Šéf second handů: Zboží od běžných značek je často v nuzné kvalitě a špatně šité
Společnost Etcimex přes 30 let třídí a prodává secondhand oblečení v podobě velkoobchodu a maloobchodu. Podporuje Hate free a spolupracuje s Fashion Revolution. Více nám o jejích projektech prozradil přímo její ředitel Kamil Hallak.
Pracovat s použitým textilem dává velký smysl, protože se jedná o zásadní ekologický krok vpřed.
Věnujete se použitému oblečení už desítky let, jak to začalo a co vás u toho drží?
Jsme rodinná firma. Nejprve se do podnikání „obuli“ rodiče, já jsem všemu od dětství přihlížel a přirostlo mi to k srdci. Rodiče již užívají zasloužený důchod. Většinou říkám, že jde o rodinné stříbro a danajský dar v jednom. Ohromná zodpovědnost, vděčnost i nutnost postupně řadu procesů inovovat. Když znáte to letité úsilí, všechny úspěchy i pády, cítíte velkou zodpovědnost pokračovat.
Pracovat s použitým textilem dává velký smysl, protože se jedná o zásadní ekologický krok vpřed. Mělo by být přirozené vyrábět kvalitní zboží a využít jeho životní cyklus na maximum. Vracíme do oběhu přes 95 % přetříděného zboží, které by jinak skončilo na skládce.
Podporujeme mnoho charitativních organizací nebo projektů a jsme Hate free. Pracují u nás lidé, kteří mají problémy uplatnit se na trhu práce. I když je to někdy těžké, máme radost z každého, kdo u nás nastartuje svůj nový život. Cítím, že dáváme druhý život nejen oblečení, ale i lidem, kteří se třeba ocitli v nesnázích.
Drží mě víra, že děláme správnou věc.
Co je na tom fajn a co je nejtěžší?
Je těžké vidět, kolik nekvalitních produktů vzniklo za poslední roky. Zboží od běžně dostupných značek je často v nuzné kvalitě, protože je špatně šité, ze špatných materiálů. Zároveň je to výzva. Doufám, že lidé dají přednost second hand zboží před lacinými novými náhražkami, které stejně po pár nošeních vyhodí.
Zatím je pro nás těžké dělat všechny procesy na sto procent ekologicky. Jsme výroba a potřebujeme zboží do něčeho balit a nějak jej expedovat. Přál bych si, abychom všechny procesy byli schopní dělat co nejvíce v souladu s přírodou.
A co je fajn?
Vítám nové projekty a změny, takže mě baví velká rozmanitost, kterou second hand zboží nabízí. Lidé, kteří se takovému zboží věnují, mají většinou i specifický životní styl a jsou velice inspirativní.
Použité oblečení je poslední dobou znovu téma kvůli přírodě, jak s ekologií „vycházíte“ vy?
Snažíme se modernizovat procesy a hledat co nejšetrnější cesty. Například krabice na zasílání zboží nekupujeme nové, ale sháníme je z „druhé ruky.“ Zboží, které je poničené, speciálně třídíme a prodává ho pro průmyslové zpracování. Našim cílem je vytvářet co nejmenší množství odpadu.
Máte i projekt love secondhand, o co jde?
Před třemi lety jsme se zaměřili na prodej staršího zboží v retro stylu, které přišlo opět do módy. Jde o prodej vintage a retro kousků na kila. Určitě si prohlédněte náš web. V rámci projektu nám v nové hale vznikla 4 metry vysoká malba od umělce Ondřeje Michálka. Ondra nám také dělal design webu – a stojí za to!
Love secondhand je láska na kila a kila, co se nosí. Na Instagramu můžete sledovat „nahaťoury,“ aneb poodhalené balíčky zboží nebo si koupit „Bobana“ – celý 30 kg pytel zboží. Je to zábava a smysluplné nakupování zároveň.
Pokud ale retru nefandíte, podívejte se na náš projekt s klasickým sortimentem na www.secondhandkg.cz.
10 kilo překvapení
Co je to za projekt?
Není to běžný e-shop, kde si koupíte oblečení po kuse. Naopak si můžete vybrat celý box, který je založený na rozmanitosti a dělení podle kvality, případně i stylu. Jde o krabice, kde je sortiment po 5, 10, 20, 30 kilech. Nabízíme také lisované balíky.
Z našich zkušeností si tyto boxy kupují jednotlivci i celé rodiny. Je to docela zábava. Nikdy nevíte, co vše vám dorazí.
Pořád vymýšlíme něco nového a radíme se se zákazníky. Radost jim dělají foto boxy, kde vidí na fotce část sortimentu. Plány máme pestré, ale nechejme něco jako překvapení.
Máte nějaké tipy, na co se zaměřit, když chci koupit co nejlepší kousky?
Nakupování v second handu je životní styl. Většina nakupujících jsou vášniví „hraboši“ a chodí lovit i celé hodiny do našich obchodů Elegant secondhand. Ale jeden tip přeci mám. Pravidelně dáváme chuťovky do stories na Instagramu (@elegantsecondhand.cz), tam se dají ulovit skvělé tipy, co se kde zrovna schovává.
Český zákazník se liší
Berlínský zákazník preferuje styl.
Liší se nějak české a třeba berlínské sekáče, pokud máte srovnání?
Spíš se liší český a berlínský zákazník. Český zákazník preferuje kvalitu a berlínský zase styl. Postupně se to mění. Retro oblečení máme v Praze (Elegant second hand – Litevská ulice a K Žižkovu). Tady zákazníci nakupují zejména na první pohled více opotřebené zboží, ale jde jim hlavně o styl, o starou značku a detaily, které jsou běžnému zákazníkovi neznámé. To, co český zákazník vidí jako věc na vyhození, vidí ten berlínský jako sběratelský skvost.
Berlín je samozřejmě město, které má samo o sobě svůj specifický styl a subkultury. Podle toho tamní sekáče vypadají. My máme také určité vize do budoucnosti. Zatím jsme se snažili přizpůsobit přání zákazníků. Ti si přejí částečně zboží na ramínkách a částečně v hrabacích koších.
Co plánujete dál?
Těší nás stále rostoucí zájem českých zákazníků. Nejlepší je pochopitelně dodávat zboží lokálně a podporovat místní trh. Pokud bychom ale měli zboží vyhodit, raději jej prodáme do zahraničí. Budoucnost vidím lokálně a udržitelně. Přeju si modernizovat zázemí našich hal, aby se zde zaměstnanci cítili dobře.
Aktuálně se věnujeme rozšiřování e-shopu www.secondhandkg.cz. Máme spoustu zajímavých nápadů. Přeju si, aby se nám všechny podařily zrealizovat.