Český design uspěl v Miláně s projektem Made by Fire
Na největším světovém festivalu designu, Milano Design Week, se letos od 17. do 23. dubna představil mimořádný projekt Made by Fire Moravské Galerie v Brně, připravený ve spolupráci s pražským festivalem Designblok. Výstava českého skla, porcelánu a keramiky na pozadí aktuálních společenských otázek získala na místě mimořádný ohlas. Čeští designéři, umělci a firmy se představili v konkurenci nejlepších tvůrců a značek z celého světa a zřetelně dali najevo, že mají co nabídnout. Po dobu trvání milánského týdne designu do výstavního prostoru Triennale Milano zavítalo více než 77 300 návštěvníků. Zastoupení umělci měli jedinečnou příležitost prezentovat svá díla osobnostem z řad renomovaných evropských galeristů a publicistů a navázat kontakty s odborníky i firmami z celého světa.
Výstava Made by Fire uvedla téměř 100 exponátů od 40 českých designérů pohybujících se v oblasti designu a užitého umění. Výběr kurátorek, kterými byly publicistky Danica Kovářová a Eva Slunečková, nabídl také vhled do současné tvorby a procesu vzniku jednotlivých objektů. Zastoupeni byli progresivní současní designéři, mistři oboru i mladí autoři na počátku svých kariér. Architektuře výstavy dal podobu designér Maxim Velčovský společně se studiem edit! architects. Jednotlivá díla spojoval totožný původ – všechny vznikly ve výhni českých pecí, odkud byl také zastřešující název Made by Fire odvozen. Expozice se otevřela v prestižním prostoru Triennale Milano, jako součást akce Fuorisalone, která sdružuje všechny výstavy konané po městě. O mimořádné úrovni této instituce svědčí také další participující projekty, jako je legendární výstava Droog30 nebo nejnovější produktové přírůstky značky Meritalia tvořené ve spolupráci s věhlasným italským architektem a designérem Gaetanem Pescem. Celková letošní návštěvnost festivalu Fuorisalone byla přes 400 000 lidí, veletrh Salone del Mobile na expu Rho Fiera přišlo zhlédnout přes 307 000 návštěvníků ze 181 zemí světa, a akce se zúčastnilo přes 5 400 akreditovaných novinářů.
Výstava se otevřela v pondělí 17. dubna v rámci novinářského dne. V úterý 18. dubna výstavu Made by Fire během slavnostní vernisáže zahájil náměstek ministra kultury ČR Ondřej Chrást a náměstek Sekce fondů EU z Ministerstva průmyslu a obchodu ČR Marian Piecha za účasti stovek hostů z řad zastoupených autorů, českých i zahraničních firem, a mezinárodní odborné i široké veřejnosti. „Jsem přesvědčen o tom, že český design se řadí na světovou úroveň. Podpoře designu jako součásti celého kreativního odvětví se proto Ministerstvo kultury v posledních letech aktivně věnuje. Právě odvětví na pomezí kultury a průmyslu jsou z pohledu našeho rezortu velmi perspektivní a zaslouží si systematickou podporu. Je to investice do budoucnosti a do posílení role kultury,” uvedl náměstek ministra kultury ČR Ondřej Chrást. V průběhu otevření prostoru expozice dokonce došlo k úplnému naplnění kapacit a organizátoři museli prostor dočasně uzavřít. „Z výstavy Made by Fire i prezentace českých designérských firem jsem nadšený. Pozitivní ohlasy na výstavu v Miláně ukazují velký potenciál českého designu ve světě. Ministerstvo průmyslu a obchodu se zaměřuje na podporu výrobců, aby spolupracovali s designéry, protože průzkumy potvrzují, že dobrý design zvyšuje prodejnost kvalitních produktů,” doplnil Marian Piecha, náměstek Sekce fondů EU z Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.
„Našemu týmu se podařilo něco, na co může být pyšná celá Česká republika – počínaje zařazením do desítky nejočekávanějších výstav milánského Design Weeku, přes dlouhé fronty před budovou, a konče pozitivními ohlasy na celý projekt ze strany vystavujících autorů, návštěvníků i pozorovatelů z domácí půdy. V pořádání takových výstav o designu vidím smysl, protože se mohou stát symbolem reprezentace České republiky i užitečným nástrojem pro posílení pozice českých designérů a firem na světovém trhu. Věřím, že výstava Made by Fire zaujala veřejnost i politickou reprezentaci natolik, že bude snahou Česka vytvořit dlouhodobý nástroj podpory pro designéry na prestižních přehlídkách, jako má například umění v podobě účasti na Bienále v Benátkách nebo filmový průmysl na předních filmových festivalech,“ uvedl Jan Press, hlavní iniciátor projektu a ředitel Moravské galerie v Brně.
