Autobiografický komiks Bez vlasů vypráví o životě s alopecií
Neuměla si představit, že se jí bude stýskat po culíku, který ji lechtal na zádech. A už vůbec by ji nenapadlo, že blízké okolí i lidé na ulici jí budou vyjadřovat podporu v domnění, že si prochází chemoterapií. Život s alopecií líčí Tereza Drahoňovská v příběhu Bez vlasů, který podle jejího scénáře nakreslila Štěpánka Jislová.
Když Tereza Drahoňovská kvůli autoimunitní nemoci přišla během několika měsíců o všechny vlasy, musela se vyrovnat se změnou vzhledu, s pocitem ztráty ženskosti i s nabídkou paruk. Koloběh vyšetření a planých nadějí přinesl spoustu situací, na které se dokáže podívat s nadhledem a humorem. Komiks se nevyhýbá ani intimním a náročnějším okamžikům, ačkoli autorka původně váhala, co všechno v příběhu prozradit. „Přemýšlela jsem, jestli v komiksu neodhaluju moc ze soukromí, příliš subjektivních myšlenek a nejistot. Zpětně jsem ale ráda, že jsem do toho šla. Právě to totiž dělá komiks výjimečným a osobním,“ říká Drahoňovská.
Komiks má osobnější a univerzální přesah, ale je také průvodcem pro lidi, kteří trpí přímo alopecií nebo jinou nemocí. „Komunita kolem alopecie mi hodně pomohla. Psát si s lidmi, kteří jsou na tom stejně, být oporou pro ty, kteří se s alopecií teprve seznamují a mají strach, co bude dál. Právě to byla jedna z hlavních motivací, proč komiks Bez vlasů vznikl.“
Autobiografický komiks, který tvoří tým dvou lidí, je podle Štěpánky Jislové rarita. „Kdybychom se s Terezou neznaly roky a nepřátelily se, tak by to určitě nešlo,“ říká kreslířka. „Takhle jsem věděla, co za každou stránkou scénáře stojí, nebyl to pro mě ‚jen ‚ příběh, ale konkrétní zážitky, které jsem často zažívala s ní.“
Kreslířka chtěla najít stylizaci, která dokáže být především vtipná, ale odvypráví i vážnější momenty. „Chtěla jsem vymyslet něco, co bude pro Bez vlasů naprosto typické, tak vznikl jednoduchý tvar Terčiny hlavy z obálky, který se dá nakreslit pár tahy, ale ve výsledku je hodně výrazný,“ říká Jislová. „Dřív jsem svoje komiksy posuzovala podle toho, jak dobře kopírovaly realitu. Teď mám pocit, že jde o úplně něco jiného – o přehlednost, plynulost a předání emocí. Jestli jsou oči jen dvě tečky, na tom vůbec nezáleží,“ říká kreslířka, které se podílela na komiksovém životopisu Milady Horákové nebo historickém cyklu Češi podle scénářů Pavla Kosatíka.
Terezu Drahoňovskou (1990) už dávno omrzelo nošení paruky, nepřestalo ji ale bavit o alopecii mluvit a zodpovídat zvídavé otázky. Vystudovala žurnalistiku a mediální vědy na FSV UK, založila se Štěpánkou Jislovou sdružení Laydeez do Comics Praha, které propaguje tvorbu komiksových autorek.
Štěpánka Jislová (1992) vystudovala Fakultu designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni a své krátké komiksové příběhy publikovala v řadě domácích i zahraničních sborníků. Podílela se na komiksové sérii Češi či nakreslila komiks Milada Horáková.
Tereza Drahoňovská, Štěpánka Jislová
Bez vlasů
128 stran, vázaná ve flexovazbě, 349 korun