Znáte české módní značky? (II.)

Košilela - Bílé Šaty Na Bělidle s Krajkou
 / Foto: www.kosilela.cz
Košilela - Bílé Šaty Na Bělidle s Krajkou / Foto: www.kosilela.cz

V naší sérii tipů na české módní značky se snažíme pokrýt rozmanité tváře oboru, který se dá nazvat módní tvorbou. V dnešním dílu proto najdete najdete nejen ty značky, u kterých si můžete pořídit skvělé kousky oblečení na sebe, ale i tvůrce doplňků, jako jsou třeba tašky a batohy. Představujeme také projekt, který už řadu let snaží prostřednictvím módní a designové tvorby nabízet šance znevýhodněným ženám.

 

K.BANA

www.kbana.cz

K.BANA vznikla před šesti lety jako první značka ryze lněného oblečení s přidanou hodnotou – minimalistickým designem a inspirované jógou, volným časem a cestováním. V aktuální kolekci pojmenované Nové začátky těsně propojuje se svým projektem Jóga pro nezávislost, který se orientuje na využití terapeutické jógy pro veřejnost i odborné instituce.


Oneday

www.one-day.cz

Oneday je módní značka, která se v roce 2016 zrodila z touhy dvou kamarádek, bývalých studentek architektury a kunsthistorie, po řemeslně dobře zpracovaném a dostupném oblečení pro každodenní nošení.

Společnými znaky jejich tvorby jsou čisté linie, variabilita a univerzálnost.  Jednotlivé modely jsou navržené tak, aby se doplňovaly a daly se nosit nejen napříč kolekcemi a sezónami, ale také aby oblečení sloužilo v nejrůznějších situacích během celého dne, nebo dokonce v různých životních obdobích včetně těhotenství a mateřství.

V kolekci například nechybí oversized šaty s pásky, díky nimž můžete jednoduše měnit jejich vzhled, které se objevují pravidelně v nabídce v různých variacích a barvách. Kromě univerzálních střihů přispívají k pohodlnosti při nošení i použité materiály – především bavlna a vlna a viskóza, které pocházejí zásadně z evropských textilních továren. Samotná produkce pak spoléhá na řemeslnou dokonalost tuzemské výroby v šicí dílně kousek za Prahou.

Díky erudici obou zakladatelek jsou také některé modely výsledkem spolupráce s výtvarníky a designéry. Tak vznikl například sportovní komplet s grafickou designérkou Pavlou Zábranskou nebo série trik s držitelem Ceny Jindřicha Chalupeckého Alexem Klyuykovem a architektem Vítem Svobodou. Celý příběh značky i aktuální nabídku najdete na stránkách www.one-day.cz, nebo můžete navštívit malý showroom na pražské Letné.

 


Braasi Industry

www.braasi.com

Značku Braasi Industry založili Eliška Slámová a Šimon Brabec z jednoduchého důvodu – nemohli najít na trhu batoh, který by vyhovoval jejim představám, a tak si ušili vlastní. A povedl se tak, že se zalíbil nejen jejich kamarádům, ale našel si rychle cestu k zákazníkovi. Produkty Braasi Industry se vyrábí v tuzemsku, což s sebou sice přináší vyšší náklady než bežný outsourcing do Asie, ale umožňuje lepší kontrolu kvality, flexibilitu a rychlou reakci na požadavky zákazníka, zvlášť při větších B2B zakázkách.

Kvalita batohů Braasi byla hned od začátku tou nejlepší reklamou značky – majitelé sami přiznávají, že až donedávna nevěnovali příliš mnoho pozornosti propagaci a marketingu, zákazníci prostě přicházeli “sami”. Navíc si jejich podnikání všimnul i americký deník Wall Street Journal, kde vyšel jejich příběh jako součást dvoustrany o Holešovicích.

Některé batohy Braasi poznáte zejména podle charakteristické diagonální popruhové sítě a roll-top zavírání, ale značka nabízí různé modely pro různé účely – od urban kolekce po batohy cestovní. Některých z modelů jsou ušité z kompozitního lehkého a odolného X-pacu, ale v nabídce najdete i batohy z Cordury  nebo klasického stanového plátna.

Dnes Braasi nabízejí nejen batohy, ale i oblečení, cyklobrašny a další doplňky. Svůj batoh si můžete objednat online, na www.braasi.com nebo osahat v několika prodejnách českého designu. V Praze je to například CZECHDESIGN v Myslíkově ulici nebo Fashionshop Parazit na Karlově náměstí.


MamTam bags

www.mamtam.cz

Ikonickou „modrou“ tašku z IKEA zná asi každý. Víte ale, že malá česká firma nabízí tašku podobně všestrannou, a to z materiálu zvaného Tyvek, který je dnes pro své vlastnosti – nízkou hmotnost a pevnost –  populární zejména v ultralehkém turistickém vybavení? V nabídce značky MamTam najdete nákupní tašky velké i malé, a dokonce i malé kosmetické.

Značku MamTam bags založily Alžběta a Hana teprve v roce 2022, přičemž ani jedna ze zakladatelek neměla zkušenosti v textilním průmyslu. Nicméně obě přesně věděly,  co chtějí, ale co na českém trhu nenašly –  tašku z lehkého a odolného materiálu, aby se netrhala, nešpinila a člověk by se s ní nestyděl ani v recepci na hotelu. Proto se rozhodly „vyrobit“ si tašky samy. Asi půl roku hledaly vhodný materiál, spokojené byly ale až s Tyvekem®, který přesně splňoval dané požadavky. Materiál dováží firma z EU a tašky se šijí v dílně na Smíchově.

