Design kolem nás: Gabriella Crespi
Od šedesátých let minulého století vytvářela opulentní interiéry pro italskou aristokratickou smetánku, aby se na konci své kariéry obrátila ke spirituálnímu světu a vydala se do nitra své duše. Dílo italské dekoratérky a designérky Gabrielly Crespi je plné kontrastů a překvapení. V každodenním světě ho ale jen tak nepotkáte.
Musíte totiž zabrousit na webové stránky některých prestižních světových aukcí, kde je o její unikátní nábytek a doplňky velký zájem. Anebo jako já navštívit její byt v Miláně, který se občas otevírá veřejnosti. Crespi se řadí k silné generaci interiérových dekoratérů, kteří svou kariéru započali během šedesátých let, doby globální prosperity a blahobytu. Pracovali pro bohatou klientelu Jejich interiérům kralovaly luxusní materiály, opulentní tvary a moderní výraz se v jejich projektech spojoval s eklektickou tradicí královských a aristokratických sídel.
Spíše než Bauhaus jí inspirovali renesanční mistři
V roce 1948 se provdala za Giuseppe Maria Crespi, člena známé italské rodiny, která vlastnila textilní továrny a národní deník Corriere della Serra. Svou profesionální kariéru začala na konci padesátých let, poté, co vystudovala na milánské polytechnice v prostředí spojeném se seriózním italským designem. Jejími vzory byli Le Corbusier a Frank Lloyd Wright. Záhy však klasický modernistický přístup opustila a začala se věnovat návrhům drobných objektů a šperků ze zlata a stříbra. Spíše než Bauhaus jí inspirovali renesanční mistři a jejich řemeslné dílny.
Své první kolekce prezentovala s velkým úspěchem v Miláně a okamžitě si jich všimli významní klienti, včetně značky Tiffany & Co. či obchodního domu Bonwit Teller. Později se Crespi spojila s jejím nejvýznamnějším komerčním klientem, módním domem Dior. Pro jejich dárkové a interiérové oddělení navrhovala drobné dekorativní objekty, šperky, příbory i nábytek. Spolupráce s Diorem trvala více než 20 let.
Sedmdesátá léta jsou pro Gabriellu Crespi zlatým obdobím. Věnuje se především svým vlastním nábytkářským kolekcím. Nábytkářské kolekce jako byly Plurimi, Z Line, Obelisk, Moons, Yang Ying nebo Kaleidoscope získaly mezinárodní popularitu a své interiéry si jimi vybavovali saudský král Faisal, šáh Reza Pahlavi, Grace Kelly, Audrey Hepburn nebo Gunter Sachs, který byl pravidelným zákazníkem mnoha evropských dekoratérů a designérů. Z této doby také pochází tento bambusový stolek, který jsem zachytil během své návštěvy ve zmíněném bytě v Miláně. Bambus v této době používala velmi často. Podobně jako u tohoto stolku se třemi odkládacími plochami jím obkládala celé nábytkové solitéry.