Prodej erotického zboží v Česku boduje i za krize
Na čem se dá v tuzemsku nejvíce vydělat? Za co jsou Češi ochotni si připlatit i přes inflaci? Turbulentní roky mají v rámci online prodeje svého nekorunovaného krále, který vykazuje v meziročním srovnání růst každý měsíc již několik let v řadě. Je jím segment erotiky.
Překvapivě se tak toto zboží stává z dlouhodobého hlediska nejžádanějším a zároveň i krizi navzdory nejstabilnějším možným podnikáním. Vyplývá to z dat společnosti Shoptet, na které běží čtvrtina celé české e-commerce.
„Podnikání s erotikou se dařilo už před pandemií, ale podle našich statistik posléze skokově vzrostlo během covidu, kdy se stalo jedním z vítězů lockdownů. Nicméně nás překvapilo, že tento trend pokračuje i v průběhu celého letošního roku. Ten růst je každý měsíc o desítky, někdy i stovky procent,“ přibližuje nebývalý úspěch prodeje erotiky ředitel Shoptetu Samuel Huba.
Firma spočetla, že celý segment roste kontinuálně od roku 2019 v meziročním srovnání o vyšší desítky procent. Letos to bylo zatím o třetinu, přičemž nejsilnější předvánoční sezonu má ještě před sebou. Průměrná výše objednávky na jeden nákup pak činí v letošním roce 1327 Kč.
Češi jsou otevřenější, pomáhají i sociální sítě
Co stojí za rostoucím úspěchem prodeje erotického zboží? Oslovení obchodníci se shodují, že k větší otevřenosti a vůbec rozvoji erotiky jako takové pomáhají sociální sítě. „Obecně jsou Češi posledních 5–10 let o hodně více otevření k erotice a zdaleka už to není v ČR takové tabu,“ míní Patrik Duda, provozovatel obchodu Naughtyharbor.cz, který se specializuje na realisticky vzhlížející panny.
Obdobně to vnímá i Vojtěch Sláma stojící za obchodem Yoo.cz: „Všímáme si, že jsou Češi každým rokem stále otevřenější. Pozorovali jsme to s kolegy ve firmě, když jsme na Instagramu vyhlásili soutěž, při které měli účastníci sdílet své sbírky erotických hraček. Inbox nám s přílivem fotek začal praskat ve švech. Otevřenost tolika lidí nás velmi překvapila, i když je nám jasné, že naši sledující mají bližší vztah k erotickým pomůckám než ostatní lidé.“ Podle Slámy jeho obchod pomáhá na sociálních sítích i s edukací, například tím, že spolupracuje s influencery, kteří svému publiku představují vybrané produkty.
Co se nejvíce prodává?
„Pokud se zaměříme na nejpopulárnější kategorie, dle statistik vedou mezi pomůckami pro ženy designové vibrátory. U pánů bodují masturbátory z kvalitních materiálů, které realisticky napodobují kůži. Do téměř každé objednávky si lidé přidávají afrodiziaka či přípravky pro lepší orgasmus. Do top pětky se probojovaly i BDSM pomůcky, kde tvoří většinu prodejů spíše soft sortiment, určený pro širší publikum,“ doplňuje Sláma s tím, že podle něj je poslední zmíněná kategorie, tedy BDSM nastupujícím trendem.
„Sledujeme narůstající zájem o BDSM pomůcky. Lidé chtějí uniknout z každodenní rutiny a prožívat intenzivní zážitky na vlastní kůži. BDSM jim navíc umožňuje ponořit se do jiného světa,” dodává Sláma.
Patrik Duda z Naughtyharbor.cz k tomu doplňuje, že i segment erotiky je ovlivněn technologiemi. Což potvrzuje právě i kategorie realisticky vzhlížejících panen. „Jen za posledních pět let se významně posunulo, jak jednotlivé panny vypadají a jaké jsou na dotek,” uzavírá Duda s tím, že nejčastějšími zákazníky jsou muži ve věku 35 až 45 let.