Rozhovor: Lush slaví 20 let v Česku

Prodejna Lush Palladium po rekonstrukci v roce 2015
Prodejna Lush Palladium po rekonstrukci v roce 2015

Kultovní kosmetika, která spojuje inovativnost, vtip a ekologické hledisko. A skvěle voní. To je Lush, britská značka, která už je tu pěkně dlouho i s námi.

Lush ČR letos oslaví 20 let. Zeptali jsme se proto u té příležitosti těch nejpovolanějších, jak si vlastně tato značka našla do České republiky cestu. Odpovídá Bára Hranoš (Central & Eastern Europe PR Lead), Ani Horáková (Digital manažerka v Lush ČR) a Veronika Čížková (Brand manažerka v Lush ČR).

Kouzlo z ulice

Jaké bylo vaše první setkání s Lush?

B: To je už strašně dávno… pamatuju si, že mě zaujala vůně z ulice a já jí následovala. Dovedla mě až do Kaprovky, kde byl naprosto kouzelný malý obchůdek Lush. Koukala jsem na všechny ty barevné a voňavé produkty a tam jsem se zamilovala. 

A: Jako středoškolačka jsem se tenkrát byla projít ve Vojanových sadech a u východu jsem narazila na obchůdek Lush, který na tom místě tenkrát krátce byl. To může být už nějakých 17 let! Všechno na té malé prodejně mě úplně pohltilo, byla tam úžasná obsluha, která mi s nadšením vyložila vše o filozofii značky a produktech. Na doma jsem dostala Lush Times, ze kterých jsem byla úplně paf, jak chytře a vtipně byly napsané. Do pár dní jsem je uměla nazpaměť. V té době to byl opravdu unikátní a nečekaný retail a marketingový zážitek, působící jako svěží vítr. Když jsem pak hledala brigádu, volba byla jasná.

V: Moje cesta k Lush tak 15 let zpátky vedla přes kamarádku, která pořád krásně voněla a já chtěla také 🙂 Takže jsem nejprve začala objevovat parfémy, které voněly prostě úplně jinak, než jsem do té doby byla zvyklá u běžných voňavek. Hledáte-li svou vlastní unikátní vůni, v Lush kolekci si určitě vyberete takovou, která doplní vaše já a bude na vás působit jako aromaterapie, jako sebevědomí v lahvičce. Dodnes mám určité etapy svého života spojené s konkrétní Lush vůní.

 

Nenápadní kamarádi

Jak na Lush reagují vaši blízcí? A chtějí po vás pořád nějaké voňavé dobrůtky?

B: Moje rodina Lush zbožňuje, máma si už nedovede představit život bez šamponů a parfémů, ségra bez bomb do vany. Kamarádi se vždycky nenápadně vyptávají na nové kolekce a posílají mi fotky z dovolených, kde narazí na Lush obchody. A všichni milují Lush Vánoce! 

A: Celé moje okolí Lush miluje, rodina intenzivně používá – mám dvě ségry. Kdyby se přestal vyrábět Dream Cream, uspořádá moje mamka snad demonstraci! 

V: Ano, celé mé okolí se vždy těší na vánoční nadílku ode mne. A když mám někdy chuť pořídit kamarádkám jako dárek něco jiného než Lush, protože už mi to za ta léta stále dokola přijde ohrané, dostanu pomalu vynadáno.

Pamatuju si obchod v Kaprově, dodnes se cítím nostalgicky, když jdu kolem. Nějakou dobu byly ale i další obchody, které zmizly – kde koupíme Lush teď? A jak se daří eshopu?

A: E-shopu se daří velice dobře, v minulém roce jsme se přesunuli do větších prostor, což nám dovoluje mít skladem dostatečné množství produktů i během Vánoc. Náš e-shop posílá objednávky kromě Česka i na Slovensko, od minulého roku taktéž zpracováváme objednávky z polského Lush e-shopu. Zajímavostí je, že naše nahaté produkty do ničeho nebalíme – máme speciální kartonové krabice s oddělovači, takže jsou uloženy v biologicky rozložitelné výplni z kukuřičného škrobu. Pokud chcete přednostní přístup k novinkám, doporučuji si stáhnout nebo aktualizovat naší novou mobilní aplikaci, kde najdete mimo jiné i skvělé koupelové meditace.

