Galerie Cermak Eisenkraft pokračuje v prostorách POP-UP galerie domu SmetanaQ v sérii jedinečných projektů a představuje výstavu dvou světově významných současných umělců, Itala Marca Bagnoliho a Francouze českého původu Vladimíra Škody.
Ve své tvorbě oba umělci řeší podobnou tematiku, jedná se především o představu časoprostoru a jeho zrcadlení. Výsledky jejich výtvarného úsilí jsou však navzdory mnohým společným rysům rozdílné. Prostředek, který jejich práci spojuje a zároveň rozděluje, je způsob, jakým využívají reflexní povrchy. Vzájemnou souvislost mezi jejich vizuálním zkoumáním lze interpretovat jako setkání paralelních stop paměti, které se v určitém okamžiku rozpoznají a protnou, i když o sobě dříve neměly potuchy. Je však zajímavé si uvědomit, že tito dva umělci začali používat reflexní plochu téměř současně, koncem osmdesátých let minulého století. Oba však vycházejí z odlišných charakteristických kvalit. Jejich uměleckou cestu spojuje nicméně to, že se na ni vydali přes alchymii, a nikoliv přes kinetické umění.
Marco Bagnoli se ve své tvorbě snaží odkrýt a vyjevit to, co by jinak zůstalo skryté. Jeho dílo nám napomáhá rozpoznat a vnímat komplexní vztahy mezi různými možnými realitami v porovnání s tím, jak jsme schopni realitu chápat. Prostřednictvím konkávního zrcadla Bagnoli vytváří sekvence vzájemných odrazů. Promítnutý obraz umožňuje magická zjevení úryvků vidění spojených s pamětí. Hlavním tématem v Bagnoliho práci však zůstává jeho pojetí prostoru ve vztahu k času.
Vladimír Škoda ve své práci mísí citovost manuální činnosti s technologií a vědeckou estetikou Způsobem, jakým užívá zrcadlové plochy, usiluje o překročení mezí lidského vnímání, zkoumá, zda je možné zviditelnit neviditelné, a hledá to, co nás spojuje se soustavou paralelních vesmírů, pronikaje do mnohočetnosti nekonečna mikrokosmu a makrokosmu. Jeho dílo se přibližuje otázkám našeho vztahu k prostoru, k pohybu a k relativitě času.
Vidět práce Marca Bagnoliho a Vladimíra Škody pospolu v jednom prostoru, objevovat a porovnávat jejich tvůrčí cesty, nás přesvědčuje nejen o jejich významu v dějinách umění, ale vede nás k pochopení významu estetického bádání vizuálního umění pro lepší porozumění vesmíru srovnatelného s vědou.
Vstup do SmetanaQ je po celou dobu výstavy zdarma. |