muzikantů, které platím, musím získat peníze. Naštěstí je tu skupina lidí, kterým na hudbě záleží tak, že chtějí pomoci. Funguje to skvěle, dělám to už od roku 2000 a pro mě se tohle ukázalo být velmi dobrým modelem. Mám kontrolu nad vším, nikdo mi do toho nezasahuje. Jsem svou vlastní nahrávací společností, a je to velmi malý podnik.
Líbí se mi tvůj způsob používání sociálních médií, kde sdílíš tipy na filmy, knížky a podobně. Je to proto, že cítíš puzení sdílet s lidmi svoje tipy, nebo nějaká strategie?
Musím být v kontaktu s lidmi, které zajímá moje hudba, a tohle je jeden ze způsobů, jak to udělat. Sociální média je potenciálně dost jedovatá záležitost, takže se snažím dělat to s nějakou integritou a zájmem.
Můžou být hnusná a nebezpečná. A podporovat narcisismus a marnivost. Snažím se takový nebýt. Když se podíváš na můj instagram, je tam minimum fotek mě, nebo vůbec osobních příspěvků. Někdy se kouknu na instagramovou stránku nekoho, koho obdivuju, a vypadá to tam tak marnivě a nafoukaně, že se mi zvedne žaludek. Snažím se dělat to jako důstojná osoba.
Chceš na závěr něco říct k nadcházejícím koncertům?
Snad jen to, že budou hodně jiné. Na basu a další nástroje bude hrát Dana Schechter, která už fungovala v mojí kapele Angels of Light. Ve skupině je i Christopher Pravdica, který už působil v předchozích Swans, a bude hrát taky na basu, takže budeme mít místy dva baskytaristy. Dále Ben Frost, jinak i skvělý skladatel sountracků a elektronický muzikant. Ten bude hrát na mellotron, syntezátory a kytaru, Christoph Hahn na lap steel guitar, Phil Puleo na bicí a já na kytaru a budu zpívat, a všichni budeme sedět v půlkruhu. Zrovna pracuju na nových skladbách přímo pro tenhle ansámbl, takže budeme mít úplně nové věci, něco z poslední desky a možná i něco z hodně starých, ale tím si nejsem ještě jistý.
Koncert v Praze – FB událost:
https://www.facebook.com/events/252461308977679/
FB stránka SWANS:
https://www.facebook.com/SwansOfficial/