Czech Space Week – startuje největší tuzemský festival kosmických aktivit
Czech Space Week nabídne mezinárodní konferenci, soutěž startupů a propojí akademický a průmyslový sektor.
Za hranice Česka a ještě dál se vydá letošní festival kosmických aktivit Czech Space Week, který pořádá Ministerstvo dopravy společně s agenturou CzechInvest, Hvězdárnou a planetáriem hl. m. Prahy Planetum a dalšími partnery, a to pod záštitou českého předsednictví v Radě EU. Festival odstartoval dnes 28. listopadu v prostorách Kongresového centra Praha dvoudenní akcí Space2Business a potrvá až do pátku 2. prosince. Nabídne bohatý program pro firmy, investory, startupy, studenty, děti a ostatní fanoušky vesmíru. Oslaví úspěchy českých firem podnikajících v kosmickém průmyslu a představí novinky, které hýbou kosmickým odvětvím v České republice. Bude se věnovat také dopadům války na Ukrajině, a to v rámci Českého uživatelského fóra Copernicus. Na stále více propojovaná témata vesmíru a obrany se zaměří seminář “Defending European Interests in Space”. V rámci mezinárodního přesahu se uskuteční také seminář k posílení spolupráce s oblastí Indo-Paciku. Generálním partnerem akce se stala brněnská společnost TRL Space Systems.
Česká republika má velký potenciál a talent v oblasti kosmických aktivit. V porovnání s dalšími státy, které do ESA vstoupily v posledních letech, je ČR hodnocena jako nejúspěšnější a může dobře konkurovat i řadě západních zemí.
Více než 50 českých firem a další desítky českých subdodavatelů jsou aktivně zapojeny zhruba v 500 projektech pod taktovou ESA. Svůj podíl má Česko také na přípravě 3 nosných raket a 30 vědeckých i ryze komerčních misí ESA.
„Kosmický průmysl v České republice každoročně roste, máme desítky firem, které se podílí na stovkách kosmických projektů, solidní akademické a výzkumné zázemí i aktivní startupovou scénu, kde je prostřednictvím Podnikatelského inkubačního centra ESA (ESA BIC) v Praze a Brně inkubováno více než 40 startupů. Je také dobré zdůraznit, že navyšujeme příspěvek do ESA, čímž zvětšujeme prostor pro zapojení českých firem v rámci evropských kosmických projektů, a také, že v letošním roce byly vypuštěny 3 zcela české družice,” říká ministr dopravy, Martin Kupka.
Tuto trojici družic doplní v prosinci, krátce po festivalu Czech Space Week, start čtvrté české družice v letošním roce: BDSAT2, kterou do vesmíru stejně jako ty předchozí vynese raketa Falcon od SpaceX v rámci programu sdílených letů. Třetina všech českých družic v historii tak odstartuje v jednom jediném roce, což ukazuje, jak dynamika českého kosmického průmyslu dále roste.
Posunout obzory kosmického průmyslu se již brzy chystá i brněnská společnost TRL Space Systems, která v polovině roku 2024 vyšle na oběžnou dráhu Země vlastní družici nesoucí název TROLL financovanou čistě ze soukromých investic. Se svou velikostí 6U se bude navíc jednat o největší komerční družici od vzniku České republiky. „Díky této investici se firma zařadí mezi hrstku evropských systémových integrátorů – tedy firem, které jsou schopny stavět kompletní družice. Jedná se o službu s vysokou přidanou hodnotou, která je pro Českou republiku unikátní příležitostí. Na družici si navíc otestujeme i vlastní produkty, které svým zákazníkům nabídneme na všech kontinentech,” říká Petr Kapoun, zakladatel a CEO TRL Space Systems. O poslání mise a produktech, které bude na družici společnost testovat i pro misi LUGO zaměřenou na průzkum Měsíce, bude Petr Kapoun diskutovat společně se svými hosty na panelových diskuzích Space Together a Building Lunar Economy, které jsou součástí Space2Business – hlavní a zahajovací událostí letošního ročníku festivalu Czech Space Week.
Jedná se o průmyslový den kosmických firem společně s mezinárodní konferencí, B2B sekcí, veletrhem a bohatým doprovodným programem pro návštěvníky se zájmem o inovativní vesmírné technologie. Cílem akce je podporovat podnikání v kosmickém průmyslu a vytvářet nová obchodní partnerství. Událost navazuje na sérii úspěšných Kosmických průmyslových dní, které se konaly na předchozích ročnících festivalu. Tentokrát však akce věnuje zvláštní pozornost spolupráci napříč celou Evropou a se státy z Afriky a Blízkého východu.
Součástí akce Space2Business je také Demo Day podnikatelského inkubátoru ESA BIC, během kterého budou představeny nové inkubované startupy. Nejlepší český startup zařazený v projektu ESA BIC se poté utká v tzv. Space startup pitch competition, ve které bude soutěžit spolu se startupy z dalších evropských ESA inkubátorů a ze soutěží EU a EUSPA. Odborná porota následně vybere nejlepší evropský kosmický startup. Ten získá čtvrt milionu korun a podporu v podobě mentoringu.
Usnadnit firmám podnikatelské začátky chce nově i projekt Space Hub, který je součástí Technologické inkubace. Oficiálně má Space Hub odstartovat v lednu příštího roku a jeho cílem bude mimo jiné prohloubit spolupráci akademického sektoru s českými kosmickými firmami. „Velká část poptávky ze strany akademického sektoru směřuje do zahraničí i přesto, že v Česku existuje už více než 100 kosmických firem a některé z nich by mohly umět dodávat komponenty do vědeckých misí. Rádi bychom doplnili chybějící nástroj, který by systematicky a oboustranně propojoval nabídku a poptávku a mohla tak vznikat nová zajímavá spolupráce. Právě tomu bychom rádi pomohli i pomocí letošního Czech Space Weeku,” zakončuje Tereza Kubicová, náměstkyně pro Technologický rozvoj ve společnosti CzechInvest a zakladatelka festivalu Czech Space Week.