Vertifilms ukázal, že točit videa na výšku není ostuda
Praha se již podruhé zařadila po bok New Yorku, Říma nebo Sydney a hostila festival vertikálních filmů. Intimní snímky určené pro obrazovky mobilních telefonů natočené na výšku se na přehlídce Vertifilms promítaly na impozantním deset metrů vysokém plátně pod gotickými klenbami kláštera svaté Anežky.
„Opět se sešlo velké množství kvalitních snímků z celého světa, které ukazují, že točit na výšku není ostuda. Naopak je to pro tvůrce výzva, jak si poradit s netradičním formátem a naplno využít jeho specifik. Nejvíc mě však potěšilo, že se někteří zahraniční autoři osobně večera účastnili, aby zhlédli projekci svého filmu a poté si s ostatními vyměnili své zkušenosti,“ říká filmový producent Kryštof Šafer, který přehlídku organizoval.
20 kraťasů
Během slavnostního večera diváci viděli dvě desítky krátkých vertikálních filmů z desítky zemí, například z Indie, Nepálu nebo Kolumbie. Promítaly se také filmy z kolekce Nespresso Talents, mimo jiné i film vítězky studentského Oskara Darii Konchevy.
Porota ve složení Vanda Wolfová z centrály Youtube pro východní Evropu, filmový režisér Tomáš Mašín a ředitel reklamní agentury Scholz and Friends Tomáš Konečný ocenila celkem čtyři filmy.
Hlavní cenu Tall Idea Prague 2019 získal český režisér Ondřej Bojo za intimní snímek Kokoro o mladé japonské míšence žijící v Praze. „S Naomi to byl náš první společný projekt, v kterém jsme se snažili vytvořit univerzální městský příběh. Fakt, že je napůl Japonka vlastně definovalo, jakou cestou se scénář vydá. Z vertikálního formátu jsem byl nadšen od první klapky až po uvedení na festivalu Vertifilms v Anežském klášteře,” řekl Ondřej Bojo krátce po skončení ceremoniálu. Společně s cenou si převzal také prémii v hodnotě 1 500 eur na postprodukční služby od společnosti Studio Beep.
Porotce Tomáš Mašín na vítězném snímku ocenil především vysokou úroveň filmařiny, střih, práci s dynamikou příběhu a hudbou. „Autor je filmový talent. K účinku určitě pomáhá černobílá stylizace, film je neokázalý svou atmosférou.“
Zvlášní uznání poroty získal film Girls Night od amerického režiséra Jacoba Salzberga, který představuje ukázkovou práci s vertikálním formátem. „Můj scénárista viděl videoklip jedné japonské popové kapely, který byl natočený vertikálně a byl velmi úspěšný na sociálních sítích. Přišel s tím, že by stálo za to napsat příběh výhradně pro tento formát. Využili jsme funkce iPhonu, kdy je možné nahrávat video přímo z obrazovky, tedy zachycovat různé konverzace, videohovory, a poté je vkládat přímo mezi hrané záběry filmu. S touto technologií se logicky dá pracovat pouze ve vertikálním formátu,“ vysvětlil Jacob Salzberg, který na festival přiletěl z New Yorku.
Zvláštní uznání poroty získal také muzikál MeToo americké režisérky Jenny Joslin a film Wings režiséra Kirana Pokharela z Nepálu. Za něj převzal cenu jménem honorárního konzula Nepálu v České republice pan Suraj Shrestha.
Poezie i silné příběhy
Porotkyně Vanda Wolfová u uvedených vertikálních filmů ocenila nejen inovátorský přístup k umělecké tvorbě a specifický formát, ale především obsah. „Viděli jsme rozmanitá díla od poetických animací přes dokumentární tvorbu až po hrané silné ženské příběhy. Do dvou let bude 80% internetového trafficu tvořena online videem a velká část z toho bude natočená právě na mobil, takže je úžasné, ze v Čechách už dnes máme takto inovativní festival provokující myslet tvůrce invenčně a jinak.“
Podle dalšího člena poroty Tomáše Kopečného letošní ročník Vertifilms opět ukázal, že formát vertikálního videa přináší možná jednu z největších změn od počátku kinematografie vůbec.
„Je až s podivem, že naše vnímání filmu jako pohyblivého obrazu je tak úzce spjato s horizontálním prožitkem v kontrastu například k fotografií či malbou, kde jsme různorodost formátu přijali za své již od jejich vzniku. Není potřeba zmiňovat se o rostoucí roli videa nebo nárůstu času před obrazovkami telefonů, to je zřejmé,“ říká Kopečný s tím, že vertikální formát nabízí celou škálu nových možností. „Ať již svou samotnou formou, způsobem vyprávění nebo celým formátem příběhu. Právě z tohoto důvodu je skvělé, že Vertifilms má potenciál být jedním z festivalů evropského formátu a Praha by si tuto příležitost neměla nechat uniknout,“ dodal porotce z reklamní branže, který vidí potenciál vertikálního videa také právě v reklamních formátech pro mobilní telefon.
Festival pořádá společnost Bullfilm ve spolupráci s Národní galerií v Praze, hlavním městem Praha a také s Prahou 1. Partnery festivalu byli: Nespresso, Bageterie Boulevard, Beep Sound postproduction, Visionfactory, protisedi.cz, mediar.cz, mobile.net a 25fps.cz.