Aplikace Záchranka pomáhá už 4 roky

Aplikace Záchranka oslavila 8. 3. 2020 čtyři roky své činnosti. Do telefonu si ji stáhlo už 1 milion 259 tisíc Čechů a Češek, od spuštění si s ní přivolalo pomoc 46 368 lidí. Díky podpoře Nadace Vodafone, krajů, měst odborné i laické veřejnosti se podařilo z aplikace odesílající polohu člověka v nouzi vytvořit komplexní nástroj k ochraně zdraví a života svých uživatelů.

Právě v tomto smyslu aplikace Záchranka v uplynulém roce rozvíjela své funkcionality. Kromě nouzového tlačítka, interaktivního návodu první pomoci, lokátoru s pohotovostmi a pohotovostními lékárnami a nejobsáhlejší databáze AED v ČR (více než 2000 AED), tak uživatelé od 15. 5. 2019 najdou v aplikaci i tzv. varovná upozornění. Jedná se o systém doplňkového varování obyvatel na vybraném území v krizových situacích, který doplňuje jiné zákonné a zavedené prostředky. Aplikace umožňuje zaslání notifikace s varováním před život ohrožujícími událostmi, a to ve spolupráci s krizovým řízením města či kraje. Představuje tak jednu z cest tzv. reverzní tísňové linky – pomáhá předcházení dalších zranění a tím i nadměrnému využití tísňové linky. Varovná upozornění již fungují v Praze, Plzni a celém Jihomoravském kraji, s dalšími městy a kraji pracujeme na zapojení.

Velkým úspěchem minulé sezony bylo také spuštění aplikace v Maďarsku. Uživatelé aplikace Záchranka tak po Rakousku a slovenských horách nemusejí složitě řešit kontaktování tísňové linky v dalším evropském státě. Po přejetí maďarských hranic jednoduše stisknou ve své české aplikaci Záchranka tlačítko, vyberou z tabulky, co se jim stalo a telefonicky se spojí se záchranáři. Jazykové bariéry se nemusejí obávat – aplikace odešle jejich polohu, informace uvedené v profilu i vybraný stav přímo maďarským záchranářům, kteří tak budou vědět, co, kde a komu se stalo. „Společně s týmem aplikace Záchranka jsme také pomohli maďarským záchranářům vytvořit sesterskou aplikaci ÉletMentő, která pro obyvatele Maďarska funguje stejně jako aplikace Záchranka pro nás. Za měsíc si ji stáhlo přes 400 000 lidí, což je obrovský úspěch. Víme, že nyní má tým aplikace v plánu zabezpečit cesty Čechů a Češek k moři. Doufáme, že se nám podaří jim pomoci uspět i v tomto cíli,“ říká Adriana Dergam, místopředsedkyně správní rady Nadace Vodafone.

Ke 4. narozeninám si aplikace Záchranka v dubnu nadělí nový web, na kterém bude ještě přehledněji vysvětleno to, jak aplikace funguje. A to nejen v České republice a v zahraničí, ale i pro horskou či vodní záchrannou službu. Pokud se totiž volající nachází v dosahu vodních či horských záchranářů, posílá jim automaticky aplikace Záchranka také informace o poloze a stavu člověka v nouzi. Vodní a horští záchranáři tak vyráží na pomoc ještě před příjezdem sanitky. „Stejným principem jsme se inspirovali i v první nové funkcionalitě letošního roku, kterou aktuálně testujeme. Pokud nově člověk z aplikace na linku 155 zavolá z tělesa dálnice v Jihomoravském kraji, dostane informace z aplikace Záchranka také dálniční policie. Aktuálně systém testujeme ve spolupráci s Jihomoravskou policií. Celý systém tak bude provázaný a u nehody bude další potřebná pomoc rychleji. Doufáme, že novinku zprovozníme už v dubnu,“ popisuje plány mluvčí aplikace Záchranka Klára Křížková.

Kromě toho chce letos tým aplikace Záchranka přijít s řešením pro seniory a integrovat aplikaci Záchranka do tlačítkového telefonu. „Nechceme ještě zacházet do velkých podrobností, ale jedná se o funkční náhradu náramku, který jsme avizovali dříve. Varianta tlačítkového telefonu je schůdnější a už se rýsuje řešení. Telefon bude dostupný pro seniory, ale věříme, že s ním potěšíme také sportovce, kteří ho budou moci využít jako záložní variantu chytrého telefonu např. při pobytu na horách,“ upřesňuje Křížková a dodává: „pokud vše půjde podle plánů, uvedeme telefon na trh do konce roku 2020.“

Zásadní a naprosto revoluční novinkou roku 2020 ale bude videopřenos z místa nehody na linku 155. Vizi „dostat oči záchranáře na místo nehody ještě před příjezdem sanitky“ zmiňoval Filip Maleňák už v minulých letech a letos se ji podaří uskutečnit. Pokud operátor či operátorka tísňové linky uzná za vhodné, bude moci aktivovat po dohodě s volajícím video přenos. Záchranářům se tak otevře nový rozměr tísňového hovoru – člověku v nouzi budou moci ještě přesněji poradit s první pomocí, neboť se nebudou muset spoléhat pouze na popis poranění, který může být v krizových situacích pod vlivem šoku či stresu zavádějící. „V této chvíli diskutujeme se všemi zdravotnickými záchrannými službami metodiku a systém použití a doufáme, že bude videopřenos připravený pro použití v nouzi co nejdříve,“ uzavírá autor aplikace Záchranka Filip Maleňák.

Comments

comments

Vyhledat