Psáno našeptávačem. Google poezie slaví sedmé výročí tištěnou knihou

mockups-design.com
mockups-design.com

Výběr těch nejlepších objevů „fanklubu nejpoetičtějšího internetového vyhledávače“ vstoupil na Startovač. Vydání podpoří i česká Google User Group a Impact Hub ČR.

Jedna ze stálic české internetové zábavy se po vydání e-knihy a představení vlastního merche odhodlala překonat další milník – oblíbené printscreeny zachycující vtipná, překvapivá či jinak zajímavá seskupení tipů na vyhledávání získají tištěnou verzi. Pod názvem „Google poezie: Psáno našeptávačem“ vyjde pečlivě sestavená sbírka toho nejlepšího ze sedmileté existence projektu na českém internetu, během nichž shromáždila přes 15 000 fanoušků na Facebooku.

„Půjde o ideální publikaci jak pro toho, kdo Google poezii lajkuje dlouhé roky, tak pro někoho, kdo neví, co to Google poezie nebo našeptávač je,“ tvrdí Tomáš Miklica, spoluzakladatel projektu a hlavní autor knihy. „Díky tomu, že jde o Google poezii v koncentrované podobě, představuje Psáno našeptávačem perfektní příležitost se s fenoménem seznámit. Fanoušci pak najdou v knize ucelený průřez těmi nejpovedenějšími objevy a zároveň něco navíc.“

Vedle Google poezie, která v době sestavení sbírky ještě nebyla publikována, je bonusovým obsahem zejména předmluva jazykovědce Karla Pioreckého z Ústavu pro českou literaturu a rozhovor se zakladatelem Google Poetics, Finem Sampsou Nuotiem. Právě anglojazyčné Google Poetics bylo v březnu 2013 inspirací pro založení české variace.

Opět s Backstage Books

Stejně jako v případě e-knihy Google poezie: Básně z vyhledávače (Tomáš Miklica, 2015), i tentokrát jde o společný projekt Google poezie a brněnského nakladatelství Backstage Books. „Klademe si za cíl vyhledávat a podporovat ambiciózní projekty, které vyprávějí čtenářsky poutavé příběhy,“ vysvětluje šéf nakladatelství Martin Toman, čím zapadá Psáno našeptávačem do portfolia Backstage Books. „Google poezie je za každých okolností upřímná a na nic si nehraje. Je dostatečně drzá, avšak zůstává humorná. Vzhledem ke svojí mnohovrstevnatosti může oslovit různé typy čtenářů, přitom ukazuje život ve své ryzí podstatě se značně tragikomickým přesahem, který v mnoha konkrétních básních nabývá až existenciálního rázu. To vše bez zbytečného patosu a slovní vaty.“

V duchu těchto slov se Toman, který se pod knihu výjimečně podepíše i jako spoluautor, rozhodl k projektu přizvat grafika Martina Stehlíka. Ten pro knižní Google poezii navrhl čtvercový formát a obecně minimalistické provedení. V detailech pak publikace hravým způsobem odkazuje na prostředí a prvky googlovského vyhledávače.

„Martinu Stehlíkovi se povedlo graficky dotvořit nadhled, díky němuž může Google poezie pomoci poezii jako takové, aby sestoupila z nedotknutelného piedestalu, kolem něhož dnes opatrně a mlčky našlapujeme,“ říká k tomu Toman. „To grafické zpracování zrcadlí, že Google poezie hledá a posouvá formu, jakou můžeme vyprávět příběhy.“

Za podpory GUG.cz a Impact Hubu Pod knihu se vedle Miklici a Tomana podepíší také dva administrátoři Google poezie, její spoluzakladatel Daniel Poláček a správce facebookové stránky Tomáš Coufal. Její vydání potom podporuje česká Google User Group (GUG.cz) a Impact Hub ČR.

„Jsem moc rád, že se Martinovi povedlo sehnat sponzory, jejichž zapojení se je logické a nejde o nějakou nesmyslnou spolupráci, kdy by nás podpořil úplně náhodný podnik,“ kvituje Tomáš Miklica. „Tak či onak pro mě vždycky bude stěžejní spokojenost fanoušků. Pro ty to já osobně dělám už sedm let.“

Právě na příznivcích nakonec záleží úspěch celého projektu. Crowdfundingová kampaň na Startovači byla spuštěna krátce po sedmém výročí, jež Google poezie na českém internetu oslavila 13. března, a poběží až do konce dubna.

Comments

comments

Vyhledat