GASK zahájí podzimní sezónu čtyřmi výstavními projekty
Galerie Středočeského kraje (GASK) zahajuje v září čtyři nové výstavní počiny. První z nich je výstava Muž v pozadí 2012–2015 česko-francouzské malířky Marty Morice, která v prostoru u knihovny představí obě podvědomě provázené polohy své tvorby – komiksové kresby z knihy Rozvědčík, které doprovodí volnou akvarelovou tvorbou. Druhá navazující výstava představí tvorbu konceptuální umělkyně Terezy Brichtové, která v site-specific projektu metaforické zahrady na velkoformátových akvarelech odhalí časosběrný projekt, kterému se v dialogu s kurátorkami věnovala v uplynulém roce. Výstava s názvem TEREZA A GIARDINO je po delší odmlce autorky výrazným galerijním počinem, představuje cestu ke znovunalezení vlastní identity i návrat „na scénu“. Vernisáž obou výstav se koná v sobotu 7. 9. od 16 a 17 hodin. Na konci září GASK pokračuje vernisážemi druhého cyklu podzimních výstav. Mimo čas je název projektu art-designové značky PRASKLO, která v prostoru Whitebox představí site-specific instalace váz a objektů z odpadového skla. Expozice je koncipována jako oslava krásy věcí nedokonalých a neúplných. Posledním zářijovým počinem bude výstava Základní vzdělání Kryštofa Netolického, reprezentující mimoakademickou brněnskou výtvarnou scénu. GASK představí jeho malbu, která vychází z graffiti a komiksu. Vernisáž druhé vlny těchto dvou výstav se uskuteční 21. 9. od 16 hodin.
Výstava Muž v pozadí 2012–2015 se ohlíží za dobou, do níž se česko-francouzská malířka Marta Morice zcela ponořila, aby odtud vyzvedla a do komiksové podoby převedla výjimečný příběh svého prastrýce dr. Miroslava Polreicha. Ten v období tzv. studené války působil jako československý diplomat a zpravodajec v USA. Marta Morice na základě jeho vyprávění, dobových fotografií a vlastního bádání v archivech StB sestavila komiks Rozvědčík, jejž roku 2017 vydalo nakladatelství Argo. Výstava v GASK prezentuje originály tohoto komiksu a díky tomu umožňuje až intimní pohled do autorčina literárně-grafického díla. Zároveň představuje její volnou tvorbu, konkrétně velkoformátové akvarely z cyklů Partner panter a Femme – animal, inspirovaných myšlenkami psychoanalytika Jacquesa Lacana a vznikajících ve stejném časovém období jako Rozvědčík. Divák je tak konfrontován se dvěma zdánlivě nesouvisejícími uměleckými přístupy, které jsou však ve skutečnosti dokladem o podvědomém prolínání a interferenci. Součástí výstavy je rovněž malá ukázka toho, jakým směrem se Marta Morice ve své práci ubírá dnes. Výstava, jejíž kurátorkou je Veronika Marešová, potrvá do 12. ledna příštího roku.
