Brzy začne festival Contempuls

foto: pořadatel akce
foto: pořadatel akce

Festival soudobé hudby Contempuls se letos koná už podesáté. Za uplynulé roky představil pražské metropoli celou řadu světoznámých souborů, uvedl množství premiér a objednal bezmála dvě desítky nových skladeb od českých autorů, kterým dal zaznít ve světové premiéře. Contempuls je festivalem, jenž si klade za cíl držet krok se světovými trendy v současné vážné hudbě, vybírá to nejnovější a nejzajímavější. Neodmyslitelnou součástí poslání festivalu je kvalita provedení prostřednictvím profesionálních specializovaných interpretů – a ani letos tomu nebude jinak. 

Letošní desátý ročník představí hned čtyři koncerty, které zazní v rámci dvou večerů, 24. listopadu a 1. prosince.

K pilířům dramaturgie letos patří česká premiéra společného, hodinu trvajícího scénicko-koncertního díla skladatele Martina Smolky a režiséra a libretisty Jiřího Adámka Vor dem Gesetz (Před zákonem), podle stejnojmenné povídky Franze Kafky, které vzniklo v úzké spolupráci s německým souborem ascolta a pohybuje se na pomezí koncertu, divadla a instrumentální opery. Jako obvykle program přinese i světové premiéry. Přímo pro Trio Catch napsal na objednávku festivalu novou skladbu nazvanou IOI Jakub Rataj, japonská klavíristka Satoko Inoue zase v premiéře uvede dosud neprovedenou část klavírního cyklu For Piano Luboše Mrkvičky. Vůbec poprvé také zazní suita ze skladby The Four Seasons, kterou pro norské trio POING napsal dánský skladatel Bent Sørensen. Stejně jako v minulých letech dojde i na klasická díla druhé poloviny 20. století. Těmi letos budou Sight Rhythmics Jo Konda, poslední dílo pro sólový klavír Mortona Feldmana Palais de Mari nebo Trio pro klarinet, violoncello a klavír Georgese Aperghise. 

Pokud jde o charakter jednotlivých koncertů, desátý ročník bude nebývale různorodý. Spektakulární vystoupení souboru ascolta kontrastuje s introvertním recitálem japonské interpretky, koncentrovaná hra Tria Catch navazuje na ty nejlepší tradice souborů specializovaných na soudobou hudbu, zatímco soubor POING reprezentuje uvolněnější, experimentální přístup.

Pár slov před zákonem: kde končí a začíná hudba
První festivalový večer zahájí veřejný rozhovor s Martinem Smolkou a Jiřím Adámkem. Bezprostředně předchází provedení jejich společného díla Vor dem Gesetz (Před zákonem), jež bylo uvedeno ve světové premiéře před necelým půlrokem na festivalu v německém Wittenu. Rozhovor o hudebním divadle a díle, kde se dle autorů „vše vzájemně prorůstá – slova a tóny, hra na nástroj a gesto, zvuk a význam…“ povede Boris Klepal.

Po loňské úspěšné premiéře festival bez zaváhání zvolil jako místo konání akusticky zajímavý multifunkční sál DOX+ pražského Centra současného umění DOX, jehož architektura i technické možnosti skvěle korespondují s povahou celé akce. Koprodukční spolupráce mezi Centrem současného umění DOX a Festivalem Contempuls je součástí dlouhodobé strategie Centra DOX podporovat a uvádět tvůrce s originálním uměleckým rukopisem a výpovědí mimo jiné i na poli soudobé hudby.

Informace k programu  najdete na www.contempuls.cz

Comments

comments

Vyhledat