B: V Praze nás najdete v OC Palladium, OC Nový Smíchov a loni v září jsme otevřeli třetí obchod v OC Westfield Chodov. 

V: A pražské zákazníky od zimy 2021 jistíme také na Woltu!

Co kromě vůně je pro lidi na Lush tak lákavého?

B: Já bych řekla, že hlavně hodnoty, které s námi sdílí. Většina lidí je už dneska uvědomělých a záleží jim na tom, co kupují. Přemýšlí nad produkty, které opravdu potřebují a které ne, nad zbytečností obalů, ingrediencemi a také zda firma, u které produkty nakupují, něco vrací do společnosti. 

A: Kromě hodnot, jako je boj proti testování na zvířatech, ruční výroba produktů, etický nákup surovin a spousta dalších témat a kampaní, je to podle mě špičkový zákaznický servis a také inovativnost, hravost značky.

 

Santa není Ježíšek

Produkty často mají vtipné názvy odkazující na popkulturu – máte tendence některé převádět do češtiny?

V: V zájmu konzistence Lush nechává názvy produktů v angličtině (až na malé výjimky) napříč většinou trhů, minimálně pokud jde o země skupiny Lush Group. S daným odkazem se dá potom případně vyhrát v popiscích k produktu. Lush texty obecně však referencemi doslova překypují (a někdy popravdě člověku i nějaká proklouzne mezi prsty). Občas reference na něco typicky českého ráda propašuji, myslím, že to je zábava jak pro mne, tak pro zákazníky, ale většinou se spíš snažíme zachovávat původní záměr co nejvíce, protože v Lush nejsou produktové texty jen slova. Propojuje se v nich inspirace našich produktových vynálezců s praktickými informacemi o ingrediencích a účincích. Někdy reference funguje tak, jak je, a stačí ji nějak pěkně přeložit, nebo případně vypátrat konkrétní výraz v oficiální české jazykové mutaci, ale většinou se musíte zamyslet trochu více, často třeba zachovám odkaz na stejný film nebo píseň, ale musí se na to úplně odjinud. U vánoční kolekce je k lokálním referencím příležitostí více, cukroví a Ježíška někam nacpu vždy, ale to se musí opatrně, nechci podporovat už tak dost rozšířené zaměňování Santy s Ježíškem.

 

Všichni jsou vítáni

Jaké je vlastně publikum Lushe? Představuju si, že bude taky super pro LGBTQ+

B: V Lush věříme, že „All are welcome. Always“ – a to se vlastně odráží i v naší cílové skupině. Ženy, muži, děti, LGBTQ+ komunita všech věkových kategorií 🙂 

V: V tom, jak jsme rozmanitými komunitami napříč celou společností přijímáni, se jistě odráží i fakt, že jsou naše produkty – od péče o tělo, pleť či vlasy až po make-up – zkrátka pro každého, a tak je i prodáváme a komunikujeme. Neškatulkujeme lidi, neškatulkujeme produkty. Takže v našem sortimentu nenajdete nic jako „parfém pro muže“ nebo „krémy pro ženy”. 

První Lush Times noviny, které vyšly v češtině.

Jak se liší výroba v začátcích a dnes? Jak to vypadá v továrnách Lush?

B: Jak říká jeden z našich spoluzakladatelů, Mark Constantine, v Lush zaměstnáváme raději lidi než stroje a tak tomu i zůstane…

V: Na samém začátku byla malá laboratoř nad prvním obchůdkem Lush v anglickém přímořském městečku Poole. Dnes vyrábí naše produkty tisíce zaměstnanců v sedmi manufakturách po celém světě: ty nejkvalitnější a nejčerstvější výrobky, inovace a vynálezy, které svět kosmetiky dosud neviděl. Jsme na to náležitě hrdí. Svědomitě nakupujeme ingredience z etických zdrojů a velice při tom dbáme na čerstvost a kvalitu. Produkty vyrábíme ručně, s veškerou péčí – aby byla maximalizována kvalita a minimalizován zbytečný odpad. Odmítáme hromadění a stárnutí produktů a ingrediencí ve skladech: produkty vyrábíme a dodáváme do obchodů a e-shopů v malém množství a často, aby se k zákazníkům dostaly opravdu čerstvé. Šarže jsou poctivě označovány datem výroby a doporučené spotřeby a jménem toho, kdo produkt vyrobil – věříme v transparentní informace pro zákazníky.

