Cenu Pavla Kouteckého získal film Jan Jedlička: Stopy krajiny
Porota 4. Mezinárodního filmového festivalu ELBE DOCK (28.9. – 4.10. 2021) v Ústí nad Labem a v Drážďanech ocenila v sobotu 2. 10. ve Veřejném sále Hraničář nejoriginálnější české a evropské filmy.
Cena Pavla Kouteckého
Nejoriginálnější celovečerní a krátkometrážní český dokument vybrala porota ve složení: prozaička Veronika Bendová, scenárista a dramaturg Ivan Arsenjev, litoměřická kulturní buditelka Hana Galiová, herec Lukáš Černoch a fotograf a pedagog Aleš Loziak.
Již po patnácté se odehrálo předání Ceny Pavla Kouteckého pro nejlepší dokumentární první a druhý film. O Cenu Pavla Kouteckého se ucházelo celkem pět nominovaných dokumentů ze 79 přihlášených filmů. Cenu Pavla Kouteckého a finanční odměnu ve výši 100.000 Kč pro celovečerní první a druhý dokumentární film získal film Jan Jedlička: stopy krajiny režiséra Petra Záruby.
Mezi ostatní nominované filmy patří: “Alchymická pec” režiséra Adama Oľhy a Jana Daňhela, která umožňuje divákovi nahlédnout do surrealistického světa Jana Švankmajera. Jindřich Andrš se svou “Novou šichtou” ukazuje nástrahy rekvalifikace z horníka na ajťáka. Návrat vlků do naší vlasti vyvolává radost, strach a především vášnivou debatu ve filmu “Vlci na Hranicích” Martina Páva. Videodeník režisérky Viery Čákanyové představuje její pobyt na antarktické stanici ve snímku “Bílá na bílé”.
Cenu Pavla Kouteckého pro krátký dokumentární film a finanční odměnu 40.000 Kč získal Mikoláš Arsenjev a jeho film “Holoseč”, zvláštní uznání získala režisérka Barbora Sommersová za film “Zábradlí”. Na Cenu Pavla Kouteckého pro krátkometrážní dokument byly nominovány další 3 filmy: “Pripyat Piano” režisérky Elišky Cílkové, “Vevnitř” Viktorie Štěpánové, “Paní Šťastná” Nikoly Klingera.
Cena ELBE DOCK
Cena ELBE DOCK je určena pro začínající režiséry hraných i dokumentárních filmů ze střední Evropy, celkem se do soutěže přihlásilo 487 snímků. V porotě zasedla umělecká ředitelka Festivalu krátkých filmů v Hamburku a někdejší šéfka sekce krátkých filmů na Berlinale Maike Mia Höhne, ředitelka NUFF (Skandinávského festivalu filmů pro mládež) Marion Bouvier a kurátorka a šéfka festivalu Begehungen Luise Grudzinski. Ocenění v celovečerní kategorii získal snímek z německé produkce “Purpurové” moře režisérů Amela Alzakouta a Khaleda Abdulwaheda. Jedná se o dokumentární film, který zobrazuje na první pohled idylické moře, ale pro prchající migranty se stává bojištěm o holý život. V krátkometrážní kategorii získal ocenění hraný film “Irij”, psychologické drama balancující na hraně mezi chladnou racionalitou a magickým realismem režisérky Agnieszky Nowosielské.
Na festivalu se potkali hosté z celé Evropy, heslo se řídilo důležitou radou: NEBOJ! Program pojmenovával všechny druhy strachu a možnosti ho překonat. Návštěvníci tak překonávali strach v ústeckém bunkru plném umění, při workshopu s berlínskou královnou jódlování Doreen Kutzke i při překonávání strachu z pornografie a hledání jejího smyslu s porno-producentem Janem Dudkem a herečkou Bellou Angel.