Pinterest – sociální síť plná inspirace (a reklamy)
Kdo jsou pinfluenceři a k čemu se komu hodí?
Na sociální sítě se už jen málokdo kouká jako na pouhý módní výstřelek dnešní doby plné rychlých trendů, okamžitě odsouzených k brzkému zániku. Naopak – na Instagramu či Facebooku si starostlivě budujeme své druhé dokonalejší já a Youtube alespoň u mladé generace začíná spolehlivě nahrazovat televizi. Toho si je dobře vědom i svět reklamy a byznysu, který se do podnikání ve sféře sociálních sítí pustil i u nás. Slyšeli jste ale o Pinterestu? A říkají vám něco takzvaní pinfluenceři? Pokud ne, tento článek by Vám mohl na Vaše tázavě pozdvižené obočí přinést odpovědi…
Influencer marketing
Sociální sítě se v posledních letech staly nemálo využívaným marketingovým prostorem pro značky po celém světě, Českou republiku nevyjímaje. Facebook či Instagram přitom slaví u značek úspěch nejen jako komunikační kanál mezi firmou a zákazníkem, nýbrž také jako vhodné prostředí pro cílenou reklamu. K té značky využívají tzv. influencery, mediálně známé osobnosti s širokou fanouškovskou základnou – potenciálními zákazníky. Pakliže si zadavatel reklamy zvolí správného influencera, který placenou spolupráci zpracuje kvalitně, zisky značky mohou v konečném důsledku díky influencer marketingu, jak se toto využívání inflencerů nazývá, úspěšně růst.
Těžit z popularity influencerů zejména mezi mladou generací prostřednictvím Instagramu, Youtube a v menší míře i Facebooku není již pro značky novinkou. Dokonce by se v dalo mluvit o trendu, vezmeme-li v potaz četnost, s jakou se fotky s označením placené spolupráce jen na Instagramu vyskytují. V zahraničí se influencer marketing posunul však ještě o kus dál – značky objevily komerční potenciál Pinterestu.
Pinterest je v podstatě sociální sítí, třebaže funguje na trochu jiném principu než všem známý Instagram nebo Facebook. Jde o platformu sloužící k vytváření vlastních virtuálních nástěnek z nepřeberného množství tzv. pinů (obrázků či krátkých videí), jež na Pinterest vkládají samotní uživatelé. Na rozdíl od třeba již zmíněného Instagramu tak nestojí ani tak na propojování lidí skrze prezentování sebe sama prostřednictvím fotek, jako spíše na vyhledávání a následném shromažďování vizuálního obsahu, který je uživateli sympatický. Vytvořené nástěnky jsou pak využívány jako například wishlist (seznam věcí, které by si člověk rád koupil) nebo zkrátka jen jako místo pro koncentrování inspirativních pinů. Ty mohou být různého druhu – od tapet na mobilní telefon, receptů a motivace ke cvičení až po nápady na outfity nebo tipy na zútulnění bytu.
Jelikož se ale stále jedná o sociální síť, uživatelé Pinterestu spolu stále mohou interagovat komentováním, likováním, sdílením pinů či nástěnek anebo vzájemným sledováním. Jeho oblíbenost však vězí především v jeho potenciálu coby zdroje nekonečné inspirace a orientuje se tak již z principu primárně na individuální preference daného člověka.
Nakupování skrze Pinterest
Pin má pro uživatele dvojí funkci – může si jej uložit a připnout na svou nástěnku anebo se jím prokliknout na webovou stránku, k níž byl pin jeho autorem (např. značkou vyobrazeného produktu) připojen. Díky této možnosti se Pinterest hodí jako nová cesta k nakupování, přitažlivá jak pro řadové uživatele, tak hlavně i pro samotné značky, jež mohou na nenucenosti a dalších předností Pinterestu dlouhodobě profitovat.
Pinterest totiž v dnešní digitální době nehraje pouze roli sociální sítě, má také úlohu místa, prostřednictvím něhož si budujeme svůj styl a vyjasňujeme své estetické preference, které následně můžeme koupí přeměnit ve skutečnost. Nákupem tak stvrzujeme svou identitu založenou na vizuálních dojmech.
Aktivní fungování na Pinterestu značkám umožňuje kontakt s potenciálním zákazníkem, a to nenásilnou formou, která sází na prosté podnícení zájmu líbivostí pinu. Reklama je zde díky tomu přirozenou součástí záplavy volně přístupného obsahu a uživatel si ji tak při jeho prohlížení ani neuvědomuje. Samotné nakupování na Pinterestu navíc zpříjemňují výhody klasického offline utrácení, například prvek náhody, kdy radostně objevíme něco nečekaného. O tom ostatně vypovídá skutečnost, že drtivá většina nejvyhledávanějších hesel (97 %) není spojena se značkou. Dokazuje to, že uživatelé na Pinterestu sice hledají něco konkrétního, ale nikoliv konkrétní značku – jsou ve fázi hledání a chtějí být inspirováni. Tato inspirace pak podněcuje k nákupu.
Pinfluenceři
Měsíční aktivní uživatelská základna na Pinterestu ke konci roku 2020 činila neuvěřitelných 459 milionů. To a další důkazy o strmě rostoucí popularitě této aplikace přivedlo značky na nápad využívat vlivu influencerů i mimo jejich obvyklá působiště. A rozhodnutí přenést část svých marketingových plánů do prozatím neprobádaných vod Pinterestu se skutečně ukázalo jako plodné.
Influencer působící na Pinterestu (pinfluencer) je značkou placen za tvorbu obsahu (pinů) na Pinterest s použitím produktů dané značky. To znamená, že vyfotí či natočí produkt a takto vytvořený pin vloží na svůj pinterestový účet společně s odkazem na stránku, kde může být produkt dalším uživatelem aplikace zakoupen. Hlavním úkolem pinfluencera je přitom zobrazit produkt tak, aby pin celkově působil přitažlivě a vzbuzoval zájem, což na pinfluencerovu kreativitu klade nemalé nároky. Ve formě pinu se tak meze nekladou a na placenou spolupráci mezi pinfluencerem a značkou můžete narazit v rozličných podobách (recept, krátké vtipné video, tipy na trávení volného času apod.) Značkám se ve finále díky spojení s pinfluencery zvýší návštěvnost stránek, posílí se ale také povědomí uživatelů Pinterestu o jejich produktech a vytvoří si tak nové zákazníky, kteří se budou vracet i v budoucnu.
Pinfluencerem se ale nemůže stát každý. Nejprve si musí uživatel s aspirací být za svou aktivitu na Pinterestu placen vybudovat jméno a okolo něj shromáždit početnou síť sledujících, které je potřeba sytit neustále novým a novým obsahem. Značky navíc využívají služeb asi jen cca 400 nejúspěšnějších pinfluencerů, jejichž vysoký počet fanoušků vyvěrá především z toho, že se zkrátka na Pinterestu objevili mezi prvními. Pro nováčky tím pádem moc místa nezbývá. Samotný Pinterest se ale snaží namotivovat i menší tvůrce a na své stránky (business.pinterest.com) zaměřené právě na pinfluencery a s nimi spolupracující značky pravidelně přidává informace o nejnovějších trendech, články s radami nebo užitečné statistiky.
Žebříček nejúspěšnějších pinfluencerů
- Oh Joy – 15 milionů sledujících
- Poppytalk – 10,5 milionu sledujících
- Maryann Rizzo – 9 milionů sledujících
- Mamas Uncut – 8,5 milionů sledujících
- Jane Wang – 7,7 milionu sledujících