Naše manufaktury jsou rozčleněné na oddělení podle toho, co které vyrábí. Největší frmol je v oddělení Fresh, protože se zde vyrábí ty nejčerstvější produkty vůbec – čerstvé pleťové masky musí být prodány zákazníkům*cím během deseti dnů od výroby a musí být uchovávány v lednici po celou dobu své osmadvacetidenní doby trvanlivosti.
Čerstvost je srdcem produktů Lush. Je to logické – čím čerstvější ingredience jsou, tím více živin obsahují.

Jaké výrobky jsou nejzvláštnější, nebo třeba nejpřekvapivější stran zájmu?

V: Nevím, jestli mě někdy zájem o některý produkt překvapil… Ale rozhodně mi osobně jako jeden nejunikátnějších a z nejzvláštnějších produktů v tom nejlepším slova smyslu přijde FUN. Voňavá mycí modelína, která rozvíjí fantazii a ukazuje, že i hygiena může být zábava. (A nebo si můžete jen kousek uždíbnout a vzít s sebou třeba na cesty nebo na fesťák, když nechcete brát celý šampon/mýdlo a potřebujete šetřit místo v batůžku:)

A: Specialitkou výbornou nejen na cestování jsou tabletky na čištění zubů. Zejména ty černé s dřevěným uhlím a bělicím účinkem – Boom jsou extrémně populární.

B: Lush parfémy si v posledních letech nachází své místo na výsluní. Každý parfém je originál. Všechny naše vůně jsou vytvářeny našimi parfuméry (tzv. in-house) a ručně namíchány z vybraných esenciálních olejů, čímž jsou velmi unikátní. Jsou tak  jedinečné a na každém voní jinak – poslední ingrediencí parfému je vaše pokožka! 

 

Miliony šumivých koulí

Kampaň Stop drancování mořského dna!

Zdá se, že teď dělá kdekdo tuhé šampony a koupelové bomby, ale Lush byl průkopníkem, že?

V: Ne jen průkopníkem, ale i vynálezcem. Šampuk vynalezli Mo Constantine (spoluzakladatelka Lush) a Stan Krysztal (kosmetický chemik) v roce 1987 pro Cosmetics to Go, společnost, která předcházela vzniku Lush. V roce 1989 pak Mo Constantine vynalezla vůbec první koupelovou bombu, inspirací jí byly šumivé tablety na bolest hlavy. Od té doby jsme vytvořili více než 400 různých bomb do koupele a po celém světě jich prodali více než 300 milionů!. 

B: Je to jak říká Veru, Lush vynalezl šampuk ještě dlouho předtím, než slovo udržitelnost bylo IN. Bezobalové produkty se v Lush vyráběly od samého počátku a každým rokem jejich počet roste. Momentálně je v celoroční nabídce cca. 60% produktů „nahatých“. Za mě je šampuk vynálezem století! Jeden šampuk vám vydrží jako tři 200 ml lahvičky šamponu. Nikam se vám nic nevylije, takže na cestování ideální.

 

Jak probíhá vývoj produktů?

