V Berlíně startuje vyhlášený festival CTM
Jedna z nejvýznamnějších evropských akcí na poli experimentální hudby a umění obsadí na deset dní berlínské kluby, divadelní sály, galerie i mnohé netradiční prostory. Festival CTM už pojednadvacáté propojí široké spektrum (nejen hudebních) žánrů. Letošní ročník s podtitulem Liminal probíhá od 24. ledna do 2. února. Návštěvníky čekají koncerty, performance, přednášky, diskuze, instalace a výstavy.
CTM 2020: Zásadní body
Mezi výraznými jmény letošního ročníku dominuje legenda audiovizuálního umění Robert Henke, jenž pro prostor radialsystem připravil projekt CBM 8032 A. Název odkazuje k prvnímu počítači, který Henke jako teenager v 80. letech používal. Na stejnojmenné modely osmibitového počítače Commodore navíc umělec celý koncert sám odehraje. Svým projektem hodlá Robert Henke zkoumat ambivalenci mezi zastaralou technikou a současnou estetikou, která postupně tyto čtyřicet let staré stroje ovládá.
Řadu severských interpretů na CTM doplní i islandská skladatelka Hildur Guðnadóttir, která se proslavila zejména díky soundtrackům k filmu Joker režiséra Todda Phillipse a televizní sérii HBO Černobyl. A právě živou verzi své hudby k Černobylu, oceněnému několika televizními Emmy a Zlatými glóby, představí Guðnadóttir v podzemních prostorách bývalého krematoria Silent Green.
Na festivalu si nenechte ujít také imerzivní zvukovou instalaci You Will Go Away One Day But I Will Not, kterou připravily umělkyně Maria Thereza Alves a Lucrecia Dalt přímo pro prostory berlínské botanické zahrady. Návštěvníci jsou vyzváni ke zvukové procházce skleníkem, během které vlastním pohybem a vzájemnými interakcemi vytvářejí jedinečné zvukové krajiny.
Festival mimo jiné představí mezioborové spolupráce s přesahem k performativnímu umění a tanci. Komorní hudební soubor KNM Berlin uvede performanci pro 5 hudebníků a 6 tanečníků nazvanou Drops and Seeds. Jejich dílo vycházející z klasického khmerského tance odkazuje na genocidu, která proběhla v druhé polovině 70. let v Kambodži za vlády Rudých Khmérů. Performěři zásadně proměňují původní význam tohoto „královského tance za prosperitu“ jeho propojením s verši norského básníka Simena Hagerupa a svébytnou queer estetikou.
Liminal: Jsme na pomezí?
Propracovaná dramaturgie festivalu slibuje návštěvníkům mnoho podnětů k zamyšlení nad současným i budoucím stavem vývojem společnosti. Festival skrze své letošní téma Liminal reflektuje začátek nového desetiletí, v němž se střetáváme s neustále se proměňující politickou agendou a vývojem globálního klimatu. Otevírá tím otázky jako: Nacházíme se v přechodném stavu? Nastalo mezidobí, ve kterém staré hodnoty neplatí a nové ještě nevznikly? Je toto pomezí obdobím strachu a bezčasí, nebo bezpečnou fází, která může podnítit transformaci?
„Liminalita“ jako přechodový stav mezi dvěma obdobími je logicky spojena s pojmem hranice. A s hranicemi nejen mezi žánry si hraje i celý letošní program CTM: Směs punku a techna nabídne bristolské duo Giant Swan. Futuristický folk představí Lyra Pramuk, členka doprovodného souboru Holly Herndon. Squarepusher a Dan Deacon uvedou své zbrusu nové desky. Gabber Modus Operandi převrátí tradiční indonéské motivy do hyperaktivní energické západní taneční hudby. Gruzínský sbor Ensemble Basiani se spojí s temně hypnotickým technem Nene H. Norský producent Helge Sten aka Deathprod uvede anti-fašistický Occulting Ritual. Londýnský hudebník a producent Henry Wu představí svůj energický jazzový projekt Kamaal Williams. O slavnostní zahájení festivalu se postará multimediální taneční společnost Animals of Distinction choreografky a tanečnice Dany Gingras a montrealští rockoví experimentátoři Fly Pan Am.
Kompletní program festivalu najdete na www.ctm-festival.de/festival-2020/
CTM 2020 – Liminal
- 1. – 2. 2. 2020
Berlín, Německo
Místa konání:
Berghain / Panorama Bar / Säule
Botanic Garten & Botanical Museum Berlin
daadgalerie
Festsaal Kreuzberg
Griessmuehle
HAU1
HAU2
Hamburger Bahnhof
Heimathafen
KQB Kunstquartier & Kunstraum Kreuzberg / Bethanien
Moxy Hotel
Paloma Bar
radialsystem
SchwuZ
silent green – Betonhalle
http://twitter.com/#!/CTM_Festival
http://www.facebook.com/CTMFestival
text: Eliška Míkovcová