Fotograf Gallery uvede výstavu inspirovanou odkazem nedávno zesnulého fotografa a pedagoga Filipa Lába
Do nového roku vkročí Fotograf Gallery projektem Útoky na zboží: Masky, mikrofilm, časové osy. Skupinová výstava ilustruje informační éru naší společnosti. Budou ji provázet obrazy masek v různých podobách. Expozice využije také technologii mikrofilmu, která předcházela všeobecné digitalizaci, a předjímá postdigitální fotografii, což je i název poslední knihy teoretika fotografie a pedagoga Filip Lába. Jeho nedávno předčasně přerušená práce byla pro výstavu určujícím podnětem. Kurátorem výstavy je teoretik umění Vojtěch Märc. Navštívit ji bude možné od 11. února do 2. dubna a bude na ni opět navazovat doprovodný program.
Filip Láb byl fotograf, teoretik fotografie, vedoucí katedry žurnalistiky Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze a dlouholetý člen redakční rady časopisu Fotograf. Ve své práci se věnoval technice mikrofilmu, dále fenoménu snímků pořízených např. mobilními telefony, které médium fotografie široce zpřístupňují i neprofesionálům bez nutnosti nahlédnout do její technologie samotné.
Jeho poslední publikací z jara 2021 je Postdigitální fotografie (vydalo Karolinum). Předčasný odchod uznávané a oblíbené osobnosti, jež byla kmenovým spolupracovníkem spolku Fotograf, který provozuje Fotograf Gallery, pořádá Fotograf Festival a vydává stejnojmenný časopis, byl základní pohnutkou k uspořádání výstavy Útoky na zboží: Masky, mikrofilm, časové osy.
„Výstava je věnována památce Filipa Lába. Různými zkratkami a oklikami chce připomenout jeho mnohočetný vztah k fotografii, který zahrnoval jak teorii, tak praxi, a překlenoval umění, žurnalismus i pedagogiku,“ přibližuje kurátor výstavy Vojtěch Märc.
Maska i fotografie prozradí jen část příběhu, co uvízne v časové ose, je na nás
Jak umělecká díla pracují s informacemi ve společnosti, která se sama někdy označuje jako informační? Koho a jak vlastně informují a kým a jak jsou formovány? Výstava Útoky na zboží: Masky, mikrofilm, časové osy se spolu s několika umělci a umělkyněmi pokusí na tyto otázky odpovědět. K výpovědi si Vojtěch Märc přitom zvolil tak trochu nechtěnou ikonu poslední doby – masky zakrývající obličej: „Na výstavě se vedle morových masek předvedou i masky karnevalové a masky revolucionářské,“ doplňuje kurátor.
Bez ohledu na rozličné funkce můžeme masky chápat jako membrány mezi vnitřkem a vnějškem těl, mezi lidmi a světem, mezi útočištěm a osvobozením. Masky totiž, tak jako fotografie, vždy něco zakrývají a zároveň něco předvádí. Ostatně, sám Filip Láb v roce 2000 fotil maskované demonstranty protestující proti pražskému zasedání MMF. Tyto snímky budou rovněž součástí výstavy.
Návštěvníkům Fotograf Gallery se otevřou i díla dalších autorů, které s tvorbou Filipa Lába přímo i nepřímo souvisejí. V roce 2008 pomáhal Báře Mrázkové připravit výstavu nazvanou Daily Mirror, v níž prostřednictvím chronologie mikrofilmových novinových článků ohledávala příběh Stuarta Christieho, kterému se v roce 1964 nepovedlo spáchat atentát na generála Franca a který v roce 1972 nebyl usvědčen z účasti na bombových útocích na domy spáchaných skupinou The Angry Brigade.
V rámci stejného procesu byl odsouzen John Barker, který spolu s Ines Doujak v roce 2021 připravil podcastový seriál Transmission věnovaný globálním dějinám pandemií. Několik jeho epizod přitom strukturovali jako dlouhé časové osy pandemické historie, na nichž ukazují, jak různé nemoci odráží a prohlubují společenské nerovnosti. Už v roce 2014 spolu Barker a Doujak připravili i video A Mask Is Always Active, kde se zaměřili na roli osvobozující sílu karnevalových masek.
Toto video představili mimo jiné v o rok pozdější čítance Utopian Pulse o konkrétně-utopických projektech, již Doujak editovala spolu s Oliverem Resslerem. Ressler ve své práci Reclaiming Abundance z roku 2021 protahuje časovou osu do několik dekád vzdálené budoucnosti, když s pomocí digitálně upravených fotografií vyhlíží uhlíkově spravedlivou budoucnost.
Útoky na zboží: Masky, mikrofilm, časové osy
Zahájení: 10. 2. 2022, 14–19 h
Trvání výstavy: 11. 2. – 2. 4. 2022
Místo: Fotograf Gallery, Jungmannova 19, Praha 1
Kurátor: Vojtěch Märc
Více informací: https://fotografgallery.cz/utoky-na-zbozi
Vystavující umělci a jejich díla:
- John Barker a Ines Doujak, A Mask Is Always Active [Maska je vždy činná], 2014.
- John Barker a Ines Doujak, Transmission [Přenos], 2021.
- Filip Láb, bez názvu, 2000.
- Barbora Mrázková, Daily Mirror [Denní zrcadlo], 2008.
- Oliver Ressler, Reclaiming Abundance [Znovunabytí hojnosti], 2021
Doprovodný program
Výstavu bude možné si projít i v rámci komentované prohlídky s kurátorem Vojtěchem Märcem. Na nejmenší budou v galerii opět čekat samoobslužné listy se zábavnými úkoly a pro střední školy se chystá dílna zaměřená na téma občanské angažovanosti a na vize budoucnosti. V rámci poslechové přednášky se témata výstavy dále rozvinou prostřednictvím populární a alternativní hudby.
FOTOGRAF
Cílem spolku Fotograf je propagace a podpora fotografie v rámci výtvarného umění, její širší začlenění do kontextu současného umění a do povědomí široké veřejnosti nejen u nás, ale také výrazně na mezinárodní scéně. Spolek vydává časopis, provozuje galerii a pořádá festival. Časopis Fotograf vychází od loňského roku třikrát ročně jako souhrnné tematicky koncipované periodikum o 80 stranách. Existuje v české i anglické mutaci již od roku 2002. V roce 2020 prošel redesignem. Na činnost časopisu navázala Fotograf Gallery v roce 2009 a o dva roky později vznikl Fotograf Festival.