Ateliér manželů Věry a Vladimíra Janouškových se otevírá veřejnosti 

Nadace Věry a Vladimíra Janouškových ve spolupráci s Museem Kampa otevřelo zrekonstruovaný ateliér dvou významných osobností domácí umělecké scény 60. let dvacátého století. V tomto netradičním architektonickém skvostu byla vytvořena stálá expozice věnovaná právě tvorbě obou  manželů. Pro veřejnost bude ateliér otevřen vždy první sobotu v měsíci nebo po předchozí domluvě.  

Ateliér manželů Věry a Vladimíra Janouškových je magickým místem. Ačkoliv se nachází jen pár  desítek metrů od tramvajové zastávky, je oázou klidu a zeleně. Dům na úpatí přírodní památky  Skalka původně sloužil oběma výrazným osobnostem českého umění 60. let jako zázemí pro jejich  sochařskou tvorbu a přilehlá zahrada jako galerie pod širým nebem. Po manželově předčasné smrti  si jej Věra Janoušková na konci 90. let nechala přestavět k trvalému užívání a zahradu doplnila o  několik monumentálních děl, původně určených do veřejného prostoru. 

Nadace Věry a Vladimíra Janouškových, jejímž posláním je péče o umělecký odkaz obou sochařů a  u jejíhož vzniku stála ještě paní Věra, nedávno nechala budovu rekonstruovat a nyní připravila stálou expozici věnovanou jejich tvorbě. „Ateliér nemá být jen muzeem, ale též badatelnou,  místem setkávání i prostorem pro tvůrčí rezidence. Autorem výtvarného řešení expozice je  Dominik Lang, jehož koncepce pracuje s vloženými moduly, které tematizují tyto různé funkce  ateliéru,“ vysvětluje Jan Skřivánek, šéfkurátor Musea Kampa. 

Foto Tomáš Souček

Věra a Vladimír Janouškovi 

Věra a Vladimír Janouškovi, kteří byli oba ročník 1922, se poznali již při studiích na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. V průběhu 60. let se etablovali jako výrazné osobnosti domácí umělecké scény – Vladimír byl vyhledávaným tvůrcem soch do veřejného prostoru, Věra mnohem více  vystavovala. Známé jsou zejména její svařované figury vytvářené ze starých smaltových hrnců,  poklic a kuchyňského náčiní. V roce 1970 Vladimír Janoušek zaujal na Expo ʼ70 v japonské Ósace  monumentálním sousoším Hrozba války. Ačkoliv v oficiálních vyjádřeních zdůrazňoval  univerzálnost své kompozice, souvislost s nedávnou okupací Československa vojsky Varšavského  paktu byla příliš zřejmá. V roce 1974 bylo odmítnuto jeho již dokončené sousoší Kováci a hutníci  pro kulturní dům v Kladně, které navazovalo na projekt pro Japonsko, a výrazně mu ubylo zakázek  do veřejného prostoru. O to více se věnoval dílům určeným do interiérů, zejména reliéfům, aniž  však měl možnost vystavovat. Šikana ze strany státní bezpečnosti přispěla k Vladimírovu  zhoršujícímu se zdravotnímu stavu a k jeho předčasné smrti v čtyřiašedesáti letech. 

Věra Janoušková svého manžela přežila o dvacet čtyři let. Zemřela v létě 2010 v nedožitých osmaosmdesáti letech. Vedle smaltových soch nabyly v posledních dvou dekádách její tvorby  novou důležitost také koláže. K sedmdesátinám jí v létě 1992 uspořádala retrospektivu Národní 

galerie, z dalších výstav zmiňme aspoň výstavu na přelomu let 2001 a 2002 v Českém Krumlově.  Její soubornou retrospektivu nyní chystá Museum Kampa, které s nadací manželů Janouškových  úzce spolupracuje, a které již v roce 2021 uspořádalo velkou výstavu Vladimíra Janouška. 

Ateliér manželů Vladimíra a Věry Janouškových 

Budova je reprezentativní ukázkou bruselského stylu v architektuře. Jeho spoluautorem byl  ostatně Josef Hrubý, jeden z autorů československého pavilonu na Expu ’58 v Bruselu. Dům  v místech, kde za první republiky fungovalo zahradnictví, si oba sochaři postavili svépomocí na  začátku 60. let. Využívali jej od roku 1964 až do Janouškovy smrti v roce 1986. Každý měl k dispozici  jedno křídlo budovy, takže i když tvořili vedle sebe, každý měl svůj prostor a uchovali si svou  uměleckou osobitost. 

V roce 1997 dům upravila architektka Alena Šrámková pro potřeby stálého bydlení. Celý objekt o necelý metr zvýšila a vestavěla do něj nové patro s ložnicí, koupelnou a knihovnou. Někdejší Vladimírův ateliér se změnil v obývák s kuchyňským koutem, zatímco Věřin pracovní prostor zůstal zachován a dál sloužil svému původnímu účelu. Rekonstrukce domu v letech 2020–2022 byla realizována podle návrhu architekta Lukáše Ehla, blízkého spolupracovníka Aleny Šrámkové, a týkala se hlavně technického stavu domu. 

Ateliér Věry a Vladimíra Janouškových 

Adresa: U Kotlářky 2, Praha 5 

www.nvvj.cz 

 

Comments

comments

Vyhledat