Rozhovor: Svetrová detektivka a pletařská expertka Annemor Sundbø
Annemor Sundbø je světově proslulá norská textilní designérka, pletařka a učitelka tkaní. Napsala několik knih a je uznávanou autoritou v oblasti pletení, tkaní a textilní historie. O všech těchto tématech jsme spolu vedly rozhovor.
Jaké jsou nejvýznamnější momenty nebo milníky vaší textilní kariéry?
Medaile cti od norského krále, doživotní grant od vlády. Medaile cti Norského svazu řemesel v roce 2004 (za uchování a pokračování kulturních hodnot, jak v Norsku, tak i mezinárodně), Kulturní cena kraje Aust-Agder v roce 1999, Kulturní cena obce Bygland v roce 2004, Literární cena Sørlandet v roce 2006 a Kulturní cena kraje Vest-Agder v roce 2015. Kulturní cena města Kristiansand v roce 2017.
Každá moje kniha je milníkem.
Vydané knihy:
Everyday Knitting: Treasures from A Ragpile (1994), Setesdal Sweaters (1998), Invisible Threads in Knitting (2005), Norwegian Mitten and Gloves (2010), Knitting in Art (2010), Spelsau og Samspill (2015), Koftearven (2019). (Bez anglického překladu.)
Největším vrcholem je pro mě mezinárodní síť kontaktů, kolegové, se kterými se setkávám na seminářích, konferencích a sympoziích, a všichni lidé, které poznávám při svých přednáškách, prezentacích a výstavách.
Vytvořit knihu je velmi náročná a časově náročná práce. Výzkum je zábavný, ale často je to boj s editory, vydavateli, termíny a problémy s tiskárnami a knihaři. Když pak držím hotovou knihu v ruce, váží kolem kila, ale mně spadne ze zad stovky kilo tíhy. Jenže tím to nekončí—pro vydavatele teprve začíná ta nejdůležitější část… knihy se musí prodávat, a tak začíná boj o publicitu.
Moje sbírka byla pět let v Muzeu Setesdalu a nyní je uložena v krabicích v mém studiu, než přijde další příležitost ji vystavit. Pandemie mi narušila mnoho plánů a v poslední části roku 2024 jsem podstoupila chemoterapii kvůli rakovině prsu. Kvůli tomu jsem nemohla cestovat a přednášet (s výjimkou prezentace na Tkalcovském sympoziu korunní princezny Mette Marit na Královském zámku v Oslu, která se konala tři dny před mou první dávkou chemoterapie).
Jsem aktivní v pobřežní kulturní skupině na ostrově u Kristiansandu, kde se staráme o 32 „divokých ovcí“ starého norského plemene. Pracuji s vlnou, učím, tkám a užívám si barvení příze a vlny a vedení kurzů. Mé plány závisí na mém zdraví, ale cítím se dobře. Pracuji na knize o punčochách a těžkostech jejich výrobců, a poté na knize o recyklaci…
Co podle vás vede novou generaci k pletení?
Jedním z hlavních důvodů je sociální aspekt – komunikace, pletací kavárny, sociální média, kreativní stránka, zpomalení tempa. Zpočátku mladí nechtěli napodobovat své matky a babičky, spíše kopírovali filmové hvězdy, které pletly na natáčení, nebo jiné celebrity, aby byli moderní a „cool“. Dnes se mnoho z nich dívá zpět na staré fotografie v rodinných albech, chtějí se dozvědět více o tradičních vzorech a plést je pro své děti.
Foto: Archiv AS, dále:
Photography by Eva Kylland
Photography by Mikkel Aaland
https://craftsmanship.net/the-norwegian-sweater-detective/
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=hGd04LQO8HY&t=30s 6. episode
https://www.youtube.com/watch?v=B8c2URbQsbI&t=1012s 2. episode
Web:
Insta:
https://www.instagram.com/sundboannemor/