Na Prague Sounds vystoupí hvězdy Branford Marsalis, Nubya Garcia, Tigran Hamasyan nebo Oneohtrix Point Never
Velká světová jména jazzu, soudobé vokální hudby, elektroniky, alternativního hip hopu i world music na pomezí s klasikou, české premiéry a unikátní jednorázové projekty. To vše přinese na deseti koncertech 28. ročník mezinárodního festivalu Prague Sounds, který proběhne letos od 3. do 20. listopadu v Praze. Přijede jeden z největších saxofonistů posledních čtyřiceti let a trojnásobný držitel Grammy Branford Marsalis se svým virtuózním kvartetem, nekompromisní londýnská saxofonistka Nubya Garcia nebo excelentní klavírista Tigran Hamasyan propojující jazz s arménskou lidovou hudbou. Ikona experimentální elektronické scény Oneohtrix Point Never přiveze do Prahy svoji uhrančivou audiovizuální podívanou. Americký alternativní rap se strhujícími hlasy i angažovanými texty budou reprezentovat Moor Mother, billy woods a McKinley Dixon. Živelný jihoafrický violoncellista Abel Selaocoe s britským ansámblem soudobé hudby Manchester Collective nabídne v české premiéře zážitek bez žánrových hranic na pomezí klasiky, jazzu a africké world music. Rovněž poprvé u nás vystoupí průkopnický americký vokální soubor Roomful of Teeth s kompozicí Partita for 8 Voices skladatelky Caroline Shaw oceněnou Pulitzerovou cenou. Prague Sounds také přichází s dvěma novými původními festivalovými projekty – zpěváci David Koller a Richard Müller vzdají na jediném koncertě v Rudolfinu poctu Karlu Krylovi. Poprvé také proběhne kurátorovaný večer s výjimečnými mladými českými a slovenskými talenty. Letos na něm ve výběru umělkyně Katarzie zahraje slovenská dvojice Lash & Grey a české písničkářky Nika a Johanela. Vstupenky na celý festival jsou již v prodeji na www.praguesounds.cz.
„ Jsem rád, že divákům opět představíme řadu zahraničních jmen v české premiéře a iniciujeme také nové, typicky festivalové jednorázové projekty. Po večerech věnovaných Jiřímu Suchému a Jiřímu Stivínovi připravujeme v roce jeho dvojnásobného kulatého výročí poctu Karlu Krylovi. Oslovil jsem pro ni Davida Kollera a Richarda Müllera a naplánovali jej do Rudolfina. Oba k mému překvapení souhlasili taky rychle, že jde vlastně o nejrychleji sjednaný koncert v historii našeho festivalu,“ říká na úvod zakladatel a ředitel Prague Sounds Marek Vrabec.
Letošní ročník zahájí 3. listopadu ve velkém sále Lucerny se svým kvartetem Branford Marsalis , legendární třiašedesátiletý americký saxofonista a člen slavného muzikantského klanu. „ Ač je jeho doménou jazz, výraznou stopu zanechal v mnoha dalších žánrech od popu a rocku přes funk a hip hop až po klasickou hudbu, ” přibližuje Vrabec. „ Marsalis přijíždí na vrcholu tvůrčích sil, kdy se svým kvartetem zúročuje všechny zkušenosti z neuvěřitelně bohatého muzikantského života, který pojmul i dlouholetou spolupráci se Stingem nebo kapelou Grateful Dead, ” dodává Vrabec. Kvartet vedle Marsalise tvoří pianista Joey Calderazzo, kontrabasista Eric Revis a bubeník Justin Faulkner.
4. listopadu v La Fabrice si přijdou na své na unikátním dvojkoncertu ctitelé výrazných hlasů, dunivých hip hopových rytmů i společensky angažovaných textů. Hudba filadelfské zpěvačky, básnířky a aktivistky vystupující pod jménem Moor Mother , která zahraje ve dvojici s bubeníkem, spojuje rap a recitaci poezie s prvky elektroniky, free jazzu, punku a zvukových koláží. „ Se silným vnitřním přesvědčením zaměřuje své texty na rasové nepokoje, domácí násilí, otroctví i mýtus tzv. ´postrasové´ Ameriky, ” líčí dramaturg Guy Borg. Magazín Pitchfork ji překřtil na „ básnířku apokalypsy” . V druhé části večera vystoupí billy woods , nejuznávanější americký undergroundový MC, kterého díky skryté identitě obestírá aura tajemství. „ Mistrovské texty a rapování se u něj prolíná s výraznými bicími i ozvěnami jazzu a blues – saxofonovými linkami, probleskujícími zvuky klavíru i kytarovými a flétnovými samply, ” popisuje Borg jeho strhující produkci.
5. listopadu ve velkém sále Lucerny čeká na diváky zážitek bez žánrových hranic. V české premiéře zde totiž se společným projektem Sirocco vystoupí jihoafrický violoncellista Abel Selaocoe a přední britský soubor soudobé hudby Manchester Collective . „ Sirocco zahrnuje společné improvizace, úpravy lidových písní z Evropy a Afriky, ale i interpretaci Haydnových a Stravinského skladeb. Jde o extrémně rytmický hudební zážitek postavený na afrických základech i s hrdelním zpěvem. Výsledkem je hudební smršť, která oslavuje vřelost a rozmanitost kulturních tradic z celého světa, “ popisuje Vrabec.