V: Lush je znám svým inovativním a kreativním přístupem k výrobě kosmetiky. Má vlastní tým vynálezců (mezi nimiž najdete i většinu ze spoluzakladatelů společnosti), kteří pracují na vývoji nových produktů a inovacích těch stávajících. Klíčovými faktory, které ovlivňují, jak vyvíjíme své produkty, jsou:
Ingredience (Lush používá eticky získávané, čerstvé účinné suroviny z celého světa, čerstvé ovoce, bylinky, oleje, rostlinná másla, a esenciální oleje.);
inovace (Lush neustále hledá nové způsoby, jak propojovat čerstvé ingredience s moderními technologiemi a procesy výroby, v zájmu co nejlepších výsledků, a zároveň se zaměřuje na vývoj průkopnických produktů – od šampuků nebo tabletek na zuby, přes mycí modelínu až po sprchová želé či nahatá pleťová čistítka);
etika a udržitelnost (důraz na etické a udržitelné postupy – od etického nákupu ingrediencí podporující lokální komunity a regenerativní projekty, přes odmítání testování na zvířatech po snahu minimalizovat negativní dopad na životní prostředí, v rámci které se snažíme co nejvíce produktů vyvíjet nahatých – tuhých, bez obalu);
zpětná vazba (Lush naslouchá zpětné vazbě a požadavkům svých zákazníků*ic a zaměstnanců*kyň a snaží se vyvíjet produkty, které odpovídají jejich potřebám a přáním);
minimum konzervantů (v rámci péče o planetu i lidský mikrobiom Lush usiluje o minimalizaci použití syntetických konzervantů – v produktech, kde jsou nezbytné, používá naprosté minimum a vedle toho pracuje s pečlivou formulací receptur za využití surovin s přirozeně konzervačními vlastnostmi – takovým produktům říkáme samo-konzervační).
Produkty pak vynálezci*kyně a další lidé z Lush testují sami na sobě, na dobrovolnících a pomocí moderních cruelty-free metod zcela bez využití zvířat v externích laboratořích, se kterými spolupracujeme, jako je XCellR8.

B: Občas také dáváme možnost našim zákazníkům a zaměstnancům, aby přišli s nápadem na nový produkt. Naposledy, pokud se nemýlím, tak byla vyrobena koupelová bomba Toby’s Magic Cow, kterou si přál jeden náš malý zákazník.

Lush Palladium

Nejste na socials – bude tomu tak i nadále?

V: Neodešli jsme ze sítí úplně! V zájmu péče o duševní pohodu svých zákazníků*ic jsme učinili rozhodnutí stáhnout se k 26. 11. 2021 z TikToku, Instagramu a Facebooku a nevrátíme se tam, dokud tyto platformy nepřijmou taková opatření, aby poskytovaly bezpečnější prostředí. Ale od své komunity jsme se neodstřihli. Například na Youtube najdete kanál Lush Česká Republika, kde představujeme nejnovější produkty a spoustu dalších zajímavostí ze světa Lush. Sbírat inspiraci a ponořit se do přehlídky našich produktů můžete například i na našem Pinterestu, nebo se s námi můžete spojit přes LinkedIn. Všem, kdo chtějí dostávat ty nejčerstvější novinky, doporučujeme přihlásit se k odběru Newsletteru a také jsme odhodláni dělat vše, co je v našich silách, abychom nalézali nové způsoby, jak být se zákazníky*cemi v kontaktu.
Stále více se proto například zaměřujeme na partnerství a spolupráce. Prostřednictvím fanouškovských komunit jsme schopni oslovovat nové publikum, vytvářet vzrušující zážitky a šířit povědomí o nás, našich produktech i hodnotách. Vznikly tak například unikátní exkluzivní kolekce jako Lush x Super Mario Bros. ve filmu či Lush x SpongeBob, v České republice jsme zase například navázali partnerství s jedním z největších hudebních festivalů, který souzní s našimi hodnotami a slova jako inkluze a udržitelnost pro něj také nejsou jen marketing – a vznikla spolupráce Lush x Rock For People, v rámci které jsme po celou dobu konání festivalu v naší Lush Re:Fresh Zone líčili, osvěžovali a rozdávali spoustu radosti a vůní a z hlediska navázání kontaktu s komunitou to předčilo naše očekávání.

B: Dlouhodobá lokální spolupráce je např.  Lush x Barberette – Gender Neutral Barbershopem, který „otevírá dveře všem“ a s oblibou používá naše produkty na vlasy i pleť. Majitelka Klára Váňová s Lush spolupracovala už v Londýně, kde si otevřela první barbershop před 10 lety. Svůj unikátní koncept přenesla před pár lety do Prahy a od té doby si můžou její zákazníci*ce vyzkoušet naše produkty i tam. Občas děláme s Barberette i Pop-upy pro zákazníky i v našich obchodech, kde si mohou nechat poradit ohledně účesu, nebo úpravy vousů. 

Chcete zmínit ještě něco?

Děkujeme za krásných dvacet let a těšíme se na další společná léta!

 

Comments

comments

Vyhledat