Divadlo Archa oslaví v červnu 25 let existence
Divadlo Archa oslaví na začátku června 25. výročí. Během oslav, které proběhnou 7. června, se Archa promění ve futuristickou loď s multimediálními instalacemi, jež připravují Petr Nikl, Jan Burian ml. a Jára Hrdlička. Za pětadvacet let existence se v Arše konalo 4 629 představení a navštívil ji bezmála milion diváků.
V rámci výroční sezóny Archa zve diváky například na legendární představení Rosas danst Rosas Anny Teresy De Keersmaeker, které bude uvedeno ve zcela novém obsazení v partnerském divadle v Hellerau. 1. a 2. května je na programu speciální vydání literárního kabaretu Igora Malijevského a Jaroslava Rudiše – EKG – O lásce a času. Výjimečným zážitkem bude 9. května unikátní vystoupení berlínského multimediálního performera Roberta Henkeho, jehož umění bylo k vidění a slyšení mimo jiné v londýnské Tate Modern a pařížském Centre Pompidou. Oslavy budou pokračovat v podzimních měsících. Archa byla místem prvního uvedení inscenace La Putyka souboru Cirk La Putyka, která se tam v říjnu po deseti letech vrátí. 18. a 19. října v Arše vyvrcholí pětidenní festival připomínající tvorbu E. F. Buriana.
Inscenace Obyčejní lidé Jany Svobodové a Wen Hui bude letos zařazena do hlavního programu světové divadelní přehlídky v Avignonu. České divadlo je prostřednictvím Obyčejných lidí zastoupeno v hlavním programu Avignonu po sedmnácti letech! Navazující podzimní tour zahrnuje účast na přehlídkách: Festival d’Automne – Theâtre de la Ville, Paříž, L’Apostrophe, Scene national, Cergy Pontoise, Festival Exit, La Rose des Vents, Villeneuve d’Ascq, Teatro Municipal, Porto, Theatre Garonne, Toulouse.
„Archa byla od samého počátku koncipována jako proměnlivý prostor a neustále se proměňuje také dramaturgicky. Pětadvacetiletou historii Archy chápeme jako závazek do budoucnosti, a ne jako důvod ke vzpomínkám,“ říká její zakladatel a ředitel Ondřej Hrab a dodává: „Klademe si otázku: Jak má vypadat kulturní organizace na prahu třetí dekády jedenadvacátého století?“
Divadlo Archa je centrem pro současná scénická umění bez ohledu na hranice mezi žánry. Archa si od svého založení v roce 1994 vybudovala solidní pověst na domácích i mezinárodních progresivních scénách svou jedinečnou dramaturgií a inovativními projekty. Archa nemá stálý divadelní soubor a funguje jako produkční dům, který umělcům poskytuje prostor pro jejich tvorbu. Za posledních 25 let Archa uvítala na palubě renomované osobnosti světového umění, jako je Robert Wilson, Min Tanaka, Wim Vandekeybus, Anna Teresa de Keersmaeker, Royal Shakespeare Company, Cheek By Jowl, Ultima Vez, DV8, Dogtroep, Forced Entertainment, Lola Arias, Rimini Protokoll, She She Pop, Campo, Pieter De Buysser, Milo Rau, Wen Hui a mnoho dalších. V Arše též proběhly nezapomenutelné koncerty hudebníků, mezi kterými nechybí David Byrne, Randy Newman, Philip Glass, Diamanda Galás, Meredith Monk, Patti Smith, Einstürzende Neubauten, The Tiger Lillies, Marianne Faithfull, Tindersticks, White Stripes, The National, Sonic Youth, CocoRosie, Joanna Newsom, Godspeed You Black Emperor, Sun o))), Animal Collective, Moderat, Oneohtrix Point Never, Bonobo, Shabazz Palaces, Michael Gira a Swans, Kamasei Washington a mnoho dalších. Jedno ze svých posledních vystoupení zde měli americký básník Allen Ginsberg i hudebník Lou Reed.
V Arše pravidelně vystupují čeští tvůrci, mezi které patří Divadlo Husa na provázku, VOSTO5, Jaroslav Dušek a Divadlo Vizita, Igor Malijevský a Jaroslav Rudiš, Thomas&Ruhller, Krepsko a další. Vznikly zde autorské projekty režisérky Jany Svobodové, Jana Mocka, Petra Nikla, Jiřího Havelky, VerTeDance, Spielraum Kollektiv. Archa je rovněž oblíbenou scénou domácích hudebníků – výjimečné koncerty zde odehrály kapely Please the Trees, Jan P. Muchow&The Antagonists, Manon Meurt, TataBojs, Orchestr Berg, Ecstasy Of Saint Theresa a řada dalších.
Unikátní prostor Divadla Archa sídlí v prostorách původního divadla D34, následně Divadla E. F. Buriana. Divadlo – původně koncertní sál – bylo postaveno spolu s novou budovou funkcionalistického bankovního paláce v letech 1937– 1939 podle návrhu architekta Františka Marka. Řešení interiéru je dílem architekta Ivana Plicky, divadelní technologie jsou realizovány podle návrhu Miroslava Meleny.