Před nedávnem představila značka MamTam bags zbrusu novou kolekci, která obsahuje nové barvy, velikosti i nové produktové řady, například kosmetické taštičky.


Pèlerine

www.pelerine.cz

Značka  Pèlerine se věnuje tradičnímu řemeslu ručního tkaní z přírodních materiálů, jako je třeba vlna, bavlna, len nebo hedvábí. Jak je z názvu zřejmé, najdeme v nabídce především peleríny i plédy. Překlad jména značky z francouzštiny – „pèlerine“ znamená “poutnice“ –  zase napovídá něco o filosofii značky, respektu k přírodě i snaze poznávat neprozkoumané cesty.
“Moje pestrobarevné tkaniny vznikají z vlny, kterou si ráda sama zpracuji – vyperu, učešu, sepředu a nabarvím. Někdy použiji přírodní vlákna zpracovaná jinde. Vždycky se ale snažím, aby moji dodavatelé rouna i ostatních materiálů byli odněkud poblíž a hospodařili se selským rozumem. Výsledkem jsou koberečky, šály i ponča rustikálního vzezření, která nesou vůni dálek i sena za humny.”, říká Ivana Lefnerová, která stojí nejen za návrhem produktů, ale  také každý kousek vlastnoručně tvoří.

V nabídce najdete především ponča a plédy, ale i tašky nebo šály. Letos by se nabídka měla rozšířit i  na oděvy kombinované z tradičních tkanin a konvenční metráže. A pokud nenajdete v nabídce přesně to, po čem toužíte, můžete si zkusit nechat utkat svůj vysněný kousek oděvu podle vlastního návrhu.
Kompletní nabídku najdete na  www.pelerine.cz


Košilela

www.kosilela.cz

I zdánlivě jednoduchý kus šatníku, jako je košile, může být vypracován dokonale a v duchu zodpovědné módy ctít přírodní materiály, lokální zdroje a tradice. Jednoduchý minimalismus modelů značky Košilela oživují historické krajky, volány nebo perleťové knoflíčky.

Značka používá tradiční přírodní plátna, jako je batist a popelín z Českého ráje a Jizerských hor a len z Moravy, a dále je zpracovává například v prvorepublikové úpravně  a barvírně Gerl v Hájích nad Jizerou.

“Je to takový vlastenecký basic,” osvětluje s trochou nadsázky Natálie Faltýnová filozofii značky a dodává: “Chceme, aby byla naše výroba zodpovědná a v každém výrobku poctivě zhodnocená celá cesta od látek, nitek, knoflíků až k hotové košili, sukni, kabátku, šatům, kloboučkům.  Barevnost držíme v základní bílé, nebělené a černé, které otevírají prostor fantazii a kouzlu osobnosti. Nebarvami necháme pokaždé problesknout barevnou a vzorovou inspiraci krajinou a historií – modřencová, zelená jako země, zámecké tapety, brokáty.”

Celou kolekci Košilela si můžete prohlédnout na webu, nebo v showroomu Koncept 0 v pražských Vršovicích a ve vybraných prodejnách designové tvorby, jako je třeba Dogumi nebo Bambittas v jihočeských  Slavonicích


Metráž

www.metrazdesign.cz

METRÁŽ se v dnešním přehledu trochu vymyká, protože to není klasická módní značka, ale nízkoprahová dílna pracovní dílna pro ženy, které se ocitly v tísnivé sociální situaci. Vznikají tu hlavně designové doplňky a móda, které spoluvytvářejí ženy ohrožené sociálním vyloučením, násilím, bezdomovectvím, chudobou a dalšími negativními jevy. Cílem projektu je těmto ženám pomoci – poskytnout jim prostřednictvím tvořivé práce podporu, motivaci ke změně, know-how a možnost výdělku.

To ale neznamená, že by produkce METRÁŽE byla nezajímavá, naopak. Na svých kolekcích pravidelně spolupracuje s českými značkami a designéry a vytváří kvalitní produkty, které jsou z velké části vyráběny ručně, z místních surovin a jsou ekologicky šetrné. Klíčovými prvky je udržitelná a pomalá móda, nulový odpad a zpracování materiálů, jež zdánlivě nemají další využití. V dílně pracují třeba s kvalitní zbytkovou kůží, koženkou, látkami, bižuterií, drahými kovy i jinými materiály.

METRÁŽ funguje od začátku roku 2015. Založily ji designérka Lucie Kutálková a divadelní režisérka a dramaterapeutka Kateřina Jungová. V dílně je cca 6 pracovních míst a od jejího zprovoznění jí prošly více jak čtyři desítky žen nejrůznějšího věku. Pokud vás princip, na kterém METRÁŽ funguje, zaujal stejně jako nás, můžete provoz dílny podpořit, a to buď přímo darem, nebo nákupem jejich výrobků v e-shopu.

 

 


Wo-mum

 www.wo-mum.com

Oblečení pro maminky může být hezké i funkční. Nemusíte rezignovat na kvalitu a eleganci, ani když potřebujete maximální pohodlí a flexibilitu.  Značka wo-mum se zaměřuje právě na ženy, které chtějí od oblečení víc než základní funkce. Její zakladatelka Jaroslava Šnejdarová je sama maminkou a zná tedy nároky, které musí mateřská móda splňovat. Originálním konceptem značky je i nabídka Pre-loved oblečení, kdy si můžete oblečení na 6 měsíců půjčit a po uplynutí této doby zaslat zpět a získat tak část ceny zboží.

Přinášíme krátký rozhovor se zakladatelkou značky wo-mum

 


Přečtěte si i první část naší série, nebo novinky o dalších českých módních značkách: 

Comments

comments

Vyhledat