Design kolem nás: kalkulačka Braun ET66

foto Adam Štěch
foto Adam Štěch

Nejenom její ikonická tlačítka definují ideu dobrého designu tak, jak ji formuloval německý guru moderního funkcionalismu Dieter Rams. Kalkulačka ET66 je jedním ze stovek předmětů, které navrhl pro značku Braun. 

 

Dnes je kalkulačka, podobně jako psací stroj, již zcela zastaralým typem produktu.

 

Když jsem sedl za monitor a rozhodoval se, o čem budu psát v dalším dílu naší rubriky, zavadil jsem periferním pohledem o černou krabičku položenou na stole. V ní se skrývala legendární kalkulačka od německé firmy Braun. Dnes je kalkulačka, podobně jako psací stroj, již zcela zastaralým typem produktu, který používá jen málokdo. I tak je dokonalá forma a funkce tohoto malého černého předmětu s barevnými tlačítky naprosto nadčasovým zosobněním tzv. dobrého designu. Jeho zásady formuloval od padesátých let svým přístupem k produktovému návrhářství právě Dieter Rams. A i dnes se máme od jeho produktů co učit. 

Rams byl najat firmou Braun jako architekt a interiérový designér v roce 1955. O šest let později v roce 1961 se Rams stal šéfdesignérem značky. Tuto pozici zastával až do roku 1995. To je 34 let spolupráce, během které se zrodil fenomén tzv. dobrého designu. Rams pro značku Braun navrhl přes 500 sériově vyráběných produktů, a to ve spolupráci s úzkým týmem designérů a inženýrů. 

Jeho rádia, holící strojky, magnetofony, reproduktory, kuchyňské roboty a další výrobky se staly synonymem k minimalistickému a promyšlenému designu a nastavily standardy, které jsou u navrhování spotřebních výrobků běžné dodnes. Kalkulačka ET66 z osmdesátých let, navržená ve spolupráci s Dietrichem Lubsem, je učebnicovým příkladem Ramsova logického přístupu k navrhování, který ve stejné době shrnul do svých vlastních 10 principů dobrého designu. Barevně odlišená tlačítka, jednoduchost a přehlednost. To jsou hlavní zbraně Ramsova designérského myšlení, který vznikl během tohoto nevídaného a dlouholetého partnerství mezi tvůrcem a značkou. 

„Méně, ale lépe.“

Ve svých produktech usiloval Rams o inovaci, praktičnost, přehlednost, přirozenost, estetiku, udržitelnost a logiku. Jeho myšlenky jsou platné dodnes. Svědčí o tom například i produkce značky Apple. Ta začala v devadesátých letech navazovat na Ramsův odkaz. Velkým obdivem k mistrovi německé moderny se netajil ani bývalý kreativní ředitel značky Apple Jonathan Ive. Vždyť podobu jeho kalkulačky téměř kompletně převzal do digitálního rozhraní systému iOS v prvních iPhonech. Univerzalita a nadčasovost z Ramsových produktů, včetně modelu ET66, vytvořila kulturní ikony dvacátého století, jeho technického pokroku i spotřebního života. Jeho rčení „méně, ale lépe“ dnes rezonuje možná více než kdy předtím. 

 

Comments

comments

Vyhledat