Osmdesát umělců reaguje v GHMP na palčivá témata světa
Výstava Group Therapy je dialogem a konfrontací uměleckých děl z rostoucích sbírek Galerie hlavního města Prahy a Deutsche Telekom. Ve více než osmdesáti dílech od čtyřiceti šesti současných umělců reflektuje aktuální společenská témata, jako jsou ohrožení demokracie, vzestup autoritářských režimů, nesnášenlivost vůči menšinám, cizincům a lidem s odlišnými názory, apatie a lhostejnost vůči klimatické krizi, terorismus a války. Název výstavy je odvozen od vystaveného díla výtvarnice Evy Koťátkové. Vedle ní v expozici vystavují také další české umělkyně a umělci Lenka Glisníková, Daniel Balabán, bosenská umělkyně Šejla Kamerić, chorvatský multimediální tvůrce Igor Grubić nebo ukrajinská malířka Lesia Khomenko.
„Když procházíme jednotlivá díla sbírky, je zřejmé, že kurátoři Nathalie Hoyos a Rainald Schumacher velmi obezřetně vybírají ta, které bez ohledu na zemi původu spojují angažovanost a potřeba upozornění na společenské problémy,” popisuje ředitelka a kurátorka GHMP Magdalena Juříková. A dodává, že sbírka Art Collection Telekom je inspirativní zejména proto, že přináší soubor děl z území, které bylo spojené východním blokem a mělo tak jen málo odlišnou realitu. „Uplynulé tři dekády nás výrazně odlišily, a to se pochopitelně vepsalo i do výpovědí zastoupených umělců. Takto postavená sbírka se může jevit jako poněkud naléhavý apel, ale vzhledem ke znepokojivému a výbušnému vývoji kolem nás je to nanejvýš žádoucí a trefné.”
Ohrožení demokracie, rovnoprávnost a rasismus
Expozice je rozdělena do několika tematických okruhů. Jedna z místností se zaměřuje na křehkost demokracie a sílu manipulace a autoritářských režimů. Tu otevírá obraz s názvem Něco je…2 od Daniela Balabána. Stojí na něm necelá desítka figur s obličeji upřenými k obloze, z níž padají kusy popela. Dílo, které na této výstavě zastupuje sbírky Galerie hlavního města Prahy, vzniklo před dvěma lety a je reakcí na tragickou situaci obyvatel napadené Ukrajiny. Na ruskou agresi odkazují i deníkové záznamy z února 2022 ukrajinské konceptuální výtvarnice Alevtiny Kakhidze a kreslené momentky z ukrajinského Majdanu umělkyně Lesie Khomenko.
Rozdílné postavení žen v Evropě ukazují portrétní fotografie, které působí až lifestylovým dojmem. Za velkými brýlemi se však u každé ženy skrývá příběh dotýkající se témat, jako je právo na potrat nebo možnost odejít z násilného vztahu. Osobní vzpomínky zasazené jak do soukromých zkušeností, tak i historických příběhů sdílí bosenská umělkyně Šejla Kamerić. Její autoportréty reflektují dospívání během války v Sarajevu v 90. letech. K válkám v Jugoslávii se vrací i fotografie Igora Grubiće. Chorvatský fotograf zachycuje horníky, kteří organizovali stávky proti Slobodanu Miloševići.
Technologický pokrok, klimatická krize a duševní zdraví
Jakou rychlostí se vyvíjí technologie a jaké přinášejí výzvy odráží i díla Lenky Glisníkové. Umělkyně ve svých plastikách zpochybňuje současné změny životního stylu člověka, k nimž dochází v důsledku neregulovaného technologického pokroku. Ve stejné místnosti můžeme najít i sochu Anny Hulačové s názvem Agro-Kosmo, zobrazující astronauta pěstujícího živiny i mimo planetu Zemi. K životnímu prostředí a péči o něj se vztahují i fotografie zachycující dopad člověka na přírodu.
Výstavu uzavírají díla odkazující na duševní zdraví, nutnost péče o sebe samé, ale i o společnost jako celek. Jedním z nich je i dílo Group Therapy české umělkyně Evy Koťátkové, která letos reprezentuje Česko na benátském Bienále. Její dílo v kontextu celé výstavy shrnuje nutnost sdílení problémů i palčivých témat a vyvolání dialogu. A to jak mezi díly samotnými, tak mezi díly a návštěvníky. „Tato výstava je především o humanistických hodnotách, které jsou vnitřním kompasem pro jednotlivce, ale také pro společnost. Hodnoty, které určují způsob, jakým spolu žijeme, respektujeme druhé a organizujeme demokratickou a otevřenou společnost – proti všem pravicově extremistickým tendencím a autokratickým diktátorům. A právě pohled, hodnocení a sdílení hodnot je tak potřebná skupinová terapie,” uzavírají kurátoři umělecké sbírky společnosti Deutsche Telekom Nathalie Hoyos a Rainald Schumacher.
„V roce 2010 jsme založili sbírku Art Collection Telekom, která se zaměřuje na současné umění ze střední, východní a jihovýchodní Evropy. Mnohá díla z této sbírky reflektují společenské a politické změny a důležitá témata dnešní doby. Deutsche Telekom vnímá komunikaci jako svou hlavní činnost a považuje se za jejího zprostředkovatele. Skrze Art Collection Telekom chceme podpořit umělce z daného regionu a přispět otevřené, komunikativní kultuře, která je důležitá pro vzájemné porozumění napříč Evropou,“ dodává Antje Hundhausen, viceprezidentka pro Brand Experience, Deutsche Telekom.
Výstavu Group Therapy lze v Domě U Kamenného zvonu na Staroměstském náměstí navštívit od 26. dubna do 11. srpna 2024.