Festival Sonda zkoumá těžce přístupné audiovizuální hlubiny
Dne 12. listopadu 2022 se v prostorách Hvězdárny a planetária Brno uskuteční první ročník jednodenního hudebního festivalu SONDA. Program události nabídne vystoupení předních českých i zahraničních tvůrců elektroakustické hudby a audiovizuální performance. Představí se japonská experimentální hudebnice pracující s vodou Tomoko Sauvage, zástupce stockholmské drone scény David Granström, slovinský interdisciplinární umělec a kreativní kodér Tadej Droljc, ale i brněnští tvůrci Jiří Y. Suchánek či Tomáš Vtípil. Prostor dostane také kolaborativní projekt Trychtýř, který vytváří umělecké intervence přímo na míru festivalu.
Audiovizuální ponor
Brněnský festival SONDA prezentuje skladatele a multimediální umělce, kteří ve své tvorbě neortodoxním způsobem kombinují médium zvuku, světla a pohyblivého obrazu. Řada vystoupení vzniká přímo na míru události a využívá akustická i vizuální specifika prostoru kopule planetária. Dramaturgy akce jsou Jan Lichý, překladatel do japonštiny, expert na elektroakustickou hudbu, drone-music a nezávislou elektronickou mezi-žánrovou hudbu a Jiří Y. Suchánek, tvůrce zvukových instalací, elektroakustické hudby, interaktivních a sonifikačních systémů a odborný asistent v Kabinetu audiovizuálních technologií na Fakultě výtvarných umění v Brně. Ti k výběru interpretů a celkové koncepci festivalu dodávají: „Dramaturgie festivalu se zaměřuje na maximální uměleckou kvalitu a vytříbenost pozvaných umělců, zároveň však dává prostor i kolaborativnímu, dobrodružnému experimentu, který vytváří nový obsah přímo pro festival.” Událost volně navazuje na poslechové večery SONIX, pořádané od roku 2018 v Divadle na Orlí Jiřím Suchánkem ve spolupráci s několika mezinárodně etablovanými institucemi. SONDA však více akcentuje živou performance i vizuální rozměr pódiové prezentace.
Prostor pro české tvůrce
Jiří Y. Suchánek stojí také v čele spolku SVITAVA – transmedia art lab, který festival SONDA produkčně zajišťuje. Spolek SVITAVA funguje od roku 2020 jako tvůrčí a vzdělávací centrum sdružující umělce a teoretiky, kteří ve své tvorbě používají médium zvuku a reflektují nové technologie. Jiří Suchánek je zároveň i jedním z vystupujících umělců festivalu. Ve své tvorbě se dlouhodobě věnuje trvalým audiovizuálním instalacím, které často umisťuje do netradičních prostor jako je astronomická observatoř, duny, lávka či jeskyně, a zkoumá tak mimo jiné trvanlivost elektronických médií v těžších klimatických podmínkách. Kombinuje při tom zvuk, světlo, objekty, mechaniku, elektroniku a kód s pečlivě vybranými prostory.
Zabývá se sonifikací dat a kompozicí elektroakustické hudby, za niž obdržel řadu mezinárodních ocenění. Pro festival SONDA připravuje prototyp světelného stroje, prostřednictvím kterého bude ve spojení s vlastní hudbou vytvářet stimuly, jež budou synchronizovaně působit na více lidských smyslů zároveň.
Pod záštitou spolku SVITAVA vzniká i kolaborativní multidisciplinární projekt Trychtýř, jehož výstupy budou také prezentovány v rámci festivalu. Na projektu se podílí skupina českých, slovenských, ale i zahraničních umělců, kteří společně formou otevřených uměleckých jam sessions napříč obory hledají nové možnosti tvorby, spolupráce, ale i sebevzdělávání. Výsledná podoba je v tuto chvíli stále v procesu, jisté ale je, že kromě audiovizuálního vystoupení se diváci dočkají také několika drobných intervencí, instalací či performancí.
Dalším zástupcem místní scény je Tomáš Vtípil – výrobce hluku, skladatel filmové a scénické hudby a v neposlední řadě performer. V minulosti spolupracoval s nejrůznějšími hudebními uskupeními napříč žánry – DG307, Monikou Načevou, Urbandem či M. E. Kyšperským. Přímo pro festival připravuje 8kanálovou zvukovou kompozici zachycující výrobu tradičního korejského pokrmu kimči a v něm probíhající biologické procesy.
Zahraniční hosté
Na prvním ročníku festivalu SONDA vystoupí tři zahraniční účinkující. Prvním z nich je Tomoko Sauvage – japonská skladatelka a multimediální umělkyně známá svými dlouholetými experimenty s unikátním hudebním nástrojem kombinujícím vodu, keramické a skleněné mísy, hydrofony (podvodní mikrofony) a lektroniku. Její živá vystoupení, jsou založena na interakci mezi zvukovým médiem (vodou) a prostředím, ve kterém se nachází – jeho architekturou, akustickými vlastnostmi, teplotou nebo vlhkostí vzduchu.
Druhým z vystupujících je zástupce stockholmské experimentální drone scény a člen kolektivu sdruženého kolem kultovního stockholmského labelu XKatedral David Granström. Ve své tvorbě Granström pracuje s pomalými transformacemi i cykličností, kytarové nahrávky mísí se syntetizovanými zvuky a klidné okamžiky střídá s drtivou hlasitostí. Na festivalu SONDA představí nahrávky ze svého druhého studiového alba Empty Room (Hallow Ground, 2021) a jeho vystoupení doplní videoprojekce vytvořené speciálně pro tuto příležitost kolektivem tvůrců z projektu Trychtýř.
Posledním účinkujícím je Tadej Droljc – slovinský interdisciplinární umělec a kreativní kodér, jehož tvorba zahrnuje elektronickou hudbu, počítačové audiovizuální kompozice a intermediální instalace. Svoji tvorbu prezentoval na předních festivalech jako např. MUTEK v Montrealu nebo Ars Electronica v Linci.
Speciálně pro festival SONDA připravuje Tadej full-dome verzi svého audiovizuálního setu, která pokryje celou promítací plochu kopule planetária.
Vstupenky v hodně 350 Kč jsou k zakoupení na portálu GoOut. K dostání budou také na místě (Hvězdárna a planetárium Brno, Kraví hora 522/2, 616 00 Brno-střed) v den konání akce (12. 11. 2022).
Událost se uskuteční za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Jihomoravského kraje a statutárního města Brna.