Další filmy z KVIFF 2019, co stojí za zhlédnutí

foto Martin Synek
foto Martin Synek

Mafiánské drama, nezávislá česká komedie o vztazích a velkofilm o chlapíkovi, který reinkarnoval The Beatles. Tři snímky z 54. Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary, které stojí za zhlédnutí.

(Protišedi vám přináší celkem 9 tipů na festivalové filmy, předchozí trojice si přečtěte tady a tady).

První zrádce (Itálie, Francie, Německo, Brazílie, 2019)

V roce 1986 se uskutečnil přelomový soudní proces, který zasadil v té době téměř nedotknutelné italsko-sicilské zločinecké organizaci Cosa Nostra těžkou ránu. Tehdy bylo díky prokurátorovi Giovanni Falconemu odsouzeno na tři stovky předáků mafie. Klíčovým svědkem celého případu se stal Tommaso Buscetta, vysoce postavený člen právě oné skupiny Cosa Nostra. Buscetta ze strachu o svou vlastní rodinu vypovídal, čímž se pro mafii stal prvním velkým „pentitem“.

Stopětačtyřicetiminutové životopisné drama První zrádce, jehož režie se ujal uznávaný Marco Bellocchio, je, i přes svou délku a komplikovanost celého případu, podáno poměrně jasně a srozumitelně. Dílo, které soutěžilo i na Filmovém festivalu v Cannes, nabízí fascinující obraz upadající mafie a jejich zoufalých členů u soudu.

Karel, já a ty (Česko, 2018)

Na karlovarském filmovém festivalu byl ve světové premiéře uveden komorní snímek Karel, já a ty, který vypráví příběh mladé ženy, jež si uvědomuje, že z jejího manželství vyprchala nejen láska, ale už i veškerá energie. Rozhodne se tedy, že od svého chotě na určitý čas odejde. Nachází útočiště u dávného kamaráda, se kterým postupem času začnou rozebírat své dosavadní vztahy a dobírají se k překvapivým závěrům.

Celovečerní debutant, scenárista a režisér Bohdan Karásek, který si ve filmu zahrál i jednu z ústředních rolí, dokázal s minimální výpravou a slabým technickým zázemím něco, co lze v českém prostředí nazvat ukázkovým nezávislým filmem. Nevšední scénář plný rafinovaného humoru i každodenních absurdních dramat v kombinaci s talentovanými herci, v jejichž čele stojí Jenovéfa Boková, vytváří jedinečný vhled do života současných velkoměstských třicátníků.

Yesterday (Velká Británie, 2019)

Mladému písničkáři, který se už řadu let snaží neúspěšně prorazit v hudebním průmyslu, přihraje příležitost, jak se prosadit, nečekaná událost: na celém světě dojde na několik okamžiků k výpadku proudu. To má ve finále za následek, že The Beatles nikdy neexistovali. Hudebník si však kapelu a veškeré její hity pamatuje, protože strávil téměř celý výpadek proudu v kómatu. A tak před ním stojí dilema, zda popové ikony vykrást a připsat si jejich úspěchy, nebo ne.

Danny Boyle, režisér legendárního Trainspottingu a oscarového Milionáře z chatrče, se pustil do letní komedie, v níž nechybí humor pro každého ani motiv životní lásky. Yesterday je řemeslně zvládnuté masové dílo, které sice nepředá žádnou zásadní myšlenku, nicméně na necelé dvě hodiny poskytne příjemné odreagování, kterého diváci všech věkových kategorií nebudou litovat.


Comments

comments

Vyhledat