Nosferatu, Caligari, Faust! Německé němé filmy jsou zpět v kinech

Upír Nosferatu / Foto (c) Film Europe
Upír Nosferatu / Foto (c) Film Europe

Od konce října kina mohou kina nasazovat celkem 13 německých němých filmů z 10. a 20. let, dva zvukové z let 30. a také unikátní americký film Tabu, v němž se sice nemluví, ale disponuje synchronizovaným hudebním doprovodem a zvukovými efekty. U příležitosti distribučního uvedení těchto klasických titulů v pražském kině Edison Filmhub proběhne unikátní přehlídka Tiché noci (30. října až 3. listopadu), kde uváděné filmy doprovodí živá hudba.

Unikátní přehlídka

Pražské kino Edison Filmhub se projekcím němých filmů s živou hudbou pravidelně věnuje více než dva roky. Takřka každý měsíc v rámci cyklu Němé filmy s živou hudbou uvádí osvědčené němé klasiky, případně časem zapomenuté a skryté klenoty. Teď se kino poprvé dočkává komplexní přehlídky. Tiché noci nabídnou 11 filmů a 12 projekcí, z nichž hned sedm doprovodí různorodí interpreti či seskupení. Od středy do pátku se tak můžete těšit na analogovou jízdu retro nástrojů od Casino Loyal, dunivě progresivní hudbu raperského dua Hjörtur & Deanshwty nebo punkově laděnou kapelu Do Shaska!. Rozmanitá paleta hudebních stylů vytváří u filmových artefaktů novou interpretační. Všechny projekce v rámci přehlídky budou navíc obohacené o odborné úvody. Kompletní program najdete zde.

Etalon hrůzy

Díky filmové kolekci si můžete připomenout či objevit etalony filmového kánonu v podobě Upíra Nosferatu, Kabinetu doktora Caligariho, Fausta a Metropolis, narazíte však i na neprávem opomíjené sci-fi Žena na měsíci, rozmáchle dobrodružnou ságu Nibelungové nebo adaptaci pražské legendy Jak golem na svět přišel. Zmíněné filmy dokázaly co nejvíce vytěžit výtvarné možnosti filmového média a z dnešního pohledu jejich tvůrci položili základy hororového žánru, z nichž se dodnes čerpá. V opozici expresivním a realitu ohýbajícím titulům je psychologické drama z uměleckého protiproudu Kammerspiel s názvem Poslední štace, kde exceluje historicky první držitel Oscara za mužský herecký výkon Emil Jannings, který si posléze pokazil pověst účinkováním v nacistické propagandě.

Nikoli jen expresionismus

Výběr filmů netvoří jen expresionistické filmy, které si s německou němou kinematografií spojujeme. Kromě zmiňované Poslední štace se můžete těšit na trojlístek životopisných filmů, které mají stylisticky nejblíže k tomu, jak tehdy vypadal typický a prestižní divácký snímek. Samotný expresionismus totiž v rámci filmového průmyslu tvořil jen zlomek produkce. Dozvíte se tak o životech hudebního mista Richarda Wagnera, anglické královny Anny Boleyn a francouzské šlechtičny Madame DuBarry. Žánrovou lahůdkou jsou pak rapidně vystavění Špioni. Kolekci němých filmů pak doprovází nepřekonatelná zvuková klasika Josefa von Sternberga s Marlene Dietrich Modrý anděl, pozoruhodná adaptace z nacistické éry Dobrodružství barona Prášila a poslední film německého mistra F. W. Murnaua Tabu, kde kloubí romantický narativ a etnografický přístup.

Seznam všech od 31. října distribučně uváděných filmů:

Richard Wagner (1913), Madame DuBarry (1919), Anna Boleyn (1919), Kabinet doktora Caligariho (1920), Jak Golem na svět přišel (1920), Upír Nosferatu (1922), Nibelungové: Siegfried (1924), Nibelungové: Pomsta Krimhildina (1924), Poslední štace (1924), Faust (1926), Metropolis (1927), Špioni (1928), Žena na měsíci (1929), Tabu (1931), Modrý anděl (1931), Dobrodružství barona Prášila (1942)

Comments

comments

Vyhledat