Smetanův Dalibor slavnostně zahájí Rok české hudby na Moravě

Foto (c) Národní divadlo Brno
Foto (c) Národní divadlo Brno

Janáčkově opeře NdB zazní Dalibor po téměř třiceti letech, tentokrát v koprodukci s Welsh National Opera a jako součást projektu Smetana200. Slavnostní zahájení Roku české hudby na Moravě se uskuteční za přítomnosti předsedy vlády Petra Fialy, ministra kultury Martina Baxy a primátorky statutárního města Brna Markéty Vaňkové 2. února 2024 v Janáčkově divadle.

Drama o touze po pomstě, milostné vášni i politických intrikách, to je Smetanův Dalibor. Romantická tragédie, která poprvé zazněla u příležitosti položení základního kamene Národního divadla, přináší stále aktuální témata. Otevírá současné otázky, na které nelze snadno odpovědět. Byl Dalibor padouch nebo hrdina? Vždy záleží na úhlu pohledu. Jde o mnohem více než jen o převyprávění středověké pověsti o rytíři Daliborovi z Kozojed, který se naučil ve vězení hrát na housle.

„Po úspěšném provedení Smetanovy Libuše na BVV chceme pokračovat v novém pohledu na Smetanovo dílo, tentokrát z pohledu zahraničních inscenátorů nezatížených českou interpretační tradicí. Návrat dirigenta Tomáše Hanuse a Davida Pountneyho do Janáčkovy opery slibuje silný umělecký vklad ke smetanovskému výročí. Velice si vážím podpory Ministerstva kultury v rámci projektu Roku české hudby 2024, která je pro tuto koprodukční inscenaci zcela klíčová,“ doplňuje Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB.

Premiéra slibuje dramatické napětí, vášeň a politické intriky. David Pountney, vášnivý propagátor české opery, představí divákům současný pohled na Daliborův příběh.

„Dalibora už režíruji podruhé, poprvé to bylo pro edinburský festival. Je to výzva, protože Smetana kombinuje některé hudebně velmi jednoduché nápady s velmi sofistikovanými a zajímavými momenty. V Daliborovi používám určitou ironii díky konceptu, že Milada na začátku vlastně neříká pravdu a přehání svou prezentaci u soudu. To tomu dává trochu ironického odstupu, což si myslím pomáhá dostat se k zajímavějším polohám postav. Sám Dalibor je plný zajímavě nejednoznačných prvků. Jeho postava je trochu agresivní hrdina a zároveň melancholický básník. Nesnažíme se být příliš realističtí, ale vykročit do teritoria symboliky skrze zobrazení hudebních nástrojů, harfy, houslí a violoncella na jevišti,“ říká režisér David Pountney. 

Při příležitosti výjimečné spolupráce s Welsh National Opera se do Brna vrací i světoznámý dirigent Tomáš Hanus.

Foto (c) Národní divadlo Brno

„Podle úspěchu u publika považujeme některé opery za velmi žádané a naopak některé za málo hrané či skoro zapomenuté – ať už právem nebo neprávem. Na Dalibora nic z toho neplatí. Nehraje se sice tak často, ale kdo ho jednou ochutná, rád se k němu vrátí. Nádherná, vášnivá hudba! Příběh, který může rezonovat i dnes. Věřím, že si tuto operu obecenstvo zamiluje,“ doplňuje Tomáš Hanus.

Inscenace má mezinárodní hvězdné obsazení. V roli krále Vladislava se představí Tomasz Konieczny.

„V našich dějinách je král Vladislav Jagellonský považovaný za poměrně slabého, flegmatického panovníka… A také v opeře hodně váhá, přemýšlí, rozjímá. Vystupuje tu jako politik se všemi svými slabostmi i velikostmi. Hudba, kterou složil Bedřich Smetana pro tuto roli, je nádherná a opulentní. Také čeština, která pro nás, Poláky, zní velmi půvabně, trochu roztomile, je krásná a neuvěřitelně sympatická,“ říká Tomasz Konieczny.

V roli Dalibora z Kozojed se mohou diváci těšit na Petera Bergera a jako Milada se představí maďarská sopranistka Csilla Boross. Inscenace se představí i v rámci festivalu Smetanova Litomyšl v červnu 2024.

Předpremiérové kukátko s tvůrci inscenace si můžete pustit od 23. ledna přes YouTube stream.

 

Comments

comments

Vyhledat