Recenze: Behemoth – Messe Noire
Polská black/death metalová skupina Behemoth patří bezesporu k velmi kontroverzním zástupcům tamější hudební scény. Už řadu let přesahuje hranice svojí domoviny a brázdí úspěšně pódia po celém světě. Podívejme se společně na její nedávno vydaný DVD/Blu-ray disk s názvem Messe Noire.
Jak už bylo naznačeno výše, skupina Behemoth není určena každému posluchači nebo divákovi. Název jejich poslední studiovky The Satanist (2014) asi mluví za vše. Témata písní a texty obecně mohou být pro někoho popuzující, ale přejdeme-li tuto skutečnost se střízlivým nadhledem, otevře se nám pohled do prokomponovaného, emotivního díla.
Messe Noire obsahuje především videozáznam koncertu Live Satanist z Varšavy (2016), kde zaznělo poslední album v plném znění, dokonce ve stejném pořadí skladeb. Mimo to zde nalezneme šest starších věcí, které na kratší CD verzi k dispozici nejsou. Videozáznam z českého festivalu Brutal Assault (2016) a všech šest klipů patřících k albu jsou součástí bonusového materiálu. Stěžejní je zmiňovaný varšavský koncert, na který se nyní blíže zaměříme.
Ve tmě jsou stěží k rozeznání čtyři zahalené postavy a jedna z nich drží dvě zapálené pochodně. Dvouminutové intro, které je plné děsivých zvuků, může budit nepříjemné pocity. Proto posluchač uvítá, když ho konečně přeruší dva údery na hi-hat a vše se začne pomalu rozjíždět. Ne, nejedná se o náhlou explozi s rychlými bicími. Úvodní skladba Blow Your Trumpets Gabriel nám naopak nabízí pozvolna se nabalující temný riff ve zlověstně pomalém tempu. Pódiové zpracování naprosto přesně vystihuje tajuplnou atmosféru hudby. Plápolající ohně, střídmě užitý mlhovač nebo kovové stojany na mikrofon s logem kapely a kobrami poskytují evidentně přirozené prostředí čtyřem maskovaným hudebníkům v černém. V následující Furor Divinus bubeník Inferno připomíná, že je odborníkem na extrémní metalové techniky hry (blast beats). Jeho razance a přesnost je ohromující a zapáleného posluchače jistě potěší, že jsou bubenické party naživo k nerozeznání od desky. Totéž se dá vlastně říct o vokálním projevu frontmana Nergala, který zvládne suverénně uřvat celý koncert bez zaváhání, přičemž dokáže ještě bravurně hrát na kytaru.
V titulní skladbě tohoto projektu Messe Noire se naplno ukáže další silná stránka Behemoth. Kdo by si snad představoval zběsilé kytarové riffy a prosté předvádění technického zvládnutí nástrojů, hluboce by se mýlil. Behemoth zkrátka nepatří mezi čistě technický death metal, ale zaměřuje se spíše na atmosféru, harmonii a celistvost skladeb.
Harmonická pestrost a propracované formy zahrnují většinou postupnou gradaci, směřující k závěrečné dohře se sólem a mnoho nevšedních akordických postupů. Právě v Messe Noire se to naplno projeví ve famózní basové lince baskytaristy Oriona, který obecně málokdy kopíruje základní tóny akordů. S vybrnkávanými, zkreslenými kytarami svírá velice zajímavé intervaly a společně s občasnými orchestrálními samply vzniká zvuková plocha famózních rozměrů. Hříchem by bylo nezmínit kytaristu Setha, který má na starosti většinu sól, jež interpretuje rovněž s ohromující precizností.
Messe Noire je poslední tečkou za érou alba The Satanist. Mezi nejsilnější skladby patří kromě výše jmenovaných například Ora Pro Nobis Lucifer, O Father O Satan O Sun! nebo The Satanist. Nyní nezbývá než čekat na další studiové album, které prý kapela připravuje. V tuto chvíli je však na turné po Severní Americe společně se Slayer, Lamb Of God, Anthrax a Testament.