Čtyři filmy s českou účastí, včetně Sedmikrásek Věry Chytilové, jsou na Berlinale

Sedmikrásky Věry Chytilové (c) Národní filmový archiv
Sedmikrásky Věry Chytilové (c) Národní filmový archiv

Velmi aktuální celovečerní dokument Východní fronta podpořený Státním fondem kinematografie zařadil festival v Berlíně do soutěžní sekce Encounters. Festival vybral do programu i další experimentální dokument s českou účastí Poznámky z Eremocénu a krátký animovaný snímek Deniska umřela. V retrospektivní sekci promítne festival legendární film Věry Chytilové Sedmikrásky. 

Východní fronta je název nového celovečerního dokumentu oceňovaného režiséra Vitalije Manskeho a Yevhena Titarenka. Festival v Berlíně ho zařadil do soutěžní sekce Encounters. Koprodukci Litvy, Ukrajiny, České republiky a Spojených států podpořil Stání fond kinematografie ve výzvě na minoritní koprodukce částkou 2,3 mil. Kč. Za českou stranu film koprodukovala společnost Hypermarket Film. Režisér a zároveň hlavní postava dokumentu Yevhen, který se již v roce 2014 vydal na Krym jako válečný dokumentarista, se v únoru 2022 i s přáteli dobrovolně přihlásil ke zdravotnickému praporu na frontě. Film zachycuje jejich zkušenosti během prvních šesti měsíců války, kdy Rusko napadlo Ukrajinu.

Druhý dokument vybraný festivalem jsou Poznámky z Eremocénu režisérky Viery Čákanyové. Slovensko-česká koprodukce je experimentálním celovečerním dokumentem, audiovizuální pohlednicí, kterou posílá autorka do budoucnosti. Snímek kombinuje deníkové záznamy klasického filmu a snímky z 3D skeneru, čím zdůrazňuje napětí mezi analogovou a digitální budoucností lidstva. Za českou stranu snímek koprodukovala společnost Marina Films. Festival ho zařadil do sekce Forum.

Krátký animovaný snímek Deniska umřela režiséra a studenta pražské FAMU Phillipa Kastnera zařadil festival do sekce Generation Kplus, která představuje ve světové premiéře nejlepší celovečerní i krátké filmy pro děti. Film vypráví příběh o ztrátě milovaného domácího mazlíčka a o tom, jak je možné se s bolestivou zkušeností vyrovnat.

Jeden z režijních vrcholů Věry Chytilové je nepochybně její groteskní surrealistická moralita Sedmikrásky z roku 1966. Kousavá výpověď o konformismu, maloměšťácké úzkoprsosti a limitech bezstarostnosti má díky tomu nadčasové kvality. Sedmikrásky představovaly počátek spolupráce Chytilové s Ester Krumbachovou. Do sekce Retrospective “Young at Heart – Coming of Age at the Movie“ film vybrala režisérka Jasmila Žbanić (Quo vadis, Aida?). Digitální restaurování proběhlo za spolupráce Národního filmového archivu, Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary a Státního fondu kinematografie a financováno bylo z daru paní Milady Kučerové a pana Eduarda Kučery.

Comments

comments

Vyhledat