„ Vizionář elektronické hudby, ” takového označení se dostalo Danielu Lopatinovi aka Oneohtrix Point Never z mnoha stran. 7. listopadu v prostoru Archa+ zavede průkopník současné experimentální elektronické scény diváky na audiovizuální dobrodružství, kde neméně důležitou roli hrají světla a projekce. Oneohtrix Point Never produkoval nahrávky pro Davida Byrnea, psal pro FKA Twigs nebo Anohni, složil hudbu k filmům Dobrý časy a Drahokam. „ Co ho ale odlišuje, je jeho sólová tvorba. Hudba, která vstřebává neuvěřitelnou šíři vlivů – od minimalismu přes noise až po koláže. Spojuje staré a nové – samply, syntetizátory i akustické nástroje, útržky archivních televizních dialogů či devadesátkových reklam, občas si udělá výlet do popu, altrocku, minimalismu nebo noiseové hudby, ” líčí Borg. V Praze, kam přicestuje s týmem techniků, představí své poslední album Again z roku 2023.
Festival letos opět přichází s klubovou nocí v Kasárnách Karlín . Tentokrát 8. listopadu s českou premiérou jednoho z nejaktuálnějších mladých jmen amerického hip hopu – živelným rapperem McKinley Dixonem . „ Dixon kombinuje výrazné texty – osobní i literární – a nakažlivé beaty s příměsí jazzu a funku, ” láká Borg. Dixonovo nedávné album Beloved! Paradise? Jazz! je pojmenováno po třech nejslavnějších dílech americké spisovatelky Toni Morrisonové, kterou považuje za „ největší rapperku všech dob .”
Letos uplynulo 80 let od narození a 30 let od smrti Karla Kryla. Jako jednorázovou poctu proto festival Prague Sounds inicioval večer nazvaný Müller/Koller: Kryl . 12. listopadu tak v Rudolfinu zazní osmnáct písní tohoto zásadního československého antikomunistického písničkáře v podání Davida Kollera a Richarda Müllera . „ S písněmi Karla Kryla je obvykle ten problém, že se vzpírají interpretaci jinými zpěváky, protože jeho věrohodnosti, přesvědčivosti a pravdivosti se málokdo vyrovná. Věřím, že jsme v kombinaci Davida Kollera a Richarda Müllera našli ideální řešení. Písně zazní v akustické podobě, za doprovodu kytary nebo s několika málo hudebníky, v aranžmá na míru hudebního svatostánku, kde se krylovská pocta odehraje, Dvořákovy síně Rudolfina, ” přibližuje Vrabec.
Prague Sounds také přichází s další novinkou – kurátorovaným večerem hudby a designu, kdy již etablovaná osobnost vybírá talenty naší a slovenské scény. Letos se úlohy kurátorky zhostila slovenská umělkyně Katarzia , která pro večer nazvaný Katarzia´s Choice 13. listopadu v La Fabrice vybrala výrazné ženské hlasy – bratislavskou dvojici Lash & Grey , navíc s dvěma doprovodnými hudebníky, a písničkářky Niku a Johanelu . „ Katarzia vedle výběru jako mentorka aktivně připravuje zpěvačky na vystoupení, radí jim s image, chystá photo shoot a bude večerem provázet, ” přibližuje koncept dramaturg večera Pierre Urban.
„ Hlas toho dokáže mnohem mnohem více ,” to je přesvědčení Brada Wellse, uměleckého ředitele Roomful of Teeth , průkopnického amerického souboru současné vokální hudby, který v české premiéře vystoupí 15. listopadu v Divadle X10 . Držitelé Grammy a dvou nominací uvedou mimo jiné kompozici Partita for 8 Voices skladatelky Caroline Shaw oceněnou Pulitzerovou cenou. „ Od svého vzniku v roce 2009 Roomful of Teeth mění vnímání toho, co vůbec může být považováno za vokální hudbu. Jejich živá vystoupení si získala pověst výjimečných zážitků, využívají tradičním i zcela novým způsobem nejrůznější hlasové techniky – od hrdelního zpěvu až po jódlování, ” zdůrazňuje Borg. Návštěvníci koncertu uslyší také dvě další skladby – Psychedelics newyorského skladatele Williama Britella a On Stochastic Wave Behaviour Leilehuy Lanzilotti, skladatelky a zvukové umělkyně, potomkyně původních obyvatel Havaje, která se sama v roce 2022 dostala mezi finalisty Pulitzerovy ceny.
„ Jazz je původně taneční hudba a já se vlastně vracím k jeho kořenům, “ říká nekompromisní londýnská saxofonistka Nubya Garcia , která 16. listopadu do Lucerna Music Baru přiveze to nejzajímavější z tamější nové jazzové scény. „ Jako svoje hlavní vzory sice uctívá velké saxofonisty Sonnyho Rollinse nebo Johna Coltranea, ale zároveň pracuje s nejrůznějšími podněty z černé či latinské hudby – dubstep, reggae, cumbia, calypso, hip hop a soul. Dbá na to, aby její hudba byla především energická a neudržela posluchače v klidu, ” popisuje Vrabec.
Letošní Prague Sounds pak zakončí 20. listopadu v Rudolfinu původem arménský klavírista Tigran Hamasyan . „ Již od mládí motivy z lidové hudby svého národa začal zapojovat jak do svých improvizací, tak kompozic. Což mu vydrželo i po přestěhování do Spojených států, kde pokračoval v hudebním vzdělávání i praxi ,” uzavírá Marek Vrabec. Zde byl začátek jeho velmi aktivní nahrávací kariéry, jejímž výsledkem je deset studiových alb převážně s autorským repertoárem, postaveným na kloubení jazzu a arménské hudby.
Podrobné informace ke koncertům a vstupenky jsou k dispozici na webu praguesounds.cz.