Výstava TEREZA A GIARDINO Terezy Brichtové představí malířskou tvorbu mikulovské rodačky, která absolvovala Ateliér konceptuálních a intermediálních tendencí u prof. Adély Matasové na UMPRUM v Praze. Soubor vystavených velkoformátových akvarelů se pojí s devítiměsíčním konceptem, v jehož průběhu autorka vytváří úplně novou zahradu, tak aby splňovala aspekty užitku, trvanlivosti a krásy. Tato zahrada nebude botanická, ale metaforická, pracující se vzpomínkami a symboly. Sama autorka výstižně umělecký proces komentuje slovy: „Moje práce je sledování a záznam mé touhy po skutečně vlastním zázemí. Téměř denní skici mého podvědomí odrážejí dobré i špatné vzpomínky. Vše stylizuji do formy vizuálního herbáře prožitých i neprožitých (vysněných) zkušeností. Rostliny a květiny jsou pro mě naprosto přímočarými symboly: ztráty, bolesti, lásky, nemoci, samoty, ale i radosti…“
TEREZA A GIARDINO je uměleckou paralelou vnitřní krajiny umělkyně. Její zahrada otevírá prostor k regeneraci, pečuje o svět idejí s příslibem úrody. Práce Brichtové zaznamenávají procesuální vývoj a soustavnou péči o poraněnou duši. Je to obrodné zapouštění kořenů, dělení a řezání nových oddenků v podobě „křížení myslí“. Reflektuje také pečlivý výběr kvalitních semen, hubení škůdců a zaznamenává i veškerou dřinu, jež je nezbytná pro radostnou mentální sklizeň. Časosběrná rovina výstavy bude doplněna o skici kresebné, malířské a deníkové, dokumentující roční proces tvorby. Vznik devíti velkoformátových akvarelů kopíruje v reálném čase zahradnický kalendář (leden–září 2024) a poslední z těchto děl vytvořených pro výstavu bude instalováno 19. října 2024 v rámci komentované prohlídky s autorkou. Kurátorky tohoto počinu jsou Veronika Marešová a Marcela Straková.
Za art-designovou značkou PRASKLO stojí Petra Švejdarová a Klára Vaculíková – umělecký tandem, který se na české scéně profiluje od roku 2016. PRASKLO se zabývá tvorbou unikátních váz a objektů z odpadového skla a betonu. Nevytvářejí limitované edice, naopak každá váza od PRASKLO je originál s vlastním příběhem, vyhotovená vždy jen v jednom kuse. Jejich dílka vycházejí z fascinace kamenem jako elementárním přírodním materiálem, z fascinace jeho strukturou a různými formami. Projekt Mimo čas je prezentován prostřednictvím zemité site-specific instalace, inspirované nejen přírodou, ale též architektonickým brutalismem. Některé jejich vázy staví na kráse minimalismu, většinou však převažují tvary cíleně nedokonalé až organické, jako odkaz k primitivnímu původu kamene. Výstava Mimo čas navrací užitnou i estetickou funkci vyřazeným skleněným předmětům, které v dialogu s opracovaným betonem dostávají novou příležitost. Vše se děje tradičně, „po staru“, bez použití počítačových 3D technologií. To dodává předmětům od PRASKLO energii čehosi pradávného až archaického a otevírá prostor pro základní emoce a instinkty. Výstava v GASK, jejíž kurátorkou je Veronika Marešová, potrvá do 2. února 2025.
Kryštof Netolický, narozený v roce 1985 v Brně, se věnuje street-artu a dlouhodobě pracuje na sérii muralů (první muraly vznikaly v Brně v roce 2008), obrazů a kreseb s výjevy z bláznivého světa plného různých bytostí a zvířat. Než svoji pozornost zaměřil na malbu obrazů, dlouho se věnoval graffiti, které považoval za platformu komunikace s lidmi pohybujícími se ve veřejném prostoru s cílem vytrhnout je ze zaběhlého stereotypu. Tento svůj zájem pak přetransformoval do pláten, která představí na výstavě v GASK. Líčí v nich především život ulice či jiné výjevy ze života městského člověka, a často přitom čerpá z osobní zkušenosti z oblasti brněnského Cejlu. Malbě vycházející z popkultury a teenagerské estetiky se soustavněji věnuje od roku 2012, kdy s Markem Delongem založil uměleckou skupinu Futrats90210. Od roku 2021 působí v umělecké skupině Primitiv Group, uctívající naivní malbu. Netolický se prostřednictvím reflexních akrylových barev pohybuje na hranici reálného a nereálného světa, zrcadlí neobyčejnost obyčejného a obyčejnost neobyčejného. Výstava s názvem Základní vzdělání vnáší do prostředí jezuitské koleje nevšedním způsobem téma všedního světa. Kurátorkou tohoto galerijního počinu, který potrvá do 2. února je Adriana Primusová.