Rozhovor: Derek Guy. Od hip hopu ke klasické pánské módě

Derek Guy je poměrně fascinující postava světového internetu. Píše o pánské módě a jeho hlas má velkou váhu.Lísají se mu významné módní značky. Přičemž začal s neambiciózním srandablogem a k milionu čtenářů ho vykopl částečně algoritmus Twitteru. Žije v USA a narodil se v kanadě vietnamským uprchlíkům a za jěeho zjem o módu můžou subkultury. 

Na síti X má milion followerů a píše pro The Washington Post, Esquire a další média. Jeho stručné tweety jsou ovšem z toho všeho nejzábavnější. na žádost o rozhovor kývl a dokonce sám zavolal. Kultivovaný člověk.

 

Z klubu k tvídovému saku

Jak jste se dostal k psaní o módě?

Nejdřív to bylo skrze subkultury. Chodil jsem do klubů a tehdy šlo o streetwearový look. Subkultura, která mě přitáhla, byla tzv. Lo Heads, což byla streetwearová scéna soustředěná kolem značky Polo Ralph Lauren. Tak jsem si postupně oblíbil Ralph Lauren a začal chodit do jejich obchodů. A díky značce Ralph Lauren jsem objevil klasické oblečení, což mi otevřelo dveře k poznání takových věcí jako chambray košile, oxfordské button-downy a tvídová saka. V podstatě jsem šel a našel všechny originály, všechny společnosti, které původně vyráběly tyto věci. Později jsem začal objevovat online blogy a fóra, začal se jich účastnit a od té doby se tomu věnuji.

Jaký druh hudby jste poslouchal, když jste začínal?

Nejdřív to bylo hip hop, takže jsem poslouchal hodně Hobo Junction, Freestyle Fellowship, A Tribe Called Quest.

Snažil jste se tehdy o módě nějak vzdělávat?

Bylo to až později, časem jsem se začal do toho více ponořovat. Četl jsem hodně Bruce Boyera. Ale hlavně jsem četl blogy, fóra a podobně.

Tušil jste, že jednoho dne budete mít velký vliv a takovou čtenářskou základnu?

Absolutně ne. Fakt, že se můj blog jmenuje Die Workwear, je jen proto, že to byl vtip mezi mnou a kamarádem. Opravdu jsem měl rád pracovní oblečení, a to byl jen takový vtip mezi přáteli. Nemyslel jsem si, že někdo někdy uvidí můj blog, takže jsem se nad jeho názvem zamyslel asi tak na dvě vteřiny.

Algoritmus, který přivedl milion čtenářů

Vaše popularita vzrostla kvůli změnám v algoritmu na Twitteru. Můžete to vysvětlit?

Ano, přidal jsem se na Twitter v roce 2011 a ke konci roku 2022 jsem měl kolem 50 000 sledujících. Ale v posledních dvou měsících roku 2022 se můj počet sledujících zdvojnásobil na 100 000, a na začátku roku 2023 to bylo přes milion. Stalo se to proto, že jsem začal psát více informativní vlákna, například o tom, jak koupit kašmírový svetr nebo kolik stojí výroba košile v USA. Tato vlákna získala na popularitě ve chvíli, kdy Elon Musk zavedl nový algoritmus, který mi zvýšil dosah.

Přispíváte do různých časopisů. O co vás obvykle žádají?

Jsem na volné noze od roku 2011, takže jsem vždy dostával různé nabídky psaní. Ale od té doby, co se moje sledovanost na Twitteru zvýšila, jich dostávám víc. Redaktoři mi často navrhují témata—někdy je přijmu, někdy odmítnu, pokud nesouhlasí s tím, o čem obvykle píšu.

Vnímám oblečení spíše jako formu společenského vyjádření než jako něco s pevnými pravidly.

Máte asijské kořeny, ovlivnilo to vaši práci?

Moje asijské dědictví přímo neovlivňuje mé psaní, ale utvářelo můj zájem o oblečení. Když jsem chodil do hiphopových klubů, většina lidí kolem mě byli černoši, Latinoameričané nebo Asiaté. Poprvé jsem se setkal s Ralph Lauren přes hudbu a streetovou kulturu, což bylo velmi odlišné od typické preppy, bílé image značky. Ta zkušenost mě vedla k tomu, abych na oblečení nahlížel jako na formu společenského vyjádření, spíše než na něco s pevně danými pravidly. Takže i když moje dědictví není v mém psaní explicitně vyjádřeno, ovlivňuje to, jak přistupuji k oblečení a kultuře.

Dávejte pozor na jazyk

Co podle vás tvoří nadčasový outfit?

Často říkám, že oblečení je jako sociální jazyk. Stejně jako jazyky mají gramatická pravidla, i různé módní směry mají svá pravidla. Abyste vytvořili dobrý outfit, musíte porozumět „jazyku“ stylu, o který se zajímáte—ať už jde o punk, preppy nebo něco jiného—a pak se v rámci těchto pravidel vyjádřit. Nejde o dodržování striktních pravidel, ale o pochopení kulturního kontextu a kreativní vyjádření v jeho rámci.

Podívejte se na kostýmní návrháře; používají oblečení k vyjádření příběhu postavy—časového období, sociální třídy, osobnosti—a chápete to, ještě předtím, než postava promluví. Podobně, když sestavujete outfit, komunikujete něco o sobě, i když to není tak explicitní jako ve filmu. Když porozumíte tématům a kulturnímu kontextu oblečení, můžete vytvořit vzhled, který soudržně vyjadřuje to, co chcete sdělit.

Můžete přežít na vařených bramborách, ale je příjemné si užít i chutnější jídla.

Co říkáte lidem, kteří si myslí, že věnovat pozornost oblečení je nepodstatné?

Nemyslím si, že by někdo musel věnovat pozornost oblečení. Pro mě je to jen zábava, jako vaření. Můžete přežít na vařených bramborách, ale je také příjemné si pochutnat na něčem chutnějším. Já jen nabízím způsoby, jak udělat vaše krejčovské „jídlo“ trochu chutnější.

Dostáváte mnoho poptávek na reklamu na vašem webu?

Ano, dostávám, ale jsem vybíravý. Nechci, aby někdo objevil nějakou značku prostřednictvím mého webu a pak byl zklamaný z toho, co dostane. Takže se snažím propagovat jen ty firmy, kterým skutečně věřím.

A jaké jsou vaše plány na následující měsíce?

Jen pokračuji v psaní pro různé publikace. Nic víc zatím neplánuji.

Derek Guy píše na síti X.

Comments

comments

Vyhledat