Jedním z hlavních cílů projektu byla propagace českého designu v zahraničí a vytvoření svébytné platformy pro networking a získávání příležitostí pro designéry a značky. Zastoupení autoři se přímo v expozici měli možnost potkat se světovými odborníky, kteří na místo zavítali v rámci speciálního setkání s profesionály i slavnostní vernisáže. Pro podrobnější poznání největšího světového festivalu designu a načerpání inspirace byla pro designéry zorganizovaná návštěva rozsáhlého veletrhu Salone del Mobile a přiložen byl také speciální průvodce pro snazší orientaci po festivalu i kulturní scéně. Organizační tým projektu Made by Fire se snažil poskytnout vystavujícím designérům maximální zázemí a podporu, aby dokázali v designem pulzujícím městě využít příležitosti odprezentovat svoji tvorbu odborníkům, které na jedno místo v jeden čas dovede přivést jen Milano Design Week.
„Výstavním projektem Made by Fire jsme chtěli světu přiblížit to, co je na českém designu nejcennější. Kreativita tvůrců, návaznost na mistrovské tradice, kvalitní lokální výroba a umění popasovat se s kontextem doby. Pro názornost jsme zvolili dva materiály, na kterých se tyto faktory dají velmi dobře ilustrovat. Sklo a porcelán, které ke svému vzniku potřebují oheň, a to jak doslovně – vznikají koneckonců v pecích – tak i obrazně; potřebují zápal svých tvůrců posouvat hranice, vytvářet krásu, zápasit o pokrok,“ popsala Jana Zielinski, ředitelka festivalu Designblok a odborná garantka projektu Made by Fire.
Během sedmidenního trvání festivalu do prostoru výstavy zavítali významní evropští oboroví profesionálové, světově proslulí designéři i galeristé – např. Lina Kanafani z Mint Shop London, kurátor concept storu Frankbros Gilles Massé, šéfredaktor světově nejčtenějšího online magazínu Dezeen Max Fraser a jeho zástupce a co-CEO Benedict Hobson, zástupce šéfredaktora francouzského magazínu IDEAT Guy-Claude Agboton, redaktorka legendárního časopisu Domus Loredana Mascheroni i redaktoři dalších významných médií jako Elle Decor Italia, Wallpaper* nebo Monocle. Výstava zaujala nizozemskou princeznu a rovněž designérku Margaritu de Bourbon de Parme, ředitelku Českého centra Milán Simonu Calboli, oceňované umělkyně Ineke Hans a Simone Post z Nizozemska, kreativní ředitelku značek Wästberg a Mattiazzi Berlin Birgittu Homburger, kurátora Triennale Milano Damiana Gullì, zakladatele progresivního výstavního konceptu Alcova a studia Space Caviar Josepha Grima a řadu dalších respektovaných hostů.
Výstava byla také nepřehlédnutelným bodem na milánské mapě pro českou odbornou veřejnost, oborové profesionály, zástupce výrobců z Česka, majitele skláren a porcelánek, novináře a samozřejmě fanoušky designu. Projektu věnovala v neposlední řadě značnou pozornost také významná tuzemská lifestyle, kulturní i oborová média. Výstava se objevila v hlavní zpravodajské relaci Události Česká televize, na několika rozhlasových stanicích Českého rozhlasu, na stránkách celostátních deníků jako Hospodářské noviny, Deník N, Právo, webech novinky.cz, iHNed.cz, seznamzpravy.cz, czechcrunch.cz nebo archizoom.cz i v populárních titulech jako Forbes, Dolce Vita nebo Vogue CS a řadě dalších.
„Výstavě se dostalo mimořádného ohlasu. Magazín Robb Report ji zařadil mezi 10 nejzajímavějších výstav celého design weeku, přišla se na ní podívat celá řada významných osobností i zástupci nejdůležitějších světových médií, a jejich reakce byly velmi pozitivní. Ústily v jeden komentář: ‚Musíme se přijet podívat do Čech a český design blíže prozkoumat‘. A to byla přesně ta reakce, které jsme toužili dosáhnout. V rámci Národního plánu obnovy se nám podařilo otevřít českému designu dveře do světa. Věřím, že mise byla splněna,“ doplnila Jana Zielinski.
Návštěvníci i odborníci ocenili rovněž zpracování publikace Made by Fire, do níž kurátorky zařadily medailony autorů, podrobnější představení jednotlivých exponátů i jejich zasazení do širšího kontextu. Publikace zároveň nabídla originální fotografie Hany Knížové, které výstavě přidaly další uměleckou a emoční vrstvu. Celkový zážitek z výstavy pak umocnily stejnokroje organizačního týmu, teplé lázeňské oplatky, kvalitní plátěné tašky i welcome drinky s českými ingrediencemi – to vše s originálním brandingem Made by Fire. Nejen pro ty, kteří se výstavy nemohli zúčastnit, vznikla také webová stránka madebyfire.eu, která převádí výstavní projekt do online podoby
a zpřístupňuje jej tak ještě širšímu světovému publiku.
Výstava Made by Fire bude znovu otevřena v letošním roce na podzim v rámci pražského mezinárodního festivalu Designblok (3.–15. 10. 2023) v prestižním prostoru Míčovny Pražského hradu a následně v prostorách Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně (17. 11. 2023 – 31. 8. 2024).