Textové hudební skladby z roku 1960 vycházejí jako covery

The Compositions 1960 je soubor textových hudebních skladeb napsaných v roce 1960 skladatelem La Monte Youngem. Tyto kusy, inspirovány Johnem Cagem, jsou jedinečné svým důrazem na performance a mimohudební akce, jako je rozdělání ohně před publikem (Composition 1960 #2), vypuštění motýla do místnosti (Composition 1960 #5) nebo přitlačení klavíru ke zdi (Piano Piece pro Terryho Rileyho #1). Ústředním bodem Youngovy práce je koncept „stáze“ na rozdíl od „Fluxus“. „Změna nebo tok jsou nevyhnutelné,“ napsal Young. „Stáze nebo zůstat stejný je nemožné. Dosažení statického stavu je tedy cílem, zatímco stav toku, variace nebo kontrastu je nevyhnutelný, a proto je jako cíl zbytečný.“

Před 50 lety, na jaře 1972, se v tehdejší ČSSR zrodil svobodomyslný bulletin Jazzové sekce JAZZ, který byl v nastupující době normalizace ostrůvkem novinářské svobody i čtením o západní kultuře. Poslední dvojčíslo JAZZ 27/28 vyšlo v roce 1980.

V tomto dvojčísle byla na třetí obálce bulletinu nalepená dopisní obálka s partiturou amerického umělce La Monte Younga nazvaná Composition 1960 #9. To v roce 2022 inspirovalo vydavatelství Blue Lizard k tomu, aby u příležitosti kulatého výročí bulletinu JAZZ nechalo vyrobit reprint této partitury, a oslovilo dvaadvacet současných umělců z České a Slovenské republiky k její současné hudební interpretaci.

Co byl Bulletin JAZZ (1972—1980)?

Před 50 lety se v tehdejším ČSSR zrodil svobodomyslný bulletin Jazzové sekce JAZZ, který byl v nastupující době normalizace ostrůvkem novinářské svobody a i čtením o západním kultuře. Rok po sovětské okupaci v srpnu 1968 se v časech, kdy svobodomyslná kultura začala být zašlapávána StB a komunistickou byrokracií, zrodila myšlenka navázat na zaniklé jazzkluby. Po dvou letech průtahů a obstrukcí, jež vycházely z přesvědčení totalitního režimu mít každou činnost dobrovolných spolků pod kontrolou po stránce ideologické i personální, byla pod hlavičkou Svazu hudebníků založena 30. října 1971 Jazzová sekce.

Přestože její činnost byla celou dobu pod dohledem státních kulturních orgánů a Státní bezpečnosti kvůli rychle se zvětšující členské základně, podařilo se jí podporovat tuzemské jazzové dění a zprostředkovávat informace o novinkách na světové scéně. I kvůli tomu vznikl na jaře 1972 členský bulletin JAZZ a následně celorepublikový festival Pražské jazzové dny. Zájem o tehdejší jazz, jeho fúzi s rockem, nově vzniklý progrock a pronásledování rockové scény obecně vedly k tomu, že informační a koncertní činnost Jazzové sekce zahrnula i zajímavé proudy progresívní hudby.

Bulletin JAZZ postupen doby navázal na původní články o jazzu informacemi o progrocku, soudobé hudbě, minimalismu a později i punku, alternativním divadle, výtvarném umění či počátcích elektronické hudby.

Po celou dobu však bulletin JAZZ bojoval o svou existenci. Vydávání knih a časopisů bylo centrálně schvalováno a řízeno. Tiskárny měly papír jen na příděl, který rozdělovalo příslušné ministerstvo. Byl nedostatek barev, filmů, kovolistů, tiskárenských i knihařských kapacit. Téměř žádná tiskárna netiskla na klíč – jinde byla sazba, fotopříprava, tisk, knihařina a expedice. A k tomu ještě všichni ředitelé měli příkaz z vyšších míst netisknout pro Jazzovou sekci. Protokoly z výslechů svědčí o zuřivosti policistů i ministerských úředníků, kteří tiskárny nemohli objevit.

O tom, že ještě ani v 80. letech nevznikal bulletin bez komplikací, svědčí třeba i poznámka tiskárny v tiráži: „V průběhu sázení textu jsme byli převedeni do jiné provozovny, která však nevlastní stejný typ písma. Proto omluvte dva druhy sazby.“

Poslední dvoučíslo 27/28 vyšlo v roce 1980. Obsahovalo 144 stran a obálku od kmenového výtvarníka Josky Skalníka a jako bonus na třetí straně obálky partituru La Monte Younga: Composition 1960 #9.

La Monte Young Hommage 2022 – Composition 1960 #9 (covers)

Album najdete na: https://bluelizard.bandcamp.com/album/la-monte-young-hommage-2022-composition-1960-9-covers

01 Composition #9 by Dead Gebarian
02 Composition #9 by Filip Homola
03 Composition #9 by Čížková & Komárek
04 Composition #9 by Šebelka & Kořán
05 Composition #9 by David Kollar
06 Composition #9 by Alex Švamberk
07 Composition #9 by Jozef Mrva
08 Composition #9 by Fish Don’t Like Milk
09 Composition #9 by Night Note
10 Composition #9 by Prof. Neutrino
11 Composition #9 by Gingko Lanugo
12 Composition #9 by M/Á/J
13 Composition #9 by Fahrzavö
14 Composition #9 by Noise Earth
15 Composition #9 by Orloj snivců
16 Composition #9 by Ladbuch
17 Composition #9 by Thomas Mutina
18 Composition #9 by Michal Kořán
19 Composition #9 by Julo Fujak
20 Composition #9 by Jan Faix
21 Composition #9 by Martin Janíček
22 Composition #9 by Kora et le Mechanix

Executive produced by Michal Kořán. BL125, Blue Lizard, 2023. Total time: 1 hodina 50 minut Vychází 5. ledna 2023.

Comments

comments

Vyhledat