Novinkou Opery Národního divadla je pseudojazzový počin Jonny vyhrává
První premiérou Opery Národního divadla v novém roce bude 24. ledna pseudojazzová opera Jonny vyhrává (Jonny spielt auf), která se do Prahy vrací po 91 letech. Nevšední dílo, jehož autorem je skladatel s českými i německými kořeny Ernst Krenek, v Národním divadle inscenuje režisér David Drábek, jedna z nejvýraznějších osobností současného českého divadla. O hudební nastudování se postaral významný světový dirigent a komponista Stefan Lano, který v současné době působí jako první dirigent Německého národního divadla ve Výmaru a v Národním divadle Praha hostuje poprvé. V hlavních rolích se představí Jonathan Stoughton, Petra Alvarez Šimková, Jiří Rajniš, Igor Loškár a Vanda Šípová, kterým skvěle sekundují další výteční sólisté. Spolu s nimi účinkuje Orchestr a Sbor Státní opery.
„Chceme namíchat operu plnou imaginace a temperamentu. Chceme po vás, abyste věřili na skřítky, yettiho a mluvící sviště. Sázíme na hravost a věříme, že k jazzové partituře padne naše dada provedení jako ulité. Krenekovo dílo bylo po právu ve své době světovým hitem,” konstatoval režisér David Drábek.
Premiéra opery Jonny vyhrává se uskutečnila 10. února 1927 v Lipsku v hudebním nastudování rodáka z Dubí u Teplic Gustava Brechera. Mezi hosty premiéry byli ředitel pražského Nového německého divadla Leopold Kramer a režisér Louis Laber a už v červnu 1927 byla opera uvedena v Praze. Nové německé divadlo poté ještě v české premiéře odehrálo Krenkovy opery Schwergewicht (Těžká váha, 1929) a Vom lieben Augustin (O milém Augustinovi, 1931) a zasloužilo se také o světovou premiéru Krenkovy opery Karl V., která se konala roku 1938, v poslední úplné sezoně divadla, jehož existenci ukončila mnichovská dohoda. „V několika málo dnech mi bylo jasné, že jsem se přes noc stal jedním z nejslavnějších středoevropských skladatelů. Nečekaný úspěch mě vyvedl z rovnováhy a potýkám se s tím dodnes,“ napsal Ernst Krenek (1900–1991) roku 1942 jako exulant v USA.
Ústřední postavou opery je romanticky exaltovaný skladatel Max, jehož se snaží držet při zemi operní zpěvačka Anita. Maxovými protihráči jsou úspěšný a obletovaný houslista Daniello a černý jazzový muzikant Jonny. Max touží po slávě, Jonny po Daniellových vzácných houslích, které se nezdráhá ukrást. Krádež houslí je uzlovým bodem zápletky, v rychlém sledu scén se střídají expresionistické obrazy s prvky filmové grotesky a krimi, hudba se pohybuje mezi rozsáhlými novoromanticky znějícími plochami a jazzem ovlivněnými tanečními rytmy. V závěru „Jonny vyhrává a celá Evropa tančí“.
Jonny vyhrává: 1. premiéra 24. 1., 2. premiéra 26. 1., reprízy 30. 1., 7. a 20. 3., Národní divadlo.