Pantomima Radima Vizváryho je zpět ve Švandově divadle

Radim Vizváry: Sólo / Foto David Konečný
Radim Vizváry: Sólo / Foto David Konečný

Od konce loňského roku se mají návštěvníci Švandova divadla možnost po delší době opět ponořit do světa tradiční i moderní pantomimy, vrátila se sem totiž oceňovaná inscenace Radima Vizváryho – Sólo. Dílo, za které tento přední představitel nonverbálního divadla získal před několika lety Cenu Thálie, neztrácí nic ze své přitažlivosti, jak naznačují i první vyprodané reprízy. Na smíchovské scéně vystupuje přibližně jednou měsíčně, nejbližší reprízy připadají na 22. únor a 18. březen.

Inscenace s prostým názvem Sólo je nejen přehlídkou interpretačního mistrovství Radima Vizváryho. Diváky zároveň seznamuje s různými podobami pantomimy od počátků tohoto žánru až po současnost. „Sólo jsem vytvořil jako procházku od romantické pantomimy k dnešku, jako jakousi encyklopedii stylů, ale ne s úmyslem diváky poučovat. Snažím se jim ukázat bohatství pantomimy a předat jim svou vlastní lásku k ní. Snad si mohou i díky této inscenaci udělat představu, co všechno dnes může pantomima obsáhnout a nabídnout, jak daleko se posunula od té zažité představy mima v pruhovaném tričku, který tahá neviditelné lano,“ uvažuje Radim Vizváry nad inscenací dnes.

Sólu se diváci setkávají s reminiscencí na českého rodáka a „největšího z Pierotů“ Jeana Gaspara Debureaua, která nese ještě elegantní pečeť barokní taneční formy, s imaginární pantomimou 20. století z odkazu Marcela Marceaua nebo Ladislava Fialky, některé etudy pak vznikaly pod vedením Borise Hybnera, jehož žákem a přímým pokračovatelem Radim Vizváry je. Nechybí prvky grotesky a klaunérie, ale ani moderní technika pantomimy zapojující celé performerovo tělo, tzv. mime corporeal, stejně jako inspirace japonským tancem butó. I tradičním vzorům vdechl Vizváry v Sólu moderní pohybový výraz a s chirurgickou přesností dávkuje divákům už šest let hluboké dojetí i nezadržitelný smích.

„Pantomima, respektive mimické divadlo, umí oslovit i tou nejnáročnější formou, jestliže se jí chopí umělec, který svému oboru věří. Vizváry je bezpochyby největší osobnost soudobého mimického divadla, která obsáhne jak jeho současnost, tak i jeho klasický odkaz,“ napsala o inscenaci Sólo teatroložka Ladislava Petišková.

Radim Vizváry se Sólem odehrál víc než 100 repríz v desítkách českých divadel i na mnoha zahraničních festivalech, například v Izraeli nebo až na Kapverdách, představil je také na festivalu v Japonsku. Po covidové pauze se na sklonku loňského roku vrátil se svou sólovou tvorbou do Švandova divadla. Mezitím vytvořil celou řadu dalších inscenací, ať už autorských projektů nebo režií a choreografií. Ve svých sólových projektech i koprodukcích s různými soubory hledá pro pantomimu nová nosná témata, která mohou oslovit a dotknout se současného diváka, a také nové možnosti propojení techniky mimu s jinými žánry.

Pantomimu se mu již úspěšně podařilo spojit s iluzionistikou, s novým cirkusem a akrobacií, objektovým divadlem a v neposlední řadě také s novými technologiemi a multimédii, jak dokládá jeho současná tvorba v pozici uměleckého šéfa Laterny magiky v Národním divadle. Stále také vyučuje techniku mimu na katedře nonverbálního divadla HAMU, a to podle vlastní metodiky, kterou během let vytvořil, a je dramaturgem festivalů Mime Fest a Komedianti v ulicích.

„Propojování pantomimy s dalšími styly jsem nyní v autorské tvorbě trochu opustil a snažím se jít zpátky k ryzím kořenům,“ říká ke své aktuální sólové práci. „Naopak je teď pro mě výzvou minimalismus, postavit představení jen na lidském faktoru, bez zbytečných a velkolepých uměleckých prostředků. Vrátit se k podstatě.“


Sólo
Koncept, režie, interpretace: Radim Vizváry

22. 2. a 18. 3., 19:00 hod., Švandovo divadlo – Velký sál

Výprava: Jozef Hugo Čačko
Light design: Karlos Šimek, Hugo Hejzlar

Radim Vizváry: Sólo / Foto David Konečný

Comments

comments

Vyhledat