BALENSIAGA SS24 není překlep, ale nový projekt Petry Ptáčkové a Juliuse Reichela
Výstavní projekt módní návrhářky Petry Ptáčkové a výtvarníka Juliuse Reichela je humorně-kritickým pojednáním o pokřivené roli módních značek a jednání dnešní společnosti, která si skrze ně za nemalé částky kupuje svou totožnost a svědomí.
Právě teď, v klíčovém okamžiku svého profesního života procházejí mileniálové lidskou tragédií, ekonomickou a ekologickou katastrofou a vysoké ceny energií, pandemické stimulační výdaje a geopolitické krize doširoka rozevírají nůžky společnosti. Nůžky módního průmyslu ale stříhají stále absurdnější produkty za ještě absurdnější ceny.
Estetika východního bloku, bezdomovců a přistěhovalců reprezentuje příběhy obyčejného oblečení obyčejných lidí – ve světě módního průmyslu jednoduše “Vetements”. Tyto příběhy pak dále odvyprávěné ikonizovanými ústy Kim Kardashian nebo Justina Biebera, ve své ironii až děsivě odpovídají představě „Módy” dnes hlavního činitele, kreativního ředitele předních módních značek, Demny:
Vítejte na KONEČNÉ HRANICI módy, kde se luxus a udržitelnost střetávají ve velkolepé přehlídce trash couture. Kolekce SS24 Cruiser značky Balensiaga je vrcholem haute garbage kolekce, která proměňuje odpad ze skládek v drahé poklady. Pod leskem se ale skrývá hlubší pravda: závazek módního průmyslu k udržitelnosti je víc než fasáda,. Můžete si za něj postavit a za nemalé částky si koupit svou univerzální totožnost, i svědomí.
Letos poprvé představí Balensiaga SS24, nové tváře a capsuli Východníhoho bloku. Potom, co se designéři Petra Ptáčková a Julius Reichel shodně rozhodli, že pro prezentaci svých nejluxusnějších showpieců již nechtějí sdílet bílé prostory vně kontextů a to bez ohledu na to, o jak slavnou adresu se jedná, budou velké náklady vynaloženy na vytvoření podoby uprchlického tábora. Očekávejte okázalý, efektní program založený na sdílené konzumaci pro dobro všech.
Módní návrhy Petry Ptáčkové (*1987), která je známá svými zero waste střihy, využíváním zbytkových materiálů, transformovatelným a modulárním oděvem a čepicemi, jsou vzpourou proti elitářství a exkluzivitě módního průmyslu. Její kousky jsou vyrobeny z opětovně použitých materiálů a vytvářejí nový druh luxusu, který si cení udržitelnosti a společenské odpovědnosti více než statusu a bohatství. Ptáčková svými návrhy vyzývá k přehodnocení významu módy a jejího vlivu na svět kolem nás. Vystavená díla Juliuse Reichela (*1981), jsou můžou být pohledem na absurditu módního braku. Jeho díla si pohrávají s myšlenkou hodnoty a ceny a proměňují vyřazené materiály v umělecká díla, která jsou zároveň pravěká i současná. Jeho rozřezané svetry a džíny vpletené do ručně vytvořené osnovy z větví jsou zbavené zásahů barvami a jsou absolutním příkladem do extrému vyhnané recyklace, která ho zajímá stejně, jako proces nerespektování hranic závěsného obrazu.
Při procházení KONEČNOU HRANICÍ, je důležité si uvědomit, že je móda příběhem toho, co se děje kolem nás, že k lidem promlouvá obyčejný příběh každodenního života. Stojíme za Balensiagou, protože Balensiaga stojí za nezneužíváním dětí, právy žen, svobodou žen, proti válkám, rasismu a sexuální diskriminaci, a v neposlední řadě potom se všemi uprchlíky! Tuto výstavu musí vidět každý, kdo se zajímá o módu, umění a sociální spravedlnost.
Balensiaga SS24 Cruiser Collection
FINAL FRONTIER
„Luxury for Everybody because luxury and sustainability are one and the same.”
Petra Ptáčková & Julius Reichel
Kurátorka výstavy Alexandra Karpuchina
13. 4. 2023– 16. 6. 2023