Justin Mortimer vystavuje v DSC Gallery temné intimní portréty
DSC Gallery představuje výstavu britského autora Justina Mortimera, který je znám pro svojí malířskou tvorbu, která reflektuje figurativní svět v aktuálním neklidném stavu. Ve svých olejomalbách často posouvá hranice figurace a krajiny, které noří do temnoty existencionálních témat.
Do povědomí veřejnosti se dostal, když v roce 1991 vyhrál Cenu National Gallery BP Portrait Award. Následně dostal řadu důležitých portrétních zakázek, aby maloval známé osobnosti veřejného života včetně královny Alžbety II. nebo Davida Bowieho. Jeho díla jsme v českém prostředí mohli vidět již na skupinových výstavách v galerii Rudolfinum (Nightfall) a v Alšově Jihočeské Galerii (Člověk člověku člověkem). V DSC však uvádí poprvé samostatnou prezentaci, pod vedením britské kurátorky Jane Neal, kde prezentuje sérii nových, hluboce enigmatických maleb.
Slovo “kammer” se dá přeložit jako komnata, která historicky odkazuje na to nejintimnější z míst – ložnici. Na výstavě bude ke spatření série intimních portrétů. Detailní pohled na Mortimerovy malby odhaluje opakování tématu nezřetelné ležící postavy, kde nalézáme opakující se fragment lidské nohy. Umělcova fixace na dolní končetinu je záležitostí zcela osobní. Mortimer se totiž narodil se zkřivenou holenní kostí, což vedlo k častým a zdlouhavým pobytům v nemocnicích. Tato zkušenost přirozeně infiltrovala jeho psyché, které se zrcadlí v jeho práci. Nejen, že byl Mortimer konfrontován komplikacemi se svým vlastním tělem, ale na vlastní oči viděl i utrpení ostatních pacientů, které mnohdy čekali mnohem invazivnější zákroky.
Mortimerovy explicitní odkazy na nemocniční témata připomínají scénář psychologického thrilleru, přičemž on sám se staví do role režiséra. Jeho protagonisti jsou uvězněni ve svém vlastním časoprostoru. “Umělec se již dlouhou dobu zajímá o témata typu multiversum (‘mnohovesmír’), kvantová fyzika, a možné portály mezi světy. Jestli opravdu v paralelních vesmírech existuje verze nás samých, nezatížena našemi přitomnými problémy, kdo z nás by takovou paralelu nechtěl prozkoumat,” pokládá divákům otázku britská kurátorka Jane Neal.
Temnota v Mortimerových malbách obsahuje skryté výrazy, kde klíč k jejich odhalení není zcela jasný. Můžeme se ale odkázat na další autorovy náměty, na strach smíšený se zvědavostí. Umělcův otec byl námořní pilot helikoptér a často vyprávěl svému synovi příběhy. Chlapec se tak neustále setkával se směsicí pocitů vlastního strachu o svého otce a fascinací válkou a bitvami. Mortimer tudíž už od útlého věku vytvářel své temné divadelné scénáře. Jeho postavy se ohýbají pod tíhou extrémních situací. Kolem nich se vznáší magicky laděná světelná aura. Fosforeskní zelená se mísí s neonově růžovou, lesklá tyrkysová se vlévá do kysele žluté. Motiv kouře nepochybně zdůrazňuje těžkost a toxicitu. “Je možné, že jsou autorovy postavy vtahované neviditelnými silami do nových světů? Magnetickými silovými poli, energií, nebo snad gravitací?” znovu pokládá otázky kurátorka.
Mortimer nepotřebuje příliš velký prostor na to, aby vyprodukoval poutavé dílo. Jeho díla jsou nesporně spojena s charakterem a tělesností malíře. Menší kompozice, detailní studie tváří, rukou a chodidel jsou stejně efektivní jako jeho velkoformátové malby. V jistém smyslu můžeme vidět skrze malbu, proces techniky a vrstvení času. Je jasné, že je Mortimer schopen nás i jeho protagonisty vystřelit do zcela nových světů. Stejně jako jeho postavy víme, co to znamená se ocitnout v psychicky temném místě někde neznámo kde, ale zároveň známo všemi. Stejně jako Mortimerovy postavy si občas přejeme projít portálem do jiných světů. Tato lákavá myšlenka se dá zhmotnit skrze barvu a útěk do jiné reality je tak možný. “Justin Mortimer je z mého pohledu jedním z nejzajímavějších realistických malířů ve Velké Británii. Fascinuje mě například jeho pojetí portrétu britské královny Alžběty II. z roku 1998, kdy ji vyobrazil velmi kontroverzním způsobem, přičemž oddělil její hlavu od zbytku těla. Jeho dílo, je také zařazeno do New Bristish Painiting. Justin tak zapadá do dlouhodobě pečlivě vybrané koncepce autorů, kteří po něm budou následovat,” uzavírá nakonec ředitel galerie Edmund Čučka.
Justin Mortimer
Kammer
DSC Gallery
Dlouhá 5 / Praha 1
www.dscgallery.com
Kurátor výstavy: Jane Neal
Doba trvání výstavy: 15. 9. – 13. 10. 2022
Justin Mortimer (1970, Cosford), dokončil studium na Slade School of Art v roce 1992 a současně žije a tvoří v Londýně. Je recipientem několika prestižních cen jako EAST Award (2004), NatWest Art Prize (1996) a BP National Portrait Award (1991). Mezi jeho samostatné výstavy posledních let se čítají Haunch of Venison, Londýn (2012), Mihai Nicodim Gallery, Los Angeles (2011) a Master Piper, Londýn (2010). Mezi jeho skupinové výstavy se čítají ‘How to Tell The Future from the Past’, Haunch of Venison, New York (2013), Nightfall, MODEM Centre for Modern and Contemporary Arts, Debrecén, Maďarsko (2012), MAC Birmingham (2011) a 2011 Prague Bienniale. Jeho díla jsou součástí prestižních soukromých a veřejných sbírek, jako například sbírky National Portrait Gallery, Londýn, National Portrait Gallery, Kanada, Royal Society for the Arts, Bank of America, NatWest Bank and the Flash Art Museum of Contemporary Art v Trevi, Itálie.