Do Prahy se vrátí trolejbusy

Pražská doprava. Ilustrační snímek. Photo by <a href=Tom Grünbauer on Unsplash ">
Pražská doprava. Ilustrační snímek. Photo by Tom Grünbauer on Unsplash

Do Prahy se po více než půl století vrací trolejbusy, které na některých trasách nahradí autobusy s dieselovým pohonem. Jde o další z projektů na poli udržitelné mobility, kterými se Praha snaží přispívat k plnění svého klimatického závazku. Jím se metropole zavázala do roku 2030 snížit hodnoty produkovaných emisí o 45 %. První trolejové vozy s hybridním pohonem zajistí spojení na úsecích mezi Palmovkou a Prosekem, potažmo Letňanami a Čakovicemi. Zkušební provoz by mohl být zahájen už v říjnu letošního roku. 

„Čtrnáct kilometrů trolejového vedení, které bude mít nová linka č. 58 z Palmovky do Miškovic po svém dokončení, je skvělá zpráva pro Pražany. Do Prahy se tak opět vrací trolejbusy, čímž snižujeme emise v městské hromadné dopravě a naplňujeme tak Klimatický plán Prahy,“ komentoval zahájení výstavby trolejbusové linky Petr Hlubuček (STAN), náměstek primátora pro oblast životního prostředí, infrastruktury, technické vybavenosti a bezpečnosti, který je zároveň členem dozorčí rady DPP

Klimatický plán hl. m. Prahy do roku 2030 totiž v části o udržitelné mobilitě výslovně předjímá intenzivnější nahrazování stávajících autobusových linek trolejbusovými. Do Prahy se tak po 55 letech vrací dopravní prostředek, který je z hlediska klimatické politiky daleko praktičtější. Jde o první projekt v širším rámci postupného přechodu DPP z dieselových motorů na hybridní trolejbusy s menší kapacitou baterie. Ty budou za jízdy do kopce dobíjeny z elektrické trakce. Budou tak schopné až desetikilometrového dojezdu z baterie i mimo elektrifikované úseky. 

Nová linka z Palmovky

DPP také do konce tohoto měsíce vyhlásí vítěze veřejné zakázky na nákup kloubových trolejbusů. Ty by měly být nasazeny právě pro účely přepravy cestujících novou linkou 58 mezi Palmovkou a Miškovicemi, ale také na aktuálně plánované trolejbusové lince 59, která by v budoucnu měla nahradit současnou autobusovou linku 119, jež zajišťuje propojení metropole s pražským Letištěm Václava Havla. Projekt trolejbusové linky je přelomový i v tom ohledu, že jde o vůbec první pražskou iniciativu podobného typu po téměř 70 letech. Praha chce ve své veřejné hromadné dopravě stále intenzivněji nahrazovat dieselové autobusy jejich bezemisními elektrickými variantami.  

„Spalovací motory v dopravě jsou jedním z největších znečišťovatelů životního prostředí a způsobují celou řadu respiračních onemocnění. Do roku 2030 bude alespoň 75 % vozového parku autobusů DPP nahrazeno tzv. čistými vozidly: bezemisními elektrobusy, bateriovými trolejbusy a nízkoemisními autobusy,“ slibuje náměstek Hlubuček. Aktuálně se plánuje další elektrifikace nynějších autobusových linek 119, 131, 137, 176, 191 a 201. 

Trolejové vedení pokryje zhruba polovinu trasy stávající autobusové linky 140. Po dokončení instalace se promění v první pražskou regulérní trolejbusovou linku 58. V úseku je už nyní nataženo trolejové vedení, nicméně jde prozatím o necelý kilometr mezi zastávkami Kundratka a Kelerka. Na tyto základy chce DPP navázat instalací dalších cca 11 kilometrů, které by měly obousměrně pokrýt úsek mezi Kundratkou a Palmovkou, dále mezi zastávkami Kelerka a Prosecká, a mezi stanovištěm autobusů Letňany a obchodním centrem v Čakovicích. Celkově bude trasa dlouhá přibližně 14 kilometrů. 

Nezbytnou součástí projektu je samozřejmě i výstavba nutné napájecí infrastruktury. V jejím rámci bude položena kabelová trasa a zbudována kontejnerová měnírna. Garáž DPP Klíčov bude uzpůsobena tak, aby zajistila nabíjecí stání až pro 18 trolejbusů. Na konečné v Čakovicích bude pro změnu instalována kontejnerová baterie, která dá vozům možnost dobíjení trakčních baterií. Obdobným způsobem bude přizpůsobena i měnírna v Prosecké ulici a bývalá trolejbusová měnírna v letňanské Příborské ulici. Ta tak bude znovu moci sloužit účelu, kvůli kterému původně vznikla. 

Poslední velká výstavba trolejového vedení byla v Praze zahájena v roce 1954, a to na trati spojující zastávky Újezd, Lihovar a Velká Chuchle. V noci z 15. na 16. října 1972 zmizely trolejbusy z ulic metropole úplně. Nyní se ale vrací v moderní podobě. Celý projekt Prahu vyjde na necelých 284 milionů korun, přičemž samotná stavba by měla probíhat po dobu 10 měsíců – tak, aby během letošního října mohl být spuštěn zkušební provoz. 

Elektrifikace by dále měla proběhnout i na šesti následujících autobusových linkách: 

  • č. 119 Nádraží Veleslavín – Letiště Praha (budoucí trolejbusová linka 59);
  • č. 131 Bořislavka – Hradčanská (51);
  • č. 137 Na Knížecí – U Waltrovky (52);
  • č. 176 Stadion Strahov – Karlovo náměstí (53);
  • č. 191 Letiště Praha – Na Knížecí (56);
  • č. 201 Nádraží Holešovice – Černý Most.

 

 

 

Comments

comments

Vyhledat