Dokumentarista Petr Hátle oživuje v podcastu Pohřešovaná záhadný případ novodobé kriminalistiky

Pohřešovaná_Místo, kde byla naposledy viděna Ivana Košková
Pohřešovaná_Místo, kde byla naposledy viděna Ivana Košková

Režisér Petr Hátle v osmi dílech chystaného dokumentárního krimi podcastu Pohřešovaná rekonstruuje okolnosti jednoho z nejzáhadnějších případů novodobé kriminalistiky – zmizení čtrnáctileté dívky Ivany Koškové, který zůstal dodnes nevyřešený. Hátle se o případ začal zajímat přesně po dvaceti letech od nešťastné události, kdy kvůli uplynutí promlčecí lhůty již nemůže být případný pachatel trestně stíhán. Jak dopadlo pátrání Petr Hátleho?

Čtrnáctiletá Ivana Košková z Příšovic na Liberecku jela v červenci 1997 na kole k tetě do vedlejší vesnice. Na místo ale nedorazila. Zmizela a nikdy se nenašla. „Jsem stejně starý jako Ivana a také pocházím ze severu Čech. Na případ jsem narazil v tisku pár měsíců před dvacátým výročím jejího zmizení a silně se mi vybavily vzpomínky na dobu, kdy se ztratila, a jak intenzivně se o tom tenkrát mluvilo. Překvapilo mě, že se v případu neobjevily žádné nové skutečnosti, i to pro mě bylo impulsem se k případu z pozice dokumentaristy vrátit,“ říká režisér Petr Hátle.

V posledních letech se o Ivanině zmizení v médiích psalo poměrně pravidelně. Žádné nové informace se však k případu neobjevily. Dokumentarista Hátle v rámci svého pátrání úzce spolupracoval s libereckými vyšetřovateli Janem Třešňákem a Vladimírem Sadílkem, kontaktoval rodinu Koškových, točil rozhovory s učiteli, spolužákem či policejní psycholožkou Ludmilou Čírtkovou nebo novinářkou Miladou Prokopovou, která se případu podrobně věnovala před patnácti lety. „Snažil jsem se zjistit více a myslím, že se nám podařilo objevit velké množství faktů, o kterých netušilo ani nejbližší okolí Ivany. Dík patří i libereckým vyšetřovatelům,“ dodává Hátle.

Petr Hátle se také v Pohřešované pokouší zjistit, jak náhlé zmizení Ivany Koškové, které dodnes nebylo objasněno, ovlivnilo životy jejích blízkých. Ve většině případů se totiž pohřešované dítě najde, případně policie alespoň zveřejní hypotézu o tom, co se stalo. U Ivany ale žádná oficiální verze neexistuje, což z jejího zmizení dělá jeden z nejzáhadnějších případů polistopadové kriminalistiky.

Pohřešovaná měla původně vzniknout jako dokumentární film, ale tvůrci naráželi na neochotu klíčových postav vystupovat před kamerou. Producentka Dagmar Sedláčková přišla s nápadem zpracování bez použití obrazu, tedy v podobě dokumentárního podcastu, jehož vznik podpořil i producent Vratislav Šlajer ze společnosti Bionaut. V roce 2017, kdy se začala Pohřešovaná natáčet, se tak jednalo o jeden z prvních podcastových seriálů, které v Česku vznikaly. Svým formátem, propracovaným zvukovým designem a seriálovým typem vyprávění se Pohřešovaná nejvíce blíží prvnímu českému „true-crime podcastu“ Matematika zločinu, jehož jedna z autorek, dokumentariska Brit Jensen, se na Pohřešované podílela jako konzultující dramaturg. Bionaut uvede první díl podcastu na své nové podcastové platformě Audionaut v dubnu 2020. Více na http://bit.ly/Audionaut

 

Comments

comments

Vyhledat