33. ročník Alternativy – abstrakce, drone na všechny způsoby a syntezátory jako skulptury

Turecká skladatelka a zvuková umělkyně Hüma Utku / Foto Gözde Güngör
Turecká skladatelka a zvuková umělkyně Hüma Utku / Foto Gözde Güngör

Festival hutné hudby Alternativa odhaluje první jména letošního ročníku a jako tradičně se jedná o osobitý výběr z okrajů, kde nechybí neotřelá spojení ani místní zajímavosti. Už 33. edice proběhne o víkendech 14.–15. a 21.–22. listopadu. Program první části vzniká tentokrát ve spolupráci s kolektivy Anabasis a Heartnoize Promotion, hlavní část se pak bude konat v prostoru ARCHA+. Festival rovněž představuje grafiku, tentokrát inspirovanou konceptem terolingvistiky filosofky Vinciane Despret, ve kterém jde o snahu oprostit se od antropocentrického pohledu a nechat promlouvat ostatní organismy.

První vlna oznámených umělkyň a umělců pokrývá širokou škálu přístupů v současné odvážné hudbě od volné improvizace po radikální elektroniku. Působivé spojení dronu, švédské lidové hudby a liturgických nápěvů ze svého projektu Funeral Folk představí v rámci společného večera v kostele U Salvátora s Heartnoize Maria W Horn a Sara Parkman, švédské skladatelky spojené s labelem XKatedral, jejichž schopnost skloubit členité skladby se silnými melodiemi si získala pozornost na řadě evropských festivalů. Temný až atavistický kontrapunkt k nim nabídne Hüma Utku. Turecká skladatelka a zvuková umělkyně vytváří elektronické kompozice na hraně droneového transu a zneklidňujícího dark ambientu, které se nebojí pointovat technoidními beaty, a ryze moderními prostředky navozuje atmosféru čehosi prastarého a tajemného.

Abstraktnější, ovšem právě tak uhrančivé by mělo být vystoupení zkušené improvizátorky Angélicy Castelló a legendárního experimentátora Jérôme Noetingera. Duo se zaměřuje na manipulace pásek, rozhlasových přijímačů a synťáků, které doplňuje Castelló kuriózní paetzoldovou flétnou, a tvoří jemné, nestabilní světy prchavého šumu, praskotu a hvízdání: abstrakce, která má charisma. Syrovější podobu experimentální elektroniky uvedou MSHR. Brenna Murphy a Birch Cooper si vybudovali kultovní status skulpturálními elektronickými nástroji, které si sami staví. Jejich vystoupení pak připomínají rozpohybovanou instalaci, ve které vybavení reaguje na pohyb nebo světlo.

Bratislavský improvizačný orchester

Letošní přelomové album Ghost/Spirit přijede představit Jules Reidy, svébytný úkaz na pomezí xenharmonie a písničkářství. Základem jejich tvorby je netradičně laděná kytara, jejíž zvuk navíc prochází elektronickými manipulacemi, poslední dobou ovšem Reidy pracuje s autotuneovým zpěvem, takže vzniká cizí, hybridní pop. Zatímco Reidy vystoupí pod kuratelou Heartnoize, druhá kurátorská skupina Anabasis dala dohromady projekt Apnea Ensemble, který spojí Kamila Krůtu (Koonda Holaa) se skupinou Pauza na lízání. Tento „malý komorní orchestr“ představí Krůtovo nedoceněné album Apnea a nabídne nový náhled na jeho outsiderské bardství, v němž lze vysledovat ozvěny českého undergroundu i stopy americany.

Zcela novým projektem je pak elektroakustické trio Makan, ve kterém se potkávají palestinský hudebník Shafeeq Alsadi, performerka Jano Doe a finský skladatel Saku Liimatainen a společně vytvářejí křehké, chaotické struktury s prostorem pro zvukové hledačství i syrové emoce. A první vlnu jmen uzavírá Bratislavský improvizačný orchester, těleso spojené s prostorem A4, které se věnuje nejrůznějším volným formám pro akustické i elektronické nástroje a jehož složení se mění s každým vystoupením.

Funeralfolk / Foto Gustav Broms

Už několik let se Alternativa zaměřuje na propojení s mladšími tvůrci*kyněmi ve spolupráci se Synth Library a Noise Kitchen. V letošním roce proběhl opět workshop zvukové a hudební tvorby „Hledáme svůj zvuk“ určený všem se zájmem o hudební experimenty ve věku 12–18 let, jehož výsledkem bude nový osobitý soundtrack k pozvánce na letošní ročník Alternativy.

V rámci hlavního večera festivalu pak budeme „Hledat společný zvuk“ na jam session a workshopu pro mládež. Náctileté*í se zájmem o hudbu budou mít letos možnost zapojit se do podoby celého podzimního programu Alternativní Alternativa určeného pro ně samotné a jejich vrstevníky už během několika setkání v říjnu, diskutovat o tom, co pro mladší generace znamená hudební alternativa, nebo se naučit něco více ze zvukové tvorby.

Festival pořádá spolek Unijazz a koná se za podpory Ministerstva kultury ČR, Státního fondu kultury ČR a hlavního města Praha.

Comments

comments

